Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Extremt spårkänslig 9-3 SC

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - uppdatering 1/6

    Citat Ursprungligen postat av Shindou
    Jag har samma problem, men har inte märket det direkt vid inbromsning direkt..


    2 - 3 an helt omöjligt att gasa på ordentligt utan att man nästan far åt fanders, bilen har aldrig varit krockad.

    Det räcker alltså att 1 däck är åt fanders för att detta fenom börjar uppstå? och är de fram/bak de gäller isf ?

    Mvh
    Hej,

    Din generation 9-3 är en helt annan femma.

    På din brukar det krävas andra däck, styvare framvagnsbussningar och styrväxelklämma för att få den att bete sig anständigt.

    Sök så hittar du mängder av trådar i ämnet.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - uppdatering 1/6

    Hej,

    En ny uppdatering. Fick ny styrväxel monterad i onsdags, inkl ny framvagnsinställning givetvis. Hoppades innerligt att det skulle lösa problemet helt. Men, aldrig får man vara glad... Nu blev den t.o.m sämre än innan.

    På plan och slät asfalt är den hur snäll som helst, men så fort vägen är ojämn/spårig/lite sned så drar den fram och tillbaka, dyker upp och ner i spåren och lever rövare nåt brutalt. Till och med en tjock filmarkeringslinje får det att rycka till rejält i ratten.

    Vad i h**v**e kan få bilen att bete sig så? Nu är i princip allt i hela framvagnen bytt...

    Stötdämpare?
    Styrstag?
    Sned länkarm?
    Ramsned?

    Jag blir knäpp på det här snart.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #43
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - uppdatering 1/6

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Ramsned?

    Är den uppmätt någon gång? Kontrollerad av annan part sedan?

    Känns ju onekligen som att någon ställer till det, ändrar sig framvagnsinställningen fortfarande mellan gångerna?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - uppdatering 1/6

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Är den uppmätt någon gång? Kontrollerad av annan part sedan?

    Känns ju onekligen som att någon ställer till det, ändrar sig framvagnsinställningen fortfarande mellan gångerna?
    De hävdar att den är uppmätt men har inte sett några protokoll på det. Verkstadschefen vill verkligen väl och anstränger sig till 100% men man börjar ju minst sagt undra om det finns kompetens att lösa problemet på verkstaden...

    Har inte direkt tid med detta mellan jobb, lägenhetsbygge, familj och sjuk mamma så jag har inte orkat driva det vidare men det känns som att det är läge att göra som Perr skrev tidigare i tråden: ringa FB och be om namn på en ny verkstad och sedan dumpa liket där.

    F*n, man tappar ju sugen totalt...

    Över 200 är den livsfarlig sedan senaste ingreppet. Fullgas på 2:an på spårig asfalt är den VÄRRE än en NG9-3 Aero med original P6000...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #45
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - uppdatering 17/8

    Förstår att det tär på orken med bilen, det är ju en hobby och du har valt att köra nyare bil för att slippa denna typ av problem.

    Om jag var du skulle jag nog också gå på Perr's linje, kanske inte för att de saknar kompetens utan mer för att någon ska se på den med nya ögon.

    Jag har ett liknande problem med 9-5:an just nu, är glapp i ratten i nolläget ca 1-2m vilket gör att den blir helt hopplös raktfram då den kan sticka iväg. Men jag gissar att du inte känner någon form av glapp i ratten vid körning?

    Enormt tråkigt för dig då det har tagit så lång tid.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - uppdatering 17/8

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Förstår att det tär på orken med bilen, det är ju en hobby och du har valt att köra nyare bil för att slippa denna typ av problem.

    Om jag var du skulle jag nog också gå på Perr's linje, kanske inte för att de saknar kompetens utan mer för att någon ska se på den med nya ögon.

    Men jag gissar att du inte känner någon form av glapp i ratten vid körning?
    Nej, inget kännbart glapp i ratten. Kan dock känna att den vid ojämnt underlag liksom "tippar" åt ena eller andra hållet när jag vrider på ratten, alltså att den inte byter riktning mjukt och linjärt utan abrupt. Ungefär som att hjulen kommer förbi en viss punkt och sedan...bom...byter riktning.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - uppdatering 17/8

    Jaha, då har man upplevt en ny...eh...intressant känsla: hur en 9-3 SC känns helt utan servo...

    Var nere i Norrköping igår, och strax efter start från Stockholm börjar det låta lite från styrningen. Ett par mil senare är servoverkan nästan helt borta... Resan hem gick OK på motorväg, men att parkera igår kväll och att komma ut ur parkeringsfickan imorse var en riktig workout...

    När jag lämnade bilen på verkstaden imorse kunde vi konstatera att det var riktigt blött under bilen, så troligen läcker det i anslutning till nya styrväxeln som monterades i förra veckan. Gissningsvis är servopumpen rätt körd...

    Det jobbigaste just nu är att se ut genom de små gluggarna i gorbatjovmasken. För vem vill bli sedd på stan i en Ford Mondeo hyrbil...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    573

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - uppdatering 17/8

    Ford Mondeo är en ruskigt underskattad bil, synd bara att allmänheten inte har fattat det ännu...
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Hur gick det med bilen sen? Fick du någon ordning på spårkänsligheten, kan känna igen det lite på min nämligen.

  10. #50
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Om det är TS du frågar, så har han inte varit inloggad på snart 2 år. Jag tror han har gått vidare till annat efter SAAB...

    Vad har du för däckdimensioner?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Ah precis. Kör 225 40R18 misstänker hjulinställing. Men man vet ju aldrig.

  12. #52
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Med dom däckdimensionerna ska det inte vara några konstigheter på ng9-3. Du skriver inte vad det är för bil, så jag antar att det är en ng9-3 som tråden faktiskt handlar om.

    En hjulinställning kan ju vara bra att göra ändå för att verkligen ha kolla på att allting är riktigt. Har man t.ex toe-out isf toe-in så brukar alla bilar bli spårkänsliga. Men det är kanske inte så troligt att det är toe-out. Det är ganska extremt fel hjulinställning isåfall, så det är inte så himla vanligt. Men kolla upp det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Givetvis är det en 9-3 2.0t BioPower, hade det varit något annat så hade jag skrivit det :-). Nej jag vet att däcken ska ha de dimensionerna.
    Tänkte mest eftersom TS inte blev av med känsligheten efter så många hjulinställingar. Men däcken är sneslitna och bilen har inte fått hjulinställing efter en sänkning som gjordes för ett tag sen. Ska göras när nya vintersulor åker på.

  14. #54
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    I det läget låter det som att hjulinställning är rätta vägen att gå.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    11849
    Min farsas 9-3 beter sig exakt likadant så följer detta, är extremt nyfiken!

  16. #56
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Tråden startade 2009 & senaste inlägget är från 2015

  17. #57
    Och ingen har löst problem med en spårkänslig NG9-3 de senaste 10åren?
    Nog kan en och annan känna igen sig och lämna värdefulla tips, Henriku vill också ha hjälp Användaren KK

  18. #58
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Samma frågor som alltid, däck, däckstryck?

    Sen är det inte alla som klarar av att ställa in 4-hjulsinställningen på dessa bilar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Tycker att man ska vara lite petig när det gäller att kolla styrstag speciellt inre styrled som absolut inte får vara minsta lilla sliten.
    Gör man en hjulinställning så be verkstaden kolla efter glapp i dessa.

  20. #60
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Sen är det inte alla som klarar av att ställa in 4-hjulsinställningen på dessa bilar.
    Nej, så är det säkert. Bilen är lite ovanlig på det sättet att den faktiskt har fler inställningsmöjligheter bak än fram. Dock borde spårkänslighet ha mer med framvagnen än bakvagnen att göra, tycker jag...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. spårkänslig 93ss
    Av DIFRobban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-06, 20:58
  2. Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04
    Av stasse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 23:46
  3. Spårkänslig, eller?
    Av Tsimila i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 09:48
  4. Spårkänslig Viggen
    Av Hammula i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •