Får andra rapporter om att det ska bytas tändlås
Får andra rapporter om att det ska bytas tändlås
ISM=tändningslåset.
Fast det kommer inte att lösa felkoden för girvinkelgivaren.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Det är 2 olika fel?
rattlås problematiken försvinner vid låsbyte?
Jag skulle vilja säga att ISM kommer lösa sig om du byter CIM. CIM-modulen är extremt nödvändig för att bilen överhuvudtaget skall fungera. Minsta lilla hicka i den så kan man få i stort sett alla tänkbara fel.
Om dette tilfeldigvis skulle være tale om en MY06-07 KAN det være andre muligheter også.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
1.9 tid 2008
Jeg prøver (nå) å unngå å blande meg inn i tråder der det av TS er gitt for lite/mangelfull informasjon til at en kan gi et kvalitativt svar - slik tilfellet er her. Jeg har likevel respondert, siden én tilbakemelding du har fått ikke er helt korrekt.
Opplysninger som kan være av interesse for oss her ute, er om du har - eller ikke har - varsellamper som lyser, tekstmeldinger, driftsavvik etc.
Jeg mener du kanskje har, eller har hatt, tre problemer, så du kan begynne med å kontrollere ev. bytte sikring #26 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet - i tilfelle du ikke allerede har gjort det.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Säkring ska kollas. Rattlåsfel, var god stanna snarast är det ända den varnar för. Esp funkar, glödstift funkar.
Även om det låter som att det eventuellt kan vara kabelfel/strömproblem ner till mittkonsolen så är min erfarenhet att de flesta av dessa fel trots allt är CIM-modulens "fel", då den är en sån viktig knutpunkt för alla delar som hör till rattlås och start/nyckel, ESP osv att göra.
P1180 04 har ikke noe med glødestiften å gjøre. Denne koden settes ved problem med reléet tll forvarmeelementet av dieselen - det som sitter i pumpen. Kontrollér sikring #36 i elsentralen (UEC) i motorrommet og ev. spenningen over de to punktene på den.
På 9-3 MY09 dukker ofte "fake" DTC C0547 04 opp, en kode som også har med samspillet CIM/ISM å gjøre, og som vårt lokale Saab-verksted ikke er ukjent med. Når koden slettes kan det gå en god stund før den dukker opp igjen, uten spesielle symtomer. B1440 71 er et samspill ISM/CIM/rattlås (SCL), og i tilfelle den er satt permanent burde du ikke få start og/eller frigjort rattlåset. Se om du får slettet denne koden for å se om den dukker opp igjen umiddelbart = permanent, eller kanskje er tilfeldig slik vår C0547 04 er.
På samme vis kan du vel nå kontrollere de andre kodene også?
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Igår skrek den varje gång jag startade bilen. Idag inte enda gång
Med den koden är det ism Tändlås kontakten som bör bytas först.
Hinner inte med allt.....
Japp det var tändlåset
hepp alla.
har nu fått mitt första problem som jag inte klarar av. Bilen har stått i garaget hela vintern. När jag skulle börja göra den i ordning för våren och sommaren. Så var batteriet helt slut. Gick ej att ladda.
Köpte nytt batteri och satte i det. Då när jag sätter i nyckel i låset står det ."Rattlås var god stanna genast" etc etc. Nyckel går ej att vrida runt.
Satte i ODB läsaren. Men den kan inte ansluta utan man vrider om nyckeln.
Läste sedan på forum om rengöring utav tändlås. Plockade ut tändlåset och gjorde rent med T-röd. Provade men fick samma problem.
Pillade på fjädern i rattlåset och kunde då vrida om nyckeln. Allt startade som det skulle i instrumentpanelen. Men kunde inte starta bilen. Startmotorn gick ej runt.
Allt elektriskt fungerar.
Satte i ODB läsaren och den kunde nu kontakta bilen. Men det fanns inga felkoder.
Har nu slut på ideer. Fasar för om CIM är kass. Men kan den verkligen gå sönder bara sådär. Aldrig haft några problem med tändning eller nått.
Gick bra när jag körde in den i höstas.
Har ingen tech2 tyvärr. Bor i Laxå.
Har ni kära forumdeltagare någon ide vad det kan vara ???
MVH Göran
Troligen internt fel i CIM, som följd av att batteriet djupurladdats. Har sett det förr.
OBD-läsare ger dig bara felkoderna i motorstyr, inte CIM. Det finns garanterat felkoder i CIM.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Mest sannsynlig er feilen som Hyvens tror, men det koster ingenting å sjekke sikringene #6 og -31 i elsentralen (UEC) i motorrommet samt #1 og 2 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet.
Feilkoder (og mye annet) kan også leses av eSID2: http://www.esid.se/manuals/eSID2_Manual_SE.pdf.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Hej igen
Om nu CIM skulle vara trasig. Kan man ta vilken CIM som helst. Eller styrs det utav vilken typ av motor, växellåda, utrustning man har ?
Hej totalt helt ny inom forumet då jag ägt en saab i ett år
Nu körde jag till jobbet för några veckor sedan, och när jag skulle hem så "Rattlås var god stanna genast" hmm har läst runt lite här och kollat youtube.
Nu har jag köpt ett beg Tändningslås och tänkte byta ut de som sitter i. MEN när ja fick paketet sitter nyckeln i låset och går inte att få ut
Finns de någon klok vänlig själ som vet hur man skall få ut nyckeln utan våld jag har en 9-3 automat -07
Mvh Micke
Har en 1,8 bio. Haft lite krångel ibland, framför allt på vintern men nu är det kris. Varnar för "rattlåsfel, stanna bilen" och då går det inte vrida på nyckeln för att få på tändningen, som gör att OBD instrumentet startar mätningen. Har laddat batteriet och nollat det utan framgång. Finns det något sätt att bygla, så man får igång tändningen? Om det är någon felkod som ska raderas. Försökt med alla tips och trix i trådarna förutom bytt grejer.
Det var cim:en som lämnat in, 10 000:- på SAAB Järna + bärgnings självrisken. Tack för svaren.
Senast redigerat av 12648 den 2021-03-03 klockan 17:19. Anledning: Fixat