Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vilket ansvar har bilfirman?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399

    Vilket ansvar har bilfirman?

    Hej!
    Tänkte jag skulle försöka hjälpa en kompis lite.
    Han lämnade för en tid sedan in sin Audi A4 (07a) för en mindre reparation hos en Audi verkstad.
    När bilen är i "verkstadens händer" blir den påbackad av någon utomstående så allvarligt att min kompis tvingas använda sig av vagnskadegarantin.
    Dvs ca 6000 kr i självrisk.
    Verkstaden hade noterat reg.nr på den bilen som var ansvarig för påbackningen, och enligt uppgift är ärendet polisanmält (smitning).

    Men nu till frågan. Har inte verkstaden något ansvar för bilen man tagit in för reparation?
    Min kompis ligger just nu ute med 6000 kr och hoppas naturligtvis att han senare ska få tillbaka pengarna...Det känns lite som att verkstaden borde ligga ute med pengarna och inte min kompis.

    Tack på förhand
    C
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Vilket ansvar har bilfirman?

    om de har regnummer på bilen som körde på så borde väl en diskution med vedebörande vara på sin plats?

    Dock så tror jag inte verkstaden kan hållas ansvarig för att någon kör på dig om det nu inte var på deras inhängade bakgård.
    Lika lite som att ICA blir inblandad för att du blir påkörd på deras parkering.

    Det är ju inte verkstadens fel att någon annan körde på, däremot så är det ju han som körde på bilen som är ansvarig.

    Frågan är om TFF inte täcker detta, vittnen finns och hela köret, borde ju iaf kunna gå där då?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Vilket ansvar har bilfirman?

    ja varför tog verkstaden det på vagnskadan om det nu var en uppenbar smitning med vittne och allt?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Vilket ansvar har bilfirman?

    Verkstaden kan inte ha tagit det på vagnskadan utan det är i så fall ägaren som gjort det.

    Håller tyvärr med att verkstaden inte kan hållas ansvarig för vad som händer på deras parkering.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Vilket ansvar har bilfirman?

    Hur fungerar det där med konsumenttjänster och att verkstaden har fått nycklarna till bilen? Finns ju tyvärr ingen paragraf i KtL gällande just påkörd bil under verkstadsbesök, men fel i tjänsten? Risken borde väl ligga på verkstaden ändå? Att de ser till att kundbilarna står tryggt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 21:56
  2. Tvist med bilfirman ang reparation , behöver hjälp!
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 22:49
  3. Bilfirman Bluff & Båg AB
    Av TeamKarlsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 23:42
  4. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 16:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •