Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 1987 900 främre p-broms problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg - Västra Frölunda
    Inlägg
    66

    1987 900 främre p-broms problem

    Hej,

    Jag har en 1987 900 (27000mil) aero med främre p-broms som inte tar när man dra i handtaget. Skivorna och klossar är nästan nya och jag har bra broms effekt fram men p-bromsen tar ej. Kablarna är justerade till max och de rör sig vi åket när man drar i handtaget. Det verkar som det är något internt? Finns det något som man kan göra åt det? Tack på förhand.


  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: 1987 900 främre p-broms problem

    Det kan vara att du spännt vajern för mycket. Då går inte armen tillbaka så pass mycket att den inte hugger tag. Om du förstår vad jag menar?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg - Västra Frölunda
    Inlägg
    66

    Re: 1987 900 främre p-broms problem

    Hej,

    Ok, jag ska prova det och se om det ger något. Tack!

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: 1987 900 främre p-broms problem

    armen på oket måste gå tillbaks till bygeln, annars fungerar inte självjusteringen.
    Wiren skall bara spännas så att armen precis lättar från bygeln.
    Är detta okej så kan man manuellt justera ut kolven så att belägget går i med lite motstånd, då har självjusteringen ännu lättare att komma igång.
    När allt är nytt och fräscht så kan man justera genom att dra upp spaken 3-4 hack och sen trampa på bromsen upprepade gånger, då skall det i teorin justera ut sig men som sagt, det fungerar inget bra på ok som har några år på nacken.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: 1987 900 främre p-broms problem

    Man ska ALDRIG justera p-bromsen med wirarna.

    De justeras in endast vid montering/byte wirar eller ok och ska därefter aldrig behöva justeras.
    Rätt justeringsläge är uppnått då hävarmarnas vilolägesstopp knappt nuddar oken. (Ca 0,5-1mm spel).
    (Tänk på att wirarna är korsade. Vänster wire inne i bilen går alltså till höger framok).
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg - Västra Frölunda
    Inlägg
    66

    Re: 1987 900 främre p-broms problem

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    armen på oket måste gå tillbaks till bygeln, annars fungerar inte självjusteringen.
    Wiren skall bara spännas så att armen precis lättar från bygeln.
    Är detta okej så kan man manuellt justera ut kolven så att belägget går i med lite motstånd, då har självjusteringen ännu lättare att komma igång.
    När allt är nytt och fräscht så kan man justera genom att dra upp spaken 3-4 hack och sen trampa på bromsen upprepade gånger, då skall det i teorin justera ut sig men som sagt, det fungerar inget bra på ok som har några år på nacken.

    Hej, Tack alla för informationen. Jag har justerat kolven och allt är bra nu !! Nu klarar bilen besiktningen imorgon

    Tack som .....

Liknande ämnen

  1. Problem med handbroms på saab 90 1987
    Av Aero_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 01:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •