Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 900i-16 89:a. LH eller Lucas-sprut? Tillägg: turbo och GLT?

  1. #1

    900i-16 89:a. LH eller Lucas-sprut? Tillägg: turbo och GLT?

    Har jag LH 2.4 eller Lucas i denna? Det sitter EZK-box (bosh) och knacksensor, och jag tror det är Wallbro-pump i den. 128 hk 173 Nm. Reggad våren 89.

    Ska jag ha det (ser ut som) längre luftfiltret för 99 kr på Speedparts, eller det översta för 65 kr?

    Kollade på FAQ, men det var lite luddigt kring denna modell. Dessutom förekom tyvärr en hel del andra fel i den FAQ:n över Saabs alla svenskmodeller.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: 900i-16 89:a. LH eller Lucas-sprut?

    B202i fanns bara med LH.

    Så det är det långa filtret du ska ha.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3

    Re: 900i-16 89:a. LH eller Lucas-sprut?

    Tackar för svaret!

    En annan fråga. Om jag skulle skaffa grenrör med turbo och olja/vattenledningar. Bara bankar på detta och kör LTT 0,4 bar utan att kompsänka, men med 98 oktan och ev IC. Det borde den väl klara (har ju som sagt knacksensor och kan ju därmed justera tändning vid spikning)? Åtminstone om vi bortser från spridarna.

    Men om man funderar kring spridarna. Har de kapacitet original att ge de ca +17 hk som en 900 S ger genom att bara läsa av högre flöde i LMM och öppna längre duty cycle, eller måste man byta spridare och program (ingen motor jag är jätterädd om)?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: 900i-16 89:a. LH eller Lucas-sprut?

    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Tackar för svaret!

    En annan fråga. Om jag skulle skaffa grenrör med turbo och olja/vattenledningar. Bara bankar på detta och kör LTT 0,4 bar utan att kompsänka, men med 98 oktan och ev IC. Det borde den väl klara (har ju som sagt knacksensor och kan ju därmed justera tändning vid spikning)? Åtminstone om vi bortser från spridarna.

    Men om man funderar kring spridarna. Har de kapacitet original att ge de ca +17 hk som en 900 S ger genom att bara läsa av högre flöde i LMM och öppna längre duty cycle, eller måste man byta spridare och program (ingen motor jag är jätterädd om)?
    Funderade också på detta för ett tag sedan.
    Med 2,3 topp så sänker du kompet en aning och så på med en progresiv BTR och en 9000 IC så borde man ju kunna ladda 0,4bar utan risk.
    Testa!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5

    Re: 900i-16 89:a. LH eller Lucas-sprut? Tillägg: turbo och GLT?

    Fast jag vill gärna ha kvar det lite högre kompet som i sig inte torde vara farligt högt för endast 0,4 bar. Kolvarna på de gamla 2,0 16v är ju utformade som turbokolvarna fast med grundare urgröpning i grytan, dvs borde inte vara klenare för förbränningstryck.

    Sedan börjar det bli så mkt skruva om man ska byta topp också, så därför kan man i det fallet lika gärna gå vidare och byta hela motorn och montera "skruvad" APC och hela baletten. Så jag tänkte begränsa till lagom lätt bonnatrim för den där lilla extra knuffen (har redan andra bilar med ordentlig knuff).

    Men frågan som dock kvarstår kring spridare och LMM: Kommer motorstyrningen mäta upp den extra luftmassan och kommer den skicka på erfoderlig bränslemängd? Spridarna i sig borde ha kapacitet om de låts nyttjas fullt ut, för enligt FAQ ger de röda 431:orna 260 gram och räcker som bekant till uppåt 300 hk i 9000 Aero. Spridarna i 900i16 ger enligt samma tabell 150 gram, och borde således inte ha besvär med effekter kring 150 kusar.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: 900i-16 89:a. LH eller Lucas-sprut? Tillägg: turbo och GLT?

    Kan du inte ta spridare, LMM och bränslestyrdon från en turbo då? Då bör bränsle/luft förhållandet bli rätt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158

    Re: 900i-16 89:a. LH eller Lucas-sprut? Tillägg: turbo och GLT?

    Gör som Hyvens säger. Körde länge med turbo på min 2.1i. Kör du bara 0.4 som du planerade funkar det fint.

Liknande ämnen

  1. SMT eller annat sprut/täning ?
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 23:02
  2. Lucas eller LH på 2,1?
    Av Krister K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 23:31
  3. Öppen dump på 900s (Lucas Sprut)....
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 20:49
  4. Information om LUCAS sprut, scheman,komponenter,värden m.m??
    Av flaset i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •