Hej,
Det där med mappning år en knepig fråga. Första frågan är nog: behöver bilen verkligen mappas eller räcker det med en hyllmjukvara (förutsatt att du har "plankat" ett stegtrim förstås...). Den andra frågan är "vad innebär en mappning?" Vad en mappning innebär tycks, åtminstone av en del historier man hör att döma, variera en hel del.
För mig är en mappning:
- felsökning innan (körning med TechII på gata, trycktestning med tryckluft, koll av laddtryck, bränsletryck och andra relevanta parametrar)
- realtidsmappning i bromsbänk med loggning av alla relevanta parametrar (lambda, avgastemp, ladd- och bränsletryck) både statiskt och dynamiskt. Vid mappning bör bilen belastas åtminstone 30-60 sek per lastpunkt för att säkerställa att allt stabiliserar sig på säkra nivåer. Effekten dokumenteras slutligen med ett bromspapper, men det är bara en bråkdel av tiden i bromsbänken.
- provkörning och mappning på gata för att finjustera laddtryck och bränsle vid växling, moment på lägre växlar och loggning av bilens beteende i diverse körsituationer
En seriös mappning, i stil med den jag beskrev ovan, tar 1-2 arbetsdagar, om bilen är kurant och hårdvaruspecen (inte minst bränslesidan) är känd sedan tidigare. En BioPowermappning (på både bensin och etanol) med spridare man ej testat förut tar minst det dubbla. Min förra tilbringade flera arbetsveckor i Rototesten innan vi var nöjda...
Mvh
KK