Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

  1. #1

    Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Har letat både på N-cores sida och många andra men ej hittat dessa mellanregister till salu .
    Har de utgått? Vilka andra är likvärdiga m samma frekvensområde?
    Då jag vill slippa montera diskant vill jag ha ett par som kan spela brett
    Har en saab 9-5 sedan m AS2 och utbytt huvudenhet.
    Tacksam för svar

  2. #2
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    n-core har väl lagt ner helt? Tyckte jag läste det sist jag kollade deras sida.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  3. #3

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Har letat både på N-cores sida och många andra men ej hittat dessa mellanregister till salu .
    Har de utgått? Vilka andra är likvärdiga m samma frekvensområde?
    Då jag vill slippa montera diskant vill jag ha ett par som kan spela brett
    Har en saab 9-5 sedan m AS2 och utbytt huvudenhet.
    Tacksam för svar
    Ja, som sagt, N-Core ha lagt ner, men har fortfarande ett litet lager. Om de har kvar Triusen vet jag inte, kan va slut.
    Men du har ju ett antal andra som spelar inom samma frekvens.
    VIFA TG9FD-10-04, är den som Trius bygger på. Skillnaden är värdena på elementet.Denna hittar du på www.hfikit.se.

    Men du har även Radical RAX100 som är en fullregister högtalare (90-20khz).
    Dessa är endel dyrare, men klarar bredare register och klarar även den högsta diskanten, vilket inte en Vifa eller Trius gör. Vifa/Trius anser jag att man kanske bör kompletera med en diskant, då den inte klarar att ge den sista utklangen i musiken.

    Men sedan har du ju även koaxiala högtalare i 3½" storlek. Ett par JL TR350CXi
    är en trevlig sådan som även låter väldigt bra. Dessa har oxå bättre frekvensområde än vad Vifa/Trius har.
    Men, man ska väl inte sticka under stolen att Vifa/Trius har ett bra mellanregister

  4. #4

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Jag gjorde slag i saken och införskaffade ett par VIFA 3,5ór och ett par TEC XP6 till dörrarna. Fick även mina efterlängtade JBL 595ór med bussgods idag som jag köpt begagnat. Då frugan klagar över baslådan tänkte jag dessa kunde ersätta basen till viss del.
    Frågan är nu om det räcker med ett bra 2-kanaligt 75RMS steg till JBLérna eller om ett 2-kanals 150RMS behövs? Jag vill ha bra tryck i basen.
    Undrar också om det behövs ett 4-kanaligt steg till dörr- och instrumentpanels högtalarna eller om det räcker att dämpa dörrarna bra för att få ett bra tryck med att enbart driva med HU?
    Om jag väljer att driva med huvudenheten behöver jag passiva delningsfilter då?
    Vad bör jag lägga Hp resp Lp?skiljer det sig var beroende på om jag driver med steg eller?
    Alla svar respektive förslag på mina funderingar mottages tacksamt!

  5. #5

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Jag gjorde slag i saken och införskaffade ett par VIFA 3,5ór och ett par TEC XP6 till dörrarna. Fick även mina efterlängtade JBL 595ór med bussgods idag som jag köpt begagnat. Då frugan klagar över baslådan tänkte jag dessa kunde ersätta basen till viss del.
    Frågan är nu om det räcker med ett bra 2-kanaligt 75RMS steg till JBLérna eller om ett 2-kanals 150RMS behövs? Jag vill ha bra tryck i basen.
    Undrar också om det behövs ett 4-kanaligt steg till dörr- och instrumentpanels högtalarna eller om det räcker att dämpa dörrarna bra för att få ett bra tryck med att enbart driva med HU?
    Om jag väljer att driva med huvudenheten behöver jag passiva delningsfilter då?
    Vad bör jag lägga Hp resp Lp?skiljer det sig var beroende på om jag driver med steg eller?
    Alla svar respektive förslag på mina funderingar mottages tacksamt!
    Nu kan jag enbart säga hur jag hade gjort om jag hade haft det du har/ska skaffa.
    Fram skall du driva allt på steg, XP6 på steg och Vifa på steg.Så starkt steg du har eller kan till 6½". jag hade delat Vifa runt 150hz Hp och Tec XP runt 130hz Lp (denna delning om filtret delar runt branthet 12dB/okt)...Men vart exakt delningen skall ligga kan jag ej svara på jag ej testat detta i en saab (kanske +-20hz).
    Bak hade jag drivit de 6x9" på HU eller ett separat steg.

    Det viktiga är att du kan dela aktivt till 6½" och Vifa, om du inte har nått passivt filter till detta.
    Du måste dela dina Vifa runt 130-150hz..!! Delar du dem inte i Hp läge kommer dem förmodligen snart att gå sönder.

    Dörrarna bör du dämpa så mycke du kan för att få 6½" att spela så bra som möjligt. Ju bättre dämpning, ju bättre kommer de spela.

  6. #6

    Slutsteg sökes?

    Har hittat ett steg celestra RA 475 till bra pris, 4X74RMSW.
    Kan detta räcka för att driva framsystemet månne?
    Sen var det ju bakhögtalarna som jag absolut vill ha något steg till
    Här har jag sett ett Celestra RA220 på smma site till överkomligt pris
    Nån som känner till dessa steg eller andra som skulle passa min setup?

  7. #7

    Re: Slutsteg sökes?

    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Har hittat ett steg celestra RA 475 till bra pris, 4X74RMSW.
    Kan detta räcka för att driva framsystemet månne?
    Sen var det ju bakhögtalarna som jag absolut vill ha något steg till
    Här har jag sett ett Celestra RA220 på smma site till överkomligt pris
    Nån som känner till dessa steg eller andra som skulle passa min setup?
    Ja de stegen är bra. Om det är de du funderar på så gör såhär:
    4 kanals steget till Vifa och JBL högtalarna, 2 kanals steget till 6½" i dörrarna.
    Så hade jag iaf. gjort om jag hade haft dessa steg. Du vill hellre ha kontroll och rent ljud på 6½" i dörren än de i hatthyllan.
    Mera effekt till framsystemt kommer enbart göra att du kommer ha ett väldigt rent ljud, med lite dist. och grundbrus.

  8. #8

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Oj det låter magstarkt att använda så hög effekt till ett par lättdriva 6,5´or
    Kan det inte räcka med 75W för dessa då de är lättdrivna om jag tätar dörrarna ordentligt?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Du kan ju alltid testa olika kombinationer.
    Vi kan ju inte säga vad du kommer att trivas med bäst...

    Eftersom när all kabel är färdigdraget så tar det inte så lång tid att skifta plats på slutstegskablar och inställningar.

  10. #10

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Oj det låter magstarkt att använda så hög effekt till ett par lättdriva 6,5´or
    Kan det inte räcka med 75W för dessa då de är lättdrivna om jag tätar dörrarna ordentligt?
    Ja kan så tyckas. Men om man förklarar såhär, en högtalare som är lättdriven har man oftast sämre kontroll på vid högre volym. För att få bra kontroll på denna vill man ha mycke effekt, ju mer ju bättre, typ. Om du har 75Wrms till den så kommer det självklart att funka bra, men om du har 200Wrms betyder det att du kan ha lägre nivå på gain kontrollen på steget, vilket kommer göra att steget inte behöver pressas lika mycke vid samma volym som med 74Wrms. Detta gör då att ljudet kommer få mera dynamik och bättre kontroll över baskonen.

    Men som Brains sa, det är ju bara att testa.
    Själv ser jag inte meningen med att låta 6x9" i hatthyllan skall ha hela 200Wrms att leka med då dessa troligen inte kommer låta lika välljudande som 6½" i fram kommer göra?
    Men valet är ditt och det är du som skall trivas med ljudet, inte jag. Jag ger bara en rek. om hur man KAN göra för att det skall låta bra, i välljudssamanhang.

  11. #11

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Jag är mycket tacksam för era synpunkter och har bestämt mig för att koppla de inköpta högtalarna på HU, och täta ordentligt, och sedan ta det därifrån.
    En sak i taget, så tänker det vinnade laget!

  12. #12

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Jag är mycket tacksam för era synpunkter och har bestämt mig för att koppla de inköpta högtalarna på HU, och täta ordentligt, och sedan ta det därifrån.
    En sak i taget, så tänker det vinnade laget!
    Absolut kan du testa så till en början. Blir suget efter mera "drag" i högtallarna så skaffa ett steg, vilket inte ommer göra ljudet sämre. Lycka till med inkopplandet iaf.

  13. #13

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Att dela VIFA HP vid 150hz leder inte detta till att jag behöver bygga en liten låda med dämpull m.m. för att inte instrumentbrädan skall dåna och för att få de att spela bättre? Hur skulle en sådan skapelse kunna se ut på bästa sätt? Är det svårt att bygga 2l låda i panelen till vifas och är det vettigt?
    Har ändrat mig återigen och kommer att köra 75WRMS steg på samtliga högtalare.

  14. #14

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Att dela VIFA HP vid 150hz leder inte detta till att jag behöver bygga en liten låda med dämpull m.m. för att inte instrumentbrädan skall dåna och för att få de att spela bättre? Hur skulle en sådan skapelse kunna se ut på bästa sätt? Är det svårt att bygga 2l låda i panelen till vifas och är det vettigt?
    Har ändrat mig återigen och kommer att köra 75WRMS steg på samtliga högtalare.
    Jo det skulle va bättre om du kunde bygga en liten låda till dem. Men testa att bara sätta ner dem i brädan och stoppa lite dämpull i håle innan. Detta för att få ett lite rundare ljud.
    Vifan låter klart bäst i liten låda, men ska funka bra direkt i panelen oxå.

    Hoppas du iaf. kör framsystemet på 75Wrms då, bak kan du som sat driva på org. steg eller inbyggda.

  15. #15

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Skulle vara lysande om dämpull skulle kunna vara det som får 3,5orna att spela bättre. Hur är det med orginalgallret, behöver jag modda detta på ngt sätt för att få plats, eller behöver jag fimpa det helt?

  16. #16

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Skulle vara lysande om dämpull skulle kunna vara det som får 3,5orna att spela bättre. Hur är det med orginalgallret, behöver jag modda detta på ngt sätt för att få plats, eller behöver jag fimpa det helt?
    Org. galler ska du nog inte behöva göra något med, men du måste bygga en baffel att fästa dem i då org. skruvhål inte stämmer helt 100 med Vifas.
    Sedan skulle det inte skada att förstärka brädan lite på den plats som högtalarna sitter på. Den är ganska så bra vek, även om det bara är ett mellanregister.

  17. #17

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Har du konkret förslag för hur jag skulle kunna förstärka brädan?

  18. #18

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Är det stor skillnad mellan XP 6 och SQ6 6,5án
    Vad består denna skillnad i?

  19. #19

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Är det stor skillnad mellan XP 6 och SQ6 6,5án
    Vad består denna skillnad i?
    Vet ej säkert, Men tror att SQ är lite mer välljudande, tål mera effekt samt spelar högre,alltså en bättre serie. Kan inte svara exakt då jag ej vet 100.

  20. #20

    Re: Slutat sälja N-Core trius 3,5"?

    Nu har jag slutligen bestämt mig.
    Ska köra celestra 475 steget fram och celestra 220 steget på 6x9órna bak
    Kommer köra dämpull i brädan och täta dörrarna ordentligt och hoppas då få ett bra tryck fam
    Eftersom 220 steget är ett dualmono kommer jag bi-ampa JBL 6x9órna och hoppas därmed få ut en mer kontrollerad och tung bas samtidigt som jag tänker mig att mellan och diskant kommer låta bättre då..det kan ju inte låta sämre om man bi-ampar de tänker jag (man kan ju hoppas iallafall). Visst bygeln får man klippa av men sånt är livet...har inte hittat någon som bi-ampat sina t595ór så jag får väl skriva hur det blev när allting är klart om några veckor hoppas jag.

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 17:23
  2. [LÖST] "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen 9000
    Av blivandemamma i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 13:03
  3. Stolsvärme "rattarna+siffror" slutat lysa. 9-5
    Av robbs3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 18:33
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •