Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: Extremt spårkänslig 9-3 SC

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Extremt spårkänslig 9-3 SC

    Hej,

    Har ett besynnerligt problem med min 9-3:a sedan krocken i januari.

    Bilen ändrar, till synes, hjulnställning "själv"... Den har nu varit inne på fyrhjulsmätning 3-4 gånger, och varje gång går den bra i ett antal mil för att sedan börja bete sig väldigt illa på vägen (spårkänslig, ormar sig vid acceleration, vinglig i bakvagn vid rattutslag osv). När man sedan mäter upp den står toe-in m fl värden helt åt skogen och inte alls som de stod innan.

    Vid krocken byttes bl a styrstag höger fram. Min hypotes är att någonting sitter löst, t e x styrväxel eller subframe, men verkstaden hävdar att allt sitter som det skalll...

    Vad säger chassiexperterna?

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Vad kan få en bil att ändra hjulinställning "själv"?

    Låter ju som något är löst eller trasigt. Kan det finnas någon spricka som inte upptäckts än ?
    Har du någon aning om åt vilket håll det rör sig? Är det alltid samma sak som rör sig åt ett visst håll eller är det olika saker åt olika håll varje gång?

    En kollega som jobbat mycket med hjulinställningar berättade att det är besvärligt med toleranserna på moderna bilar. Gör man en mätning, kör runt kvarteret och gör en ny mätning får man inte samma resultat.. Dvs bilen som ligger inom toleranserna vid första mätningen kan ligga helt utanför efter ett varv runt kvarteret.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Vad kan få en bil att ändra hjulinställning "själv"?

    Hej,

    Toe-in, både fram och bak, ändrar sig från 1,0/1,0 resp. 0,9/0,9 till allt från 1,6/2,0 till 2,1/2,4... Detta inom loppet av 5-10 mil.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Vad kan få en bil att ändra hjulinställning "själv"?

    Är det alltid samma verkstad som gjort mätningarna?
    Finns det någon risk för systematiska fel vid mätningarna?

    En 9-5 som jag lämnade för kontroll fick toe fram justerad. Efter 700 landsvägsmil var däcken och ny kontroll gjordes och toe stog tokfel. Troligen hade första verkstan något fel på sin mätutrustning.

    Har själv sett en bil hos en Saabverkstad som hade mätutrustningen monterad och alla 4-hjulen i luften. Vet inte vad dom gjorde med den bilen men det såg onekligen märkligt ut...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Vad kan få en bil att ändra hjulinställning "själv"?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Finns det någon risk för systematiska fel vid mätningarna?
    Jag skulle säga Nej på den frågan. Som KK nämner känns bilen bra när den lämnar för att efter ett tag få det vidriga beteende som en SS/SC får när hjulinställningen blir tokig.

    Rent spontant så känns det som att någon av infästningarna i chassit spökar. Kan man inte märka upp med med tex en spritpenna hur bultar och övrigt sitter för att på så vis börja spåra felet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119

    Re: Vad kan få en bil att ändra hjulinställning "själv"?

    Vilken verkstad?
    Saab är världens bästa bil

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Vad kan få en bil att ändra hjulinställning "själv"?

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Finns det någon risk för systematiska fel vid mätningarna?
    Jag skulle säga Nej på den frågan. Som KK nämner känns bilen bra när den lämnar för att efter ett tag få det vidriga beteende som en SS/SC får när hjulinställningen blir tokig.

    Rent spontant så känns det som att någon av infästningarna i chassit spökar. Kan man inte märka upp med med tex en spritpenna hur bultar och övrigt sitter för att på så vis börja spåra felet.
    Kan ju även vara något som t.ex. att bussningar dras fast med hjulen i luften istället för att dra fast med hjulen på marken. Mekaniker är ju inte kända för att följa anvisningar från tillverkaren slaviskt alla gånger

    Men jag håller med att det är märkligt att bilen blir bra en stund.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Vad kan få en bil att ändra hjulinställning "själv"?

    Hej,

    Det är samma mekaniker och samma hjulinställningsutrustning. Svenska Bil i Akalla har gjort såväl plåtjobb som felsökning nu efteråt.

    Min slutsats, som förstärktes av ett trevligt samtal med Doktor Laddtryck imorse, är att något MÅSTE sitta löst...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119

    Re: Vad kan få en bil att ändra hjulinställning "själv"?

    Borde vi inte gå ihop alla på detta forum och kräva att Svenska Bil Akalla får näringsförbud? Så kan de få sabba upp sina egna bilar istället.

    Jag är inte bitter...
    Saab är världens bästa bil

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Vad kan få en bil att ändra hjulinställning "själv"?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det är samma mekaniker och samma hjulinställningsutrustning. Svenska Bil i Akalla har gjort såväl plåtjobb som felsökning nu efteråt.

    Min slutsats, som förstärktes av ett trevligt samtal med Doktor Laddtryck imorse, är att något MÅSTE sitta löst...

    Mvh
    KK
    Högerdojan?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Vad kan få en bil att ändra hjulinställning "själv"?

    Jaha, mysteriet fortsätter... Fick provköra bilen igen, efter ytterligare en hjulinställning och montering av 18":arna. Gick bra i några minuter, men efter att ha provocerat den en del så började den bete sig illa igen.

    Huvudkandidaten, subframen, sitter som berget. Samma med allt annat i fram- och bakvagn. Kvarstår att kolla på det som inte byttes ut efter krocken, bl a länkarmar, styrväxel (den togs bort och "justerades" enligt arbetsordern) för att se om något är knas.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Lyfter tråden lite för att se om någon har några idéer om vad som kan vara fel på bilen...

    Har nu fått tillbaka den efter en femte (?) omgång på verkstaden och visst, den är snäppet bättre såtillvida att den går hyfsat rakt fram vid konstant fart på helt slät asfalt. Vid gaspådrag eller vid spårig vägbana ormar den sig dock över hela vägen. För att inte tala om vid gaspådrag på spårig vägbana...då är den riktigt läskig att köra...

    Nu är hjulinställningen, enligt uppgift, kollad enligt konstens alla regler.

    Om man antar att hjulinställningen (vid stillastående) är perfekt, vad kan orsaka det beteende bilen uppvisar? Styrväxel? Sned länkarm? Dålig bussning i framvagnen?
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Lyfter tråden lite för att se om någon har några idéer om vad som kan vara fel på bilen...

    Har nu fått tillbaka den efter en femte (?) omgång på verkstaden och visst, den är snäppet bättre såtillvida att den går hyfsat rakt fram vid konstant fart på helt slät asfalt. Vid gaspådrag eller vid spårig vägbana ormar den sig dock över hela vägen. För att inte tala om vid gaspådrag på spårig vägbana...då är den riktigt läskig att köra...

    Nu är hjulinställningen, enligt uppgift, kollad enligt konstens alla regler.

    Om man antar att hjulinställningen (vid stillastående) är perfekt, vad kan orsaka det beteende bilen uppvisar? Styrväxel? Sned länkarm? Dålig bussning i framvagnen?
    Lyfts bilen innan eller under hjulinst ?

    Orginal eller hårda bussningar ?

    Org stötar o fjädrar ?

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Lyfts bilen innan eller under hjulinst ?

    Orginal eller hårda bussningar ?

    Org stötar o fjädrar ?
    Vet ej om bilen lyfts, men det är gjort på aukt. Saabverkstad så jag utgår från att de följer korrekt tillvägagångssätt.

    Original bussningar och stötdämpare. Fjädrarna är Eibach som monterades för ett år sedan när bilen var ny. Den gick perfekt innan krocken.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Lyfts bilen innan eller under hjulinst ?
    Orginal eller hårda bussningar ?
    Org stötar o fjädrar ?
    Vet ej om bilen lyfts, men det är gjort på aukt. Saabverkstad så jag utgår från att de följer korrekt tillvägagångssätt.
    Mvh
    KK
    Man kan, tyvärr, inte utgå ifrån att Sv. Bil i Akalla följer några som helst direktiv eller korrekta tillvägagångssätt. Så mycket historier som det finns om de såväl här som på annat håll. Hade det varit min bil hade den inte ens fått rulla/bogseras dit. Testa en helt annan verkstad.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - chassiexperter?

    Kanske skulle ta med dej bilen till peka när du ändå är nere i göteborg. enligt uppgift åker volvo dit med sina bilar som dom inte kan få ordning på inne i fabriken. Dom gångerna jag har vart där så har han iaf gjort ett kanonjobb..

    /F


    http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.asp ... g%f6teborg
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  17. #17

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - chassiexperter?

    Pekka gör ett riktigt bra jobb!! använder riktiga manuella maskiner för att ställa framvagnen ingen dator
    Är drop in och tar inte mer än 10-20min.

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - chassiexperter?

    Säger bara Däckspecialen i Västberga när det gäller fyrhjulsmät och justering. Dessutom tar de halva priset mot Hemska bil.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - chassiexperter?

    Hej,

    Tyvärr tror jag persoligen inte att en hjulinställning, oavsett hur bra, kommer att lösa problemet. Orsaken till det hela måste ligga nån annanstans...

    Frågan är om det är styrningen (styrväxel, rattstång), hjulupphängning (sned länk-/bärarm) eller om den helt sonika är sned i karossen.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Extremt spårkänslig 9-3 SC - chassiexperter?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Tyvärr tror jag persoligen inte att en hjulinställning, oavsett hur bra, kommer att lösa problemet. Orsaken till det hela måste ligga nån annanstans...

    Frågan är om det är styrningen (styrväxel, rattstång), hjulupphängning (sned länk-/bärarm) eller om den helt sonika är sned i karossen.

    Mvh
    KK
    Exakt!
    Nånting sitter inte fast. Känns självklart. Annars skulle inte inställningarna ändra sig så drastiskt.

    Har du/ni kontroll-mätt chassit?? (alltså själva karossen/undersidan)
    Förändrar sig de mätpunkterna??
    Samma punkter som en bilriktare använder sig av.
    Jag menar, även om karossen är sned, så skall inte hjulvinklarna ändras.
    Bilen kanske skulle gå konstigt, men vinklarna skulle ligga inom toleranserna, inte ha förändrats så grovt.

    Be ditt försäkringsbolag skicka bilen till en annan verkstad för en "second opinion". Kanske till riktig bilriktare för kontroll före och efter. Då ser du om karossen ger sig. (Förslag: Bilriktarna i Köping)

    Känns ganska bortkastat att justera hjulen om och om och om igen.
    Eftersom uppträdandet förändras under normal köning så MÅSTE något sitta löst eller vara mjukt. Nån bussning som är kass. Kanske spricka i plåt, plåt som blivit mjuk, eller svets som gett upp (hemska tanke).

    Även sneda grejer som sned bärarm, sned kaross eller liknande skulle ge stabila värden eftersom de bör sitta fast även som sneda.
    Men du skulle sannolikt få konstigt uppträdande.

    Stå på dig. Bara lämna bilen, snacka med försäkringsbolaget och be dem ringa när bilen är klar. Du har väl annat att göra än att fara in / ut på verkstan ??

    Fast trist är det... Tyckte inte det lät som en så elak smäll. Men tar det fel, så gör det...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. spårkänslig 93ss
    Av DIFRobban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-06, 20:58
  2. Extrem spårkänslig 9-3 Cab 04
    Av stasse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 23:46
  3. Spårkänslig, eller?
    Av Tsimila i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 09:48
  4. Spårkänslig Viggen
    Av Hammula i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •