Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: Extremt spårkänslig 9-3 SC

Hybridvisning

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Extremt spårkänslig 9-3 SC

    Hej,

    Har ett besynnerligt problem med min 9-3:a sedan krocken i januari.

    Bilen ändrar, till synes, hjulnställning "själv"... Den har nu varit inne på fyrhjulsmätning 3-4 gånger, och varje gång går den bra i ett antal mil för att sedan börja bete sig väldigt illa på vägen (spårkänslig, ormar sig vid acceleration, vinglig i bakvagn vid rattutslag osv). När man sedan mäter upp den står toe-in m fl värden helt åt skogen och inte alls som de stod innan.

    Vid krocken byttes bl a styrstag höger fram. Min hypotes är att någonting sitter löst, t e x styrväxel eller subframe, men verkstaden hävdar att allt sitter som det skalll...

    Vad säger chassiexperterna?

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458
    Om det är TS du frågar, så har han inte varit inloggad på snart 2 år. Jag tror han har gått vidare till annat efter SAAB...

    Vad har du för däckdimensioner?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Ah precis. Kör 225 40R18 misstänker hjulinställing. Men man vet ju aldrig.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458
    Med dom däckdimensionerna ska det inte vara några konstigheter på ng9-3. Du skriver inte vad det är för bil, så jag antar att det är en ng9-3 som tråden faktiskt handlar om.

    En hjulinställning kan ju vara bra att göra ändå för att verkligen ha kolla på att allting är riktigt. Har man t.ex toe-out isf toe-in så brukar alla bilar bli spårkänsliga. Men det är kanske inte så troligt att det är toe-out. Det är ganska extremt fel hjulinställning isåfall, så det är inte så himla vanligt. Men kolla upp det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Givetvis är det en 9-3 2.0t BioPower, hade det varit något annat så hade jag skrivit det :-). Nej jag vet att däcken ska ha de dimensionerna.
    Tänkte mest eftersom TS inte blev av med känsligheten efter så många hjulinställingar. Men däcken är sneslitna och bilen har inte fått hjulinställing efter en sänkning som gjordes för ett tag sen. Ska göras när nya vintersulor åker på.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458
    I det läget låter det som att hjulinställning är rätta vägen att gå.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    11849
    Min farsas 9-3 beter sig exakt likadant så följer detta, är extremt nyfiken!

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Tråden startade 2009 & senaste inlägget är från 2015

  9. #9
    Och ingen har löst problem med en spårkänslig NG9-3 de senaste 10åren?
    Nog kan en och annan känna igen sig och lämna värdefulla tips, Henriku vill också ha hjälp Användaren KK

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Samma frågor som alltid, däck, däckstryck?

    Sen är det inte alla som klarar av att ställa in 4-hjulsinställningen på dessa bilar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Sen är det inte alla som klarar av att ställa in 4-hjulsinställningen på dessa bilar.
    Nej, så är det säkert. Bilen är lite ovanlig på det sättet att den faktiskt har fler inställningsmöjligheter bak än fram. Dock borde spårkänslighet ha mer med framvagnen än bakvagnen att göra, tycker jag...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 737
    Tycker att man ska vara lite petig när det gäller att kolla styrstag speciellt inre styrled som absolut inte får vara minsta lilla sliten.
    Gör man en hjulinställning så be verkstaden kolla efter glapp i dessa.

Liknande ämnen

  1. spårkänslig 93ss
    Av DIFRobban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-06, 20:58
  2. Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04
    Av stasse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 23:46
  3. Spårkänslig, eller?
    Av Tsimila i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 09:48
  4. Spårkänslig Viggen
    Av Hammula i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •