Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Strålkastar torkare och spolningbakrutan 95a.

  1. #1

    Strålkastar torkare och spolningbakrutan 95a.

    Hej.
    Har ett märkligt problem.
    Bilen en 95a 2,3t 2000. Båda torkarna till lyset fram och spolningen till bakrutan slutade att fungera samtidigt. Finns det något sammband tex relä eller säkring.
    Spolningen till vindrutan fungerar.

  2. #2

    Re: Strålkastar torkare och spolningbakrutan 95a.

    jag har precis samma fel på min 2001a, jag har provat att byta relät i motorutrymmet men det hjälpte inte. nån som har några förslag? alla säkringar är hela.

  3. #3

    Re: Strålkastar torkare och spolningbakrutan 95a.

    Jag verkar ha samma fel på min 9-5 aero år 2000. Säkring nr 11 (enl. instruktionsboken) i motorummet går sönder direkt när jag försöker spola bakrutan eller använda strålkastartorkarna. Jag har funderat på om säkringen kanske går direkt när jag slår på tändningen, men har inte fler säkringar så jag kan inte testa just nu. Är det någon som har en idé om vad felet kan vara?

    proggen och chevelle64ss, har ni lyckats lösa era problem?

    Tack för ett suveränt forum!

    /dracule

  4. #4

    Re: Strålkastar torkare och spolningbakrutan 95a.

    Det er den samme pumpa som spyler lyktene som også spyler bakruta. Retningen på pumpa bestemmer lykter/bakrute.

    Citat Ursprungligen postat av dracule
    ... Säkring nr 11 (enl. instruktionsboken) i motorummet går sönder direkt när jag försöker spola bakrutan eller använda strålkastartorkarna. ...
    12V fra sikring 11 går gjenom rele for spylerpumpe og til spylerpumpemotoren for lykter/bakrute. Sikringen kan umulig ryke før du spyler! Eller gjør den?

    Du har ikke koblet om litt, slik at spyler-bryteren er delvis koblet for 4 dørs? Da vil sikring 11 ryke direkte når du prøver å spyle!

    Dersom lyktene spyles er hvertfall pumpa i orden.

    Sikring 11 er ikke med på lyktespyling!

  5. #5

    Re: Strålkastar torkare och spolningbakrutan 95a.

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    12V fra sikring 11 går gjenom rele for spylerpumpe og til spylerpumpemotoren for lykter/bakrute. Sikringen kan umulig ryke før du spyler! Eller gjør den?!
    Jag har inte kollat om säkringen går innan jag spolar, jag tror inte att den gör det. Jag tänkte bara att jag kanske borde kolla det för att ringa in felet lite.

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Du har ikke koblet om litt, slik at spyler-bryteren er delvis koblet for 4 dørs?
    Jag är för dålig på norska för att förstå vad du menar här. Jag har i alla fall inte gjort några egna kopplingar med elen.

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Dersom lyktene spyles er hvertfall pumpa i orden.

    Sikring 11 er ikke med på lyktespyling!
    Spolningen av strålkastarna fungerar, det är torkararmarna som inte fungerar. (Och spolningen av bakrutan). En av gångerna när jag bytte säkring nr 11 så hann jag se att den vänstra strålkastartorkararmen ryckte till innan säkringen gick.

    Tack för din hjälp!

    /dracule

  6. #6

    Re: Strålkastar torkare och spolningbakrutan 95a.

    Citat Ursprungligen postat av dracule
    ...Jag har i alla fall inte gjort några egna kopplingar med elen.
    Det har fungert tidligere?

    Citat Ursprungligen postat av dracule
    ...Spolningen av strålkastarna fungerar, ...
    Det er viktig, for det er den samme pumpen til både strålkastarna og bakruta. En og samme pumpe for begge. Retningen på stømmen bestemmer hvor det spyles.

    Tipper du har kortsluting i en av torkar-motorene. Trekk ut pluggen på 1 av de og prøv!

  7. #7

    Re: Strålkastar torkare och spolningbakrutan 95a.

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Det har fungert tidligere?
    Ja det har det.

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Tipper du har kortsluting i en av torkar-motorene. Trekk ut pluggen på 1 av de og prøv!
    Jag skaffade nya säkringar och provade dra ut pluggen på den högra torkararmsmotorn. Då fungerade den vänstra torkararmsmotorn OCH spolningen av bakrutan utan att någon säkring gick! Det verkar med andra ord som att du kan ha rätt i din gissning att det är kortslutning i motorn. Jag hoppas dock på att det är nåt annat, eftersom att en ny motor kostar drygt 3100 kr på Bilpartner.

    Jag tänkte skruva loss motorn och rengöra den om det går. Sen tänkte jag testa motorn genom att koppla in den på vänster sida för att se om säkringen går då också eller om motorn går. Jag återkommer med resultatet, troligen efter helgen.

    Tack för hjälpen!

    /dracule

Liknande ämnen

  1. Strålkastar spolarna funkar ej
    Av bosnafly i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-18, 17:29
  2. Strålkastar torkarna byts hur?
    Av champ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 13:54
  3. laga strålkastar torkarna?
    Av Founder i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 23:29
  4. Strålkastar torkar motorn!
    Av Fredrik.j i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •