Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dörrhögtalara i ng900

  1. #1

    Dörrhögtalara i ng900

    Bytte förra veckan ut dörrhögtalare och panel högtalarna i min bil.
    Ett par DLS R6A (6.5") är inkopplade men det finns bara ETT problem.
    Tycker det låter kass.
    Montera i dem i orginal saab distanserna (fick såga lite i dem) och de sitter minst lika bra fast som orginalet.
    Problemet är bara att det låter tråkigt och med MASSOR med stomljud ifrån dörrsidan.
    Går inte heller att dra på så mycket för då börjar det bara låta ännu värre.

    Funderar på att göra mig en helt ny distansring i MDF men undrar om detta verkar kommer hjälpa.. känns som det är hela dörrsidan som är totalt kass.

    kom gärna med förslag lösning..
    Börjar nämenligen bli lite irriterad på detta.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    är dörrhögtalarna täta ?
    Sunshine

  3. #3
    Hur menar du?
    Om själva dörren är tätt eller vad?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    976
    Har du någon dämpvadd i dörrarna. Jag kör med dessa högtalare, och det låter kanon

    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    66
    hade samma problem tills jag tog bort , tätningspappen i dörren och satte dit asfaltsmattor, nu låter det jättebra...
    mvh Daniel

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Dörrarna måste ljuddämpas då de skallarar något fruktansvärt, dämpa med bitumenmatta alt. peakoff.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    513
    Jag har distanser i spånplatta och har inga skaller eller missljudsproblem alls.
    Så snida till ett par rejäla spån eller mdf distanser och passa på att ljuddämpa enligt jensclaudius recept samtidigt för säkerhetsskull så att säga.
    Jag har iofs. inte ljuddämpat men jag kanske har tur..


    / Tommi
    Bis repetita non placent

  8. #8
    Tack för alla era svar.
    Skall ta mig en titt på bitumenmatta och peakoff för att se vad det är.

    Är så tråkigt när det låter så tråkigt.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Citat Ursprungligen postat av Tommi
    Jag har distanser i spånplatta och har inga skaller eller missljudsproblem alls.
    Så snida till ett par rejäla spån eller mdf distanser och passa på att ljuddämpa enligt jensclaudius recept samtidigt för säkerhetsskull så att säga.
    Jag har iofs. inte ljuddämpat men jag kanske har tur..


    / Tommi
    DÅ kan du inte spela speciellt mycket midbas eller så högt för då skallrar dörrarna. Har aldrig hört en odämpad saab dörr med midbas som varit skallerfri. Fick dämpa mina dörrar med ca:5kg bitumenmatta och 1 litee peakoff i varje dörr innan det började bil tyst.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    Citat Ursprungligen postat av Tommi
    Jag har distanser i spånplatta och har inga skaller eller missljudsproblem alls.
    Så snida till ett par rejäla spån eller mdf distanser och passa på att ljuddämpa enligt jensclaudius recept samtidigt för säkerhetsskull så att säga.
    Jag har iofs. inte ljuddämpat men jag kanske har tur..


    / Tommi
    DÅ kan du inte spela speciellt mycket midbas eller så högt för då skallrar dörrarna. Har aldrig hört en odämpad saab dörr med midbas som varit skallerfri. Fick dämpa mina dörrar med ca:5kg bitumenmatta och 1 litee peakoff i varje dörr innan det började bil tyst.
    Men binder inte bitumenmattan fukt då?
    Något jag absolut INTE vill ha i min dörrsida nämenligen.

    Sökte på peakoff på google (svensk sajt sökning) men hittade bara din sida och grossistsidan på nätet.
    Mailade de och frågade om de sålde till privatkund direkt eller bara till grossist.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Citat Ursprungligen postat av Trajton242
    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    Citat Ursprungligen postat av Tommi
    Jag har distanser i spånplatta och har inga skaller eller missljudsproblem alls.
    Så snida till ett par rejäla spån eller mdf distanser och passa på att ljuddämpa enligt jensclaudius recept samtidigt för säkerhetsskull så att säga.
    Jag har iofs. inte ljuddämpat men jag kanske har tur..


    / Tommi
    DÅ kan du inte spela speciellt mycket midbas eller så högt för då skallrar dörrarna. Har aldrig hört en odämpad saab dörr med midbas som varit skallerfri. Fick dämpa mina dörrar med ca:5kg bitumenmatta och 1 litee peakoff i varje dörr innan det började bil tyst.
    Men binder inte bitumenmattan fukt då?
    Något jag absolut INTE vill ha i min dörrsida nämenligen.

    Sökte på peakoff på google (svensk sajt sökning) men hittade bara din sida och grossistsidan på nätet.
    Mailade de och frågade om de sålde till privatkund direkt eller bara till grossist.
    Bitumenmatta (ävan kallad asfaltsmatta) binder inte fukt. Peakoff finns att köpa på flera ställen. te.x pm-shopen(.se) i solna, dialect uppsala, MDS m.fl.

  12. #12
    tänkte även byta ut mina bakhögtalare med ett par 6.5" DLS 426 och sedan fylla hålet med dämpull.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Citat Ursprungligen postat av Trajton242
    tänkte även byta ut mina bakhögtalare med ett par 6.5" DLS 426 och sedan fylla hålet med dämpull.
    Bakhögtalare - hålet? Det sitter 6*9 bak i Saab 900ng och där ska det inte sitta någon dämpull bakom då de flesta 6*9:or är gjorda för att spela i stora volyemer (open air).

    Men varför trixa i ett pr 6,5" där?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    513
    Spela högt?
    Nä, jag har en fru å då får man inte det.

    Skämt och sido så tok poppar jag väl inte lika våldsamt längre som jag gjorde för några år sedan.
    Har ju inte ens en baslåda i bilen längre.

    Använder mina dörrhögt. som bas/midbas om jag inte räknat filtren helt åt h-e och tycker inte att det låter illa men så är jag ju inte någon audiofil heller.
    Kanske skulle ha någon annan att provlyssna åt mig..

    Kom föresten just på att jag har en 3-dörrarsbil, är ju rätt stor skillnad på framdörrarna på 5-d och 3-d.


    / Tommi


    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    DÅ kan du inte spela speciellt mycket midbas eller så högt för då skallrar dörrarna. Har aldrig hört en odämpad saab dörr med midbas som varit skallerfri. Fick dämpa mina dörrar med ca:5kg bitumenmatta och 1 litee peakoff i varje dörr innan det började bil tyst.
    Bis repetita non placent

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    Citat Ursprungligen postat av Trajton242
    tänkte även byta ut mina bakhögtalare med ett par 6.5" DLS 426 och sedan fylla hålet med dämpull.
    Bakhögtalare - hålet? Det sitter 6*9 bak i Saab 900ng och där ska det inte sitta någon dämpull bakom då de flesta 6*9:or är gjorda för att spela i stora volyemer (open air).

    Men varför trixa i ett pr 6,5" där?
    Japp visst är det 6*9" men jag har 426or sedan min gamla golf så det är bara att göra en ny distans med lock så borde det bli bra.
    Känns onödigt att köpa ett par nya högtalare då.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Hakar på tråden lite...
    Tänkte på något sätt bygge en "låda" inuti dörren för mina originalbasar. Någon som gjort detta eller liknande ?
    Tänkte dämpa med bitumen också. Måste man dämpa hela dörren eller räcker det med området kring högtalaren bara ? (Bitumen väger ju en del)

    /M
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •