Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 131

Ämne: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Lycka till med registret. Den dag jag själv skulle snubbla över en A50 kommer jag självklart att "regga" den här
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    417

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Och det behöver inte alltid vara "top of the line" som alltid är mest intressant att spara. Oftast blir det de varianter som, precis som du skriver 9k Aero 91, tillverkats under 1000 ex, eller de bilar som tidens tand varit extra hårda mot de mest intressanta. Med det inte sagt värdefullast i pengar räknat.
    Håller med dig till fullo. För mig räcker det med en ovanlig eller vacker färg för att jag ska bli intresserad. Som t.ex. en Monte Carlogul 9-3, eller en orange 99:a. Även en basmodell med lite speciell utrustning som t.ex. soltak värderar jag högt.

    Top of the line-modellerna (Aero) samlar ju "alla" på.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Jag bor ju på en relativt liten ort men såg 4 olika A50 bara i torsdags inräknat min egen. Känner dessutom till två andra i närheten.

    Tvivlar inte på uppgifterna om antalet tillverkade men än så länge är de dock relativt vanliga i trafiken.

    Däremot tycker jag det var länge sedan jag såg en röd häromkring, de jag såg i torsdags var en silver, två midnattsblå och en scarabégrön.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    .......... eventuella samlarvärdet....
    ja det kan ju alltid diskuteras ... vad är det som är så speciellt med en A50 ???
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tvivlar inte på uppgifterna om antalet tillverkade men än så länge är de dock relativt vanliga i trafiken.
    Vi kanske uppmärksammar dom lättare eftersom de är så snygga.

    Citat Ursprungligen postat av csan
    ja det kan ju alltid diskuteras ... vad är det som är så speciellt med en A50 ???
    Kanske det fåtal som är byggda. Men du kanske inte följt tråden?
    Du vet det är inte alltid det starkaste, snabbaste och dyraste som måste bli klassiker. En toppfin 2,0t/150 i en modellserie på drygt 800 bilar kan om 10-15 år smälla högre än en "Superturbo 300hk,blablabla" tillverkad i 80 000 ex.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tvivlar inte på uppgifterna om antalet tillverkade men än så länge är de dock relativt vanliga i trafiken.
    Vi kanske uppmärksammar dom lättare eftersom de är så snygga.
    Visst är det så att jag naturligtvis noterar en A50 till skillnad från andra 9000.
    På samma sätt som jag hajar till då jag likt igår ser en smaragdgrön V4 eftersom jag ägt en likadan själv.

    En fundering är om röda bilar är överrepresenterade som 2.0t då¨jag nu inte kan påminna mig ha sett en 2.3t eller 2.3T som röd? Kanske "snåljåparna" som valde 2.0t nöjde sig med en röd solidlack i större utsträckning?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Angående färger. Verkar vara en rätt bra spridning. Men röda A50 har jag knappt sett någon. Såg en annons i helgen på en 2.3t A50 svartmetallic. Den kombon har jag inte sett tidigare.

    Personligen tycker jag alla de lacker som man sett till A50 funkar men har kanske en förkärlek för den midnattsblå metallicen, Fast silver med svarta säten också snygg...

    Edit
    Har svårt se protester mot denna tråd. Passar väl perfekt i forumet? Visst finns det många kvar. Bilen är ju bara lite drygt 10 år gammal men ändå lite speciell. Är man inte intresserad behöver man inte gå in. Ungefär som att jag sällan tittar på 9-3 trådar ungefär

    Det lär säkert dröja ett bra tag till innan en A50 når en slags klassikerstatus. Idag värderas den nog bara som en väl utustad 9000 vid försäljning. Men tråden har verkligen sitt berättigande
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #48

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Vad gör vi.. hoppas på fler negativa inlägg om A50, än antalet byggda bilar? Det torde bygga på sällsyntheten ytterligare... (med glimten i ögat) Skämt åsido, tråden är intressant mest för alla de i landet som äger en A50. Håller med om att (efter att ha läst samtliga inlägg) De som dedikerat sig åt andra modeller, borde starta en egen tråd. Inget illa menat, men vi har ju alla våra intressen.
    mvh/M

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Angående färger. Verkar vara en rätt bra spridning. Men röda A50 har jag knappt sett någon. Såg en annons i helgen på en 2.3t A50 svartmetallic. Den kombon har jag inte sett tidigare.

    Personligen tycker jag alla de lacker som man sett till A50 funkar men har kanske en förkärlek för den midnattsblå metallicen, Fast silver med svarta säten också snygg...
    Av de hittills 91 bilar som är reggade, 12 skrotade eller avställda), är det 5 st som är röda. - En 2,0t/150 och fyra 2,3t/170. Samtliga 97:or.

    Midnight Blue, visst är den hyfsat snygg men som alla mörka lacker ack så jobbig att hålla fin. Och bilen ser skitig ut efter första tur på en något fuktig vägbana. Jag skulle gärna byta mot en röd. Men man kan ju inte få allt här i livet.

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Det lär säkert dröja ett bra tag till innan en A50 når en slags klassikerstatus. Idag värderas den nog bara som en väl utustad 9000 vid försäljning.
    Visst är det så. Den som förväntar sig några fantasisummor de närmaste 5-10 åren, väntar förgäves.
    Men faktum är att de jag kontaktat blivit mäkta förvånade över antalet tillverkade bilar. Då har det handlat om både "bilfolk" och vanliga noviser.
    Det är hittills 5 stycken som ska behålla bilen eller starkt överväger att göra det. Faktum är att det är 2 st som överhuvud taget inte varit varse att det är en A50 de äger.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst är det så att jag naturligtvis noterar en A50 till skillnad från andra 9000.
    På samma sätt som jag hajar till då jag likt igår ser en smaragdgrön V4 eftersom jag ägt en likadan själv.
    Ja men, vem blir inte fuktig i ögat då en 96:a dyker upp i trafiken? De börjar försvinna mer och mer.

    Jag körde förresten upp som privatist i en Husar blå 68:ans 96. För säkerhets skull var den trimmad enligt dåtidens grupp2 reglemente. Avgassystemet med endast en ljuddämpare längst bak var uppklämt dikt mot golvet så förättaren undvek snabbt att ställa frågor eller ge köranvisning då det snabbt framgick att det var omöjligt att kommunicera utan intercom.
    - Jo, han räckte fram körkoret då jag parkerade efter 10 min körning. Tyckte dock att han var aningen blekare än då vi startade färden.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Den här killen måste ju uppmärksammas... han säljer ju bilen allt för billigt...

    http://www.blocket.se/vi/21311501.htm?ca=16_s
    Kör: 9000 Aero -91

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    Den här killen måste ju uppmärksammas... han säljer ju bilen allt för billigt...

    http://www.blocket.se/vi/21311501.htm?ca=16_s
    Usch va dyr, 2.3T ska det vara, eller inte alls
    Saablös dåre

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Något off topic. När Saab tog fram sin jubileumsmodell A50 blev den både snygg och riktigt påkostad.

    När Volvo fyllde 50 ( 1997 väl?) tog man fram en "jubileumsmodell" som vad jag minns hade ett litet silvermärke på instrumentbrädan och några yttre emblem. Knappast en bil att vårda och behålla. Kan inte minnas att jag sett någon de sista 5 åren. Å andra sidan - eftersom modellen var så beskedlig är säkert de flesta bortskrotade. Och de få som finns kvar får klassikerstatus hos Volvo-nördar.....
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Såg ett äldre par i en mörkblå A50 igår och noterade självklart regnummret

    Regnr: JYT745
    2.3t 170hk
    Manuell
    Mblå

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Kom på de nu... min far kör ju en sivrig A50 på 13000 mil... så ovanliga tycker jag inte dom är
    Kör: 9000 Aero -91

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    417

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Något off topic. När Saab tog fram sin jubileumsmodell A50 blev den både snygg och riktigt påkostad.

    När Volvo fyllde 50 ( 1997 väl?) tog man fram en "jubileumsmodell"
    Volvo grundades 1927, 50-årsjubiléet var således 1977. (Alla minns väl Volvo 244 Jubileum?)

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Här kommer en till A50 till registret. Tyvärr ännu en med kexiga framskärmar på båda framsidor.

    Någon som vet vad det kan kosta att sätta dit två nya skärmar? Låt oss säga att färgen skall vara midnattsblåmetallic. Begagnade i denna kulör lär inte finnas utan det lär väl bli omlack av antingen begagnade eller så lack av ett par nya olackade. Priset mellan tummen och pekfingret? Bilderna går att klicka på för större bild



    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  17. #57
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Nu va en till A50 skrot som jag känner till. Fyl börjar regg numret på.

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Nu va en till A50 skrot som jag känner till. Fyl börjar regg numret på.

    MVH

    Synd att du inte hade siffrorna också.
    Springer du till skroten igen kan du väl ta hela regnumret.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Här kommer en till A50 till registret. Tyvärr ännu en med kexiga framskärmar på båda framsidor.

    Någon som vet vad det kan kosta att sätta dit två nya skärmar? Låt oss säga att färgen skall vara midnattsblåmetallic. Begagnade i denna kulör lär inte finnas utan det lär väl bli omlack av antingen begagnade eller så lack av ett par nya olackade. Priset mellan tummen och pekfingret? Bilderna går att klicka på för större bild
    1 ny framskärm har jag för mig kostade runt 1.500-2.000 kr och sedan lack på det så runt 1.500 - 2.500 får du räkna med..

  20. #60
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    [quote=Slättabjörnen]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":dp9dc8hg
    Nu va en till A50 skrot som jag känner till. Fyl börjar regg numret på.

    MVH

    Synd att du inte hade siffrorna också.
    Springer du till skroten igen kan du väl ta hela regnumret.[/quote:dp9dc8hg]

    Kommer senare.
    Fast då på pm!

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Hur många bilar som finns kvar??
    Av ViggenUffe i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 11:21
  2. Hur många 9000 CS Aero 93-97 finns kvar?
    Av Marvin i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 22:38
  3. Hur många saab 99 -70 finns det kvar?
    Av Lerne i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 16:55
  4. Skrotningspremie, finns den kvar?
    Av Joelk i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •