Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Snabb fråga om dump!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Snabb fråga om dump!

    Hej!
    Jag har precis köpt en öppen dumpventil till min Saab 9-3 2,0t -1999. Det är en lättryckare och den har Trionic5 som styrsystem vilket betyder att en öppen dump inte är något problem (bilen har alltså inte luftmassemätare).

    Jag har köpt en dumpventil på Realcar och den ser ut så här:


    "SR25 HOT RED DUMPVALVE FOR 25 MM HOSE EXTRA SPRING INCLUDED "

    Är det dumt att stoppa dit en sån här på min bil? Jag vill inte åt någon extra effekt, jag vill bara ha lite extra ljud

    Och till slutgiltiga frågan:
    Denna dumpventil är ställbar. Hur ställer jag in den så att den öppnar precis likadant som min originalventil?
    Hur "ska" man ställa in dumpventilen?
    På Realcar sa dom att jag skulle vrida på skruven till den slutade att dumpa på tomgång.. Tills den gick jämnt...
    Stämmer det, eller är det något mer som man bör tänka på?

    Jag vill inte skada bilen på något sätt.. Om det inte är någon bra idé att installera dumpventilen lämnar jag tillbaka den istället..

    Tacksam för väldigt snabba svar, då jag vill montera den snart :P
    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    532

    Re: Snabb fråga om dump!

    Den bör vara stängd på tomgång samt dumpa vid så lågt tryck som möjligt.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: Snabb fråga om dump!

    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Den bör vara stängd på tomgång samt dumpa vid så lågt tryck som möjligt.

    //Spets
    Okej och det är bara att testa sig fram antar jag..
    Hur kollar jag att den dumpar på så lågt tryck som möjligt? Gasar endast lite och ser om den dumpar?

    Det är inget "farligt" att montera en sån här dumpventil för turbon?

    ... och kommer dumpljudet att höras något med en så liten turbo eller är det försumbart? Isåfall kan jag ju lika gärna behålla originalet.. Det är ju ljudet jag vill åt :P

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    7567

    Re: Snabb fråga om dump!

    Citat Ursprungligen postat av widde84
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Den bör vara stängd på tomgång samt dumpa vid så lågt tryck som möjligt.

    //Spets
    Okej och det är bara att testa sig fram antar jag..
    Hur kollar jag att den dumpar på så lågt tryck som möjligt? Gasar endast lite och ser om den dumpar?

    Det är inget "farligt" att montera en sån här dumpventil för turbon?

    ... och kommer dumpljudet att höras något med en så liten turbo eller är det försumbart? Isåfall kan jag ju lika gärna behålla originalet.. Det är ju ljudet jag vill åt :P
    Precis, du får testa dig fram.
    Gasa lite med rutorna neddragna och höra efter dumpljudet. Hörs det inget? Justera lite på skruven så fjädern är mindre spänd.
    Prova igen, osv.

    Det är svårt att göra så den är precis lika spänd som originaldumpen, men du får göra så gott du kan, och gör du det hyfsat rätt så är det ingen fara att turbon går sönder pga det.

    En fråga till dig: Är den lika äckligt röd i verkligheten som den ser ut på bilden?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: Snabb fråga om dump!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av widde84

    Okej och det är bara att testa sig fram antar jag..
    Hur kollar jag att den dumpar på så lågt tryck som möjligt? Gasar endast lite och ser om den dumpar?

    Det är inget "farligt" att montera en sån här dumpventil för turbon?

    ... och kommer dumpljudet att höras något med en så liten turbo eller är det försumbart? Isåfall kan jag ju lika gärna behålla originalet.. Det är ju ljudet jag vill åt :P
    Precis, du får testa dig fram.
    Gasa lite med rutorna neddragna och höra efter dumpljudet. Hörs det inget? Justera lite på skruven så fjädern är mindre spänd.
    Prova igen, osv.

    Det är svårt att göra så den är precis lika spänd som originaldumpen, men du får göra så gott du kan, och gör du det hyfsat rätt så är det ingen fara att turbon går sönder pga det.

    En fråga till dig: Är den lika äckligt röd i verkligheten som den ser ut på bilden?
    Okej, tack för det
    Nja, den ser nog något bättre ut i verkligheten, men någon jätteskönhet är den tyvärr inte :P
    Är nog inte så många som ska kolla under min huv, så det gör inte så mycket hehe

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522

    Re: Snabb fråga om dump!

    Original bypass är faktiskt helt normalt oftast öppen på tomgång.

    Så att justera en öppen dump så att den är stängd på tomgång blir inte riktigt rätt om man är ute efter att den ska funka lika bra som en original bypass.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: Snabb fråga om dump!

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Original bypass är faktiskt helt normalt oftast öppen på tomgång.

    Så att justera en öppen dump så att den är stängd på tomgång blir inte riktigt rätt om man är ute efter att den ska funka lika bra som en original bypass.


    MVH Tony
    Hmm, hur ska jag då justera den?
    Vilket sätt är "bäst"? Och hur justerar jag en isåfall "bäst" om jag vill ha den lika funktionsduglig som en original?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Snabb fråga om dump!

    Det är som spets säger bäst att den släpper ut trycket så tidigt som möjligt.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 577

    Re: Snabb fråga om dump!

    På tomgång ska den som originalventilen stå öppen, ska stängas så fort du rör gasen, och öppna så fort du släpper den. Du har gaswiren på behagligt avstånd när du står och justerar. Borde gå rätt fort.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    532

    Re: Snabb fråga om dump!

    Nu suger ju original dump som är öppen vid tomgång ren filtrerad luft det kommer inte denna att göra, ofta är dom då av dubbelkolvtyp (tror jag det heter) vilket möjligjör stängd dump vid tomgång. Sån är iaf min Forge.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Snabb fråga om dump!

    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Nu suger ju original dump som är öppen vid tomgång ren filtrerad luft det kommer inte denna att göra, ofta är dom då av dubbelkolvtyp (tror jag det heter) vilket möjligjör stängd dump vid tomgång. Sån är iaf min Forge.

    //Spets
    Lånar tråden lite. Hoppas det är okej.

    Har också monterat en forge dubbelkolvad på min bil nu. Fjantingt att den kallas dubbelkolvad för övrigt när det är en kolv med två olika storlekar i ändarna. Men jaja, försäljningsknep!

    Min står kalasöppen på tomgång!
    Har tom hårdare fjäder än orginal. Man vill ju inte att dumpen ska suga in skit.
    Får väl prova med en ännu hårdare då. Men tyckte den öppnade så fint vid låga laddtryck så annars var jag nöjd.
    Är det den stora arean på forgen som gör att det blir sånt vakum att den öppnar såpass lätt tro?
    Har ju haft annan dump med mycket lösare fjäder som vägrade öppna :P
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    532

    Re: Snabb fråga om dump!

    Jag har två fjädrar i min en kraftigare ovan stora kolven sedan en klen fjäder som håller ner en plugg(kolv) så att det blir stängt på tomgång. Den stora kolven är alltså öppen vid tomgång och den mindre fjädern täpper hålet mot tryckröret med en plugg, trodde att detta var principen bakom dubbelkolv, men jag har ju bara sett inuti min egen Forge.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    85

    Re: Snabb fråga om dump!

    Eller... (detta är det nog skottpengar på i detta forum. Så jag stålsätter mig.)
    ..Så gör man som jag.

    DETTA ÄR EJ ATT REKOMENDERA!!!
    Men jag gör det iaf. Sen om det håller är en helt annan historia.

    Dvs. Ta fram ett styck borrmaskin+ett lagom borr på sisådär 5mm..
    Ta din bosch orginal och förvandla den till en sil med ovanstående hjälpmedel.
    (7-8 hål tycks räcka)
    Se till att inte borra längre in än att det bli ett hål i plasten. Vi vill inte skada AVn bara hota den lite. Sätt sedan AVn på tryckröret och plugga insuget.
    Åk sedan runt och pys.


    Mvh
    Carlsson

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522

    Re: Snabb fråga om dump!

    Ni som oroar er för att dumpen står öppen på tomgång, och att det då skulle sugas in skit där. Har ni kollat om det suger eller blåser ur hålet då?

    Normalt är att det faktiskt är ett litet övertryck i röret även på tomgång, vilket gört att inget kan sugas in då, för det blåser ut ur hålet.

    Så fort man petar till på gasen så ska dumpen klappa igen, och det är bara under vissa förhållanden som det kanske kan finnas möjligheter för att dumpen gläntar lite och det är undertryck i röret och det kanske kan finnas risk för att det sug sin skit.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    532

    Re: Snabb fråga om dump!

    Hm....ska haka på original AV och kolla om det blåser eller suger. Tryckmätaren säger -0.6 bar dvs undertryck så jag har förutsatt att det betyder att den kommer suga ur en öppen AV....man lär sig någon nytt varje dag.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 414

    Re: Snabb fråga om dump!

    Citat Ursprungligen postat av Incredibool
    Eller... (detta är det nog skottpengar på i detta forum. Så jag stålsätter mig.)
    ..Så gör man som jag.

    DETTA ÄR EJ ATT REKOMENDERA!!!
    Men jag gör det iaf. Sen om det håller är en helt annan historia.

    Dvs. Ta fram ett styck borrmaskin+ett lagom borr på sisådär 5mm..
    Ta din bosch orginal och förvandla den till en sil med ovanstående hjälpmedel.
    (7-8 hål tycks räcka)
    Se till att inte borra längre in än att det bli ett hål i plasten. Vi vill inte skada AVn bara hota den lite. Sätt sedan AVn på tryckröret och plugga insuget.
    Åk sedan runt och pys.


    Mvh
    sådär behöver man ju inte göra om man vill pysa med original AV, räcker att bara ta bort returslangen låta den fisa ut i luften istället för i slangen... plugga hålet på insugsslangen till turbon såklart.
    körde så ett tag med min ng900, men jag tyckte det var pinsamt när den dumpade jämt o ständigt i stan, även vid väldigt lite laddtryck så jag körde original efter ett tag igen...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    391

    Re: Snabb fråga om dump!

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    sådär behöver man ju inte göra om man vill pysa med original AV, räcker att bara ta bort returslangen låta den fisa ut i luften istället för i slangen... plugga hålet på insugsslangen till turbon såklart.
    körde så ett tag med min ng900, men jag tyckte det var pinsamt när den dumpade jämt o ständigt i stan, även vid väldigt lite laddtryck så jag körde original efter ett tag igen...
    Exakt.. O ev kan man sätta på ett sådant filter för att slippa få in den värsta skiten:
    http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=142637

    /Z!
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kågeröd
    Inlägg
    46

    Re: Snabb fråga om dump!

    har en likadan dump fast blå! och den ser jätte nice ut och ger ett bra dump ljud:P

    har justerat min så den e stängd på tomgång men så fort turbon börjar ladda och jag släpper gasen så dumpar den:P

    låter riktigt nice:P

Liknande ämnen

  1. Snabb TCS-fråga
    Av viktor9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 17:28
  2. en snabb dump-fråga
    Av Accelsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 22:29
  3. Snabb fråga ang. ACC
    Av iMP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 10:16
  4. snabb fråga om lmm
    Av J.E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 18:38
  5. EN snabb fråga...
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-18, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •