Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Finns det något i konsumentköplagen (eller liknande) som gör att säljaren ska stå för fel på bilen inom en tidsbegränsad period?
    Har letat lite men inte hittat något. Enligt säljaren på firman så är det ingen garanti på bilen. Dock har jag hört att man inom 6månader kan begära att felen på bilen åtgärdas då dom i det fallet skall anses ha funnits vid köpetillfället.

    /Johan
    9-3 2,0t -01

  2. #2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Ska man tolka följande som att man måste ha papper på att man har fått garanti eller kan det tänkas gälla ändå?

    "Bevisbörda
    Om du har fått en garanti som täcker felet måste säljaren, om han vill gå fri från ansvar, visa att felet beror på dig.
    Om du upptäcker felet inom sex månader från köpet ska felet räknas som ursprungligt. Om det har gått mer än sex månader sedan köpet, så är det du som har bevisbördan, det vill säga det är du som ska visa att bilen var felaktig när den levererades till dig.
    "

    Gärna svar från någon som verkligen vet nu då jag tänker gå vidare med det här.

    Följdfråga: Kan man kräva ersättning för reparationer som man har utfört då säljaren inte vill stå för något?
    9-3 2,0t -01

  4. #4

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Något Papper bevövs inte, räcker ju med kvittot du fick vid bilköpet.
    När du köper en begagnad bil av en bilhandlare gäller konsumentköplagen.
    Bilhandlaren är tvungen att följa konsumentköplagen och kan inte ge dig sämre villkor än vad som sägs i lagen. Du kan däremot förhandla dig till bättre villkor än vad lagen föreskriver.


    Att kräva säljaren på pengar för redan gjorda reparationer kommer du inte att lyckas med.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Säljaren måste först få chansen att rätta till felet själv.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Bilfirman har ju kanske egen verkstad allternativt att man har avtal med nått ställe så de har div rabatter osv.

    Att då lämna in på annan verkstad utan medgivande från firman är ju inte så smart, iaf om man vill ha ersättning.

    När jag köpte min bil så läckte växellådan olja, vilket inte uppdagades förräns jag lämna bilen på service, ca 2 månader efter köpet.
    Pratade då med bilfirman och vi kom överrens om att lämna den på specifik verkstad.
    Fakturan ställdes till bilfirman och allt var frid och fröjd.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Jag har påpekat felen hos försäljaren men han sa att det inte är någon garanti. Jag var ju tvungen att ha bilen så jag fick ju bita i det sura äpplet och börja skruva själv. Dock känns det som det börjar bli lite väl mycket nu.
    9-3 2,0t -01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Vad "ingen garanti"? Svensk LAG säger att han ska stå för alla fel som uppstår inom 6 månader.

    Är det någon liten källarhandlare du handlat av eller?
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Bilar under 15.000:- behöver en bilhandlar inte lämna garanti på...

    Vet dock inte om det är fallet i denna frågan...

    Mvh j....
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Bilar under 15.000:- behöver en bilhandlar inte lämna garanti på...

    Vet dock inte om det är fallet i denna frågan...

    Mvh j....
    Då är jag rökt då med andra ord.



    Kan du styrka det på något sätt?
    9-3 2,0t -01

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Vad "ingen garanti"? Svensk LAG säger att han ska stå för alla fel som uppstår inom 6 månader.

    Är det någon liten källarhandlare du handlat av eller?
    Liten källarhandlare är det definitivt inte. Kommer nog aldrig mer handla av dom dock, hade en del problem med en bil jag köpte hos samma firma för ett antal år sen och där var det inte frågan om någon 15.000kr bil men likförbannat fick jag stå för allt själv då också.

    Dock så vet jag andra som INTE har haft problem med dom, dock andra säljare hos dom vid dom tillfällena.
    9-3 2,0t -01

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Kostar bilen mindre än 15000 så får man nog räkna med en del problem. That's life.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Kostar bilen mindre än 15000 så får man nog räkna med en del problem. That's life.
    Absolut är det så, men man tycker ju att det borde finnas en gräns på hur mycket som kan krångla.

    Lyckades ju iaf pruta lite på bilen så hittils har det nästan täckt upp för reparationerna jag har gjort men nu börjar det bli mer och mer, vågar snart inte köra den känns det som.
    9-3 2,0t -01

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Vad är det för fel då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vad är det för fel då?
    Tja avgassystemet är så gott som slut (det som tydligen var åtgärdat innan bes.), bromsarna verkar spöka eller om det eventuellt är hjullager/drivknut eller något annat "roligt", riktigt ordentligt glappa bussningar i framvagnen, dricker kylarvätska, verkar försvinna olja ibland och ibland inte och inget läckage syns och ingen olja i vattnet, AC'n funkade när jag hämtade bilen men idag så funkade den inte helt plötsligt, centrallåset sa upp sig imorse, stolsvärmen slutade fungera igår osv...orkar inte riktigt fortsätta räkna upp saker just nu. Vill bara få ordning på bilen så man kan sluta bekymra sig.

    Nä nu ska jag sluta klaga, det har åtminstone varit fint väder idag och jag har några pilsner på kylning.
    9-3 2,0t -01

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Citat Ursprungligen postat av /J
    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Bilar under 15.000:- behöver en bilhandlar inte lämna garanti på...

    Vet dock inte om det är fallet i denna frågan...

    Mvh j....
    Då är jag rökt då med andra ord.



    Kan du styrka det på något sätt?
    Brukar läsa MRF reglerna någon gång varje vecka, och det är korrekt..

    Tex:
    "Garantier
    Fråga: Är bilhandlare skyldiga att lämna garanti?

    Svar: Nej, det är frivilligt att lämna garantier. Om du fått en garanti ska det framgå på köpeavtalet. Exempel på garantier är nybilsgaranti, rostskyddsgaranti, MRF-garanti och Trafiksäkerhetsgaranti."

    På bilar under 15.000:- så är det som sagt ingen garanti...
    Men är det en någorlunda seriös handlare så borde han väl ha gett dig en Varudeklaration på bilen du köpte...

    Läs gärna mer på www.mrf.se

    Mvh J....
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Fel på bil som är köpt av bilfirma.

    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Tex:
    "Garantier
    Fråga: Är bilhandlare skyldiga att lämna garanti?

    Svar: Nej, det är frivilligt att lämna garantier. Om du fått en garanti ska det framgå på köpeavtalet. Exempel på garantier är nybilsgaranti, rostskyddsgaranti, MRF-garanti och Trafiksäkerhetsgaranti.
    Men det är likt förbenat en vara som skall säljas utan fel till en konsument. En garanti täcker bara det som går sönder efter köper och man inte kan anse att det är ett fel som fanns ifrån början.

    Ungefär som när farsan köpte en 9000 av Motorcentrum i Sundsvall för 80 plopp. Morgonen efter när han kört hem den så fick han fylla på kylarvätska, ringde till Motorcentrum och frågade om det skulle vara så och fick svaret att det kunde vara på gränsen till min när han startade bilen innomhus men nu var det minusgrader hemma så att vätskan skulle ha "krympt". Det saknades en cm till min-strecket. Efter en vecka hade han fyllt fem liter och så rullade det på fram till att jag ansåg att det är nog läge att ringa till Motorcentrum igen för att det är uppenbarligen ett ursprungligt fel, han ringde veckan innan tre månaders garantin skulle gått ut. Motorcentrum vägrade göra något då man hänvisade till att det var en trafiksäkerhetsgaranti och en toppapackning inte räknas till trafiksäkerhet. Man ville tydligen hellre ta det via Sundsvalls tingsrätt.

    Men en dags skruvande och svärande och mindre än 500:- i delar fick ersätta den juridiska vägen. Hoppas dom läser detta.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Bilgaranti från bilfirma
    Av Tobias_Saab i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 16:40
  2. Pruta hos bilfirma?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 08:34
  3. Garanti på bilfirma?
    Av Tamii i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •