Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: motor,, vad behövs i elväg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    20

    motor,, vad behövs i elväg

    har en saab 9000 turbo -95, tänkte använda motorn till en annan bil.
    iaf, vad behövs i elväg för att motorn ska funka och inte ge felmeddelanden eller gå in i "safemode" el likn? läste nåt att om man hade antispinn o sånt satt de en dosa under förarsadeln.. sitter nåt där så antar de är en sån? kan man ta bort de? abs givare o likn? nå smågrejer man inte tänker på?
    går de o styra sprutet bra på annat bra sätt så man kan ta bort dessa grejer om de inte går? nån som satt på förgasare på dessa motorer?
    många frågor men tacksam för svar ..
    konverterar en bubbla med en saab 2,3 turbo motor. behöver all hjälp man kan få

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    20

    Re: motor,, vad behövs i elväg

    ingen som har nå tips eller ideer?
    konverterar en bubbla med en saab 2,3 turbo motor. behöver all hjälp man kan få

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: motor,, vad behövs i elväg

    Tycker ska höra med Tony 418 här på forumet , han har byggd om en gammal sierra med en Saab motor i.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: motor,, vad behövs i elväg

    Ja egentligen behöver den inte så mycket om du ska köra förgasare, denna motorn fanns aldrig orignal med förgasare. Rekommenderar att kör med ett elektroniskt inspruningssystem. Finns ganska många eftermarknadssystem...men saabs trionic är ett system som funkar mycket bra och sitter ju orignalmonterat på motorn. Vet inte om du har tänkt dig att överladda motorn?

    Ska du köra original styrsystem dvs trionic 5.5 så behövs alla givare, databox, tändkasett och en motorkabelhärva.

    Sen behöver styrsystemet lite matning från bilens elsystem+om man kan mickla till en hastighetssignal så är det bra. För att lära dig lite mera om hur trionic 5.5 funkar kan du köpa saabs verkstadshandbok trionic 2:7 har jag för mig den heter. Köpte den själv när jag konverterade min og900 till trionic 5.5.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    20

    Re: motor,, vad behövs i elväg

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Ja egentligen behöver den inte så mycket om du ska köra förgasare, denna motorn fanns aldrig orignal med förgasare. Rekommenderar att kör med ett elektroniskt inspruningssystem. Finns ganska många eftermarknadssystem...men saabs trionic är ett system som funkar mycket bra och sitter ju orignalmonterat på motorn. Vet inte om du har tänkt dig att överladda motorn?

    Ska du köra original styrsystem dvs trionic 5.5 så behövs alla givare, databox, tändkasett och en motorkabelhärva.

    Sen behöver styrsystemet lite matning från bilens elsystem+om man kan mickla till en hastighetssignal så är det bra. För att lära dig lite mera om hur trionic 5.5 funkar kan du köpa saabs verkstadshandbok trionic 2:7 har jag för mig den heter. Köpte den själv när jag konverterade min og900 till trionic 5.5.

    jo jag tänkte försöka köra orginalsprut.
    behövs alltså absgivare o allt? går den ner på nåt grundtryck om sånt inte funkar?
    eller är de bara felkoder, för såna gör ju inget.
    det är en saab 9000 turbo från 95 som är donatorn så turbo körs de självklart med. tänkte även försöka chipa om allt kommer lira.
    är de nåt i kabelhärvan som inte har med motorn o göra som behövs?
    behöver jag nån signal från instrument. varför behövs hastighetssignal?
    många frågor men får jag bara svar på en fråga ens blir jag glad
    konverterar en bubbla med en saab 2,3 turbo motor. behöver all hjälp man kan få

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: motor,, vad behövs i elväg

    Citat Ursprungligen postat av ozeo
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Ja egentligen behöver den inte så mycket om du ska köra förgasare, denna motorn fanns aldrig orignal med förgasare. Rekommenderar att kör med ett elektroniskt inspruningssystem. Finns ganska många eftermarknadssystem...men saabs trionic är ett system som funkar mycket bra och sitter ju orignalmonterat på motorn. Vet inte om du har tänkt dig att överladda motorn?

    Ska du köra original styrsystem dvs trionic 5.5 så behövs alla givare, databox, tändkasett och en motorkabelhärva.

    Sen behöver styrsystemet lite matning från bilens elsystem+om man kan mickla till en hastighetssignal så är det bra. För att lära dig lite mera om hur trionic 5.5 funkar kan du köpa saabs verkstadshandbok trionic 2:7 har jag för mig den heter. Köpte den själv när jag konverterade min og900 till trionic 5.5.

    jo jag tänkte försöka köra orginalsprut.
    behövs alltså absgivare o allt? går den ner på nåt grundtryck om sånt inte funkar?
    eller är de bara felkoder, för såna gör ju inget.
    det är en saab 9000 turbo från 95 som är donatorn så turbo körs de självklart med. tänkte även försöka chipa om allt kommer lira.
    är de nåt i kabelhärvan som inte har med motorn o göra som behövs?
    behöver jag nån signal från instrument. varför behövs hastighetssignal?
    många frågor men får jag bara svar på en fråga ens blir jag glad
    Nej du behöver inte abs givare, motfråga vad ska du ha för växellåda? Jag tyckte det var smidigast att använda original hastighetsmätare eftersom den genererar en sinusvåg som styrboxen använder. Jag byggde ju på en og 900 så original hastighetsgivare passar på dessa lådor.

    Det som händer utan hastighetssignal är att du blir utan tomgång och att motorn bara går på grundladd. 9000 tar hastighetssignalen från växellådan medans ng 900 tar den från höger bak abs givare.

    Tar du loss motorhärvan så sitter det en kontakt ganska nära databoxen om du följer den grova kabeln in mot torpedväggen där kan du koppla isär den då får du loss motorhärvan och på denna behöver du det mesta...det är kommunikationen mellan databox och el-detaljer på motorn. Varvtalssignal kan du ta ut från trionic så du kan få en eftermarknadsvarvräknare att funka.

    Sedan behöver du leta upp matningen till huvudreläet...och reläet till bensinpumpen. Sen finns det en massa funktioner som man kan koppla in men det mesta behövs inte för att få motorn att funka riktigt.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    20

    Re: motor,, vad behövs i elväg

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Citat Ursprungligen postat av ozeo


    jo jag tänkte försöka köra orginalsprut.
    behövs alltså absgivare o allt? går den ner på nåt grundtryck om sånt inte funkar?
    eller är de bara felkoder, för såna gör ju inget.
    det är en saab 9000 turbo från 95 som är donatorn så turbo körs de självklart med. tänkte även försöka chipa om allt kommer lira.
    är de nåt i kabelhärvan som inte har med motorn o göra som behövs?
    behöver jag nån signal från instrument. varför behövs hastighetssignal?
    många frågor men får jag bara svar på en fråga ens blir jag glad
    Nej du behöver inte abs givare, motfråga vad ska du ha för växellåda? Jag tyckte det var smidigast att använda original hastighetsmätare eftersom den genererar en sinusvåg som styrboxen använder. Jag byggde ju på en og 900 så original hastighetsgivare passar på dessa lådor.

    Det som händer utan hastighetssignal är att du blir utan tomgång och att motorn bara går på grundladd. 9000 tar hastighetssignalen från växellådan medans ng 900 tar den från höger bak abs givare.

    Tar du loss motorhärvan så sitter det en kontakt ganska nära databoxen om du följer den grova kabeln in mot torpedväggen där kan du koppla isär den då får du loss motorhärvan och på denna behöver du det mesta...det är kommunikationen mellan databox och el-detaljer på motorn. Varvtalssignal kan du ta ut från trionic så du kan få en eftermarknadsvarvräknare att funka.

    Sedan behöver du leta upp matningen till huvudreläet...och reläet till bensinpumpen. Sen finns det en massa funktioner som man kan koppla in men det mesta behövs inte för att få motorn att funka riktigt.

    låter bra.. ska iaf använda orginallåda så om 9000 tar signalen därifrån så funkar de ju bra.. kanon..
    tack för bra svar.
    konverterar en bubbla med en saab 2,3 turbo motor. behöver all hjälp man kan få

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    20

    Re: motor,, vad behövs i elväg

    vart tar antispinn sin signal? abs? kan man lura den signalen isf? gör de nåt om den felar?
    har läst att den där boxen under sätet gör jobbet och är ganska avancerad..
    konverterar en bubbla med en saab 2,3 turbo motor. behöver all hjälp man kan få

Liknande ämnen

  1. T16 i 99, vad behövs i elväg?
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 11:17
  2. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  3. Ny chassisats behövs fort, 9-3og, hjälps behövs
    Av Haziza i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 17:21
  4. Vad behövs för att få en T5/T7 motor att starta?
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 11:06
  5. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •