Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Könskvotering - Dubbelmoral när den är som bäst

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Könskvotering - Dubbelmoral när den är som bäst

    http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ ... 52,00.html

    Tydligen är kvotering jävligt illa när det är åt det hållet...
    Slopa allt vad kvotering heter, bäst lämpad för arbetet ska ha det...oavsett kön.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    83

    Re: Könskvotering - Dubbelmoral när den är som bäst

    Håller med, kvotering måste vara det dummaste som finns. Vi vill inte ha den som är bäst för jobbet utan personen ska ha ett visst kön...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Könskvotering - Dubbelmoral när den är som bäst

    Då får vi genast lägga ner kvotering av kvinnor i styrelser och så då?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Könskvotering - Dubbelmoral när den är som bäst

    Är alls ingen vän av kvotering men inser samtidigt att utan detta missar man också en massa god kompetens.

    Förespråkar dock hellre morot än piska även i detta fall, såväl när det gäller kvinnor som män.

    Nämnas kan väl att ett land som ofta tas som exempel och föredöme då det gäller individuell frihet och företagande dvs USA sedan länge använder sig av "Affirmative action" för att hjälpa minoritetsgrupper till vissa positioner och därmed uppnå en proportionalitet närmare motsvarande minoritetsgruppens storlek.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Könskvotering - Dubbelmoral när den är som bäst

    Håller definitivt med om att man går miste om mycket bra kompetens då kvinnor inte ingår i exempelvis en styrelse eller i allmänhet "fattas" på en arbetsplats. Dock tycker jag det ska falla sig naturligt och inte påtvingas, då har det plötsligt blivit en annan sak.
    Det bästa vore om företagsledningar där större delen är äldre herrar själva skulle inse att det vore positivt för företaget att ta in nytt folk av blandat kön. Men att bryta trenden mha kvotering tycker jag är helfel...

    Ang. det länkade fallet vet jag inte alls hur SLU har hanterat de sökande, men av det som framgår i läsningen blir jag nästan arg över att de kvinnor som inte kom in får tröstpengar för detta pga att de "läst många år extra bara för att komma in". Sist jag kollade var det gratis att studera i Sverige, och SLU är väl inte den enda veterinärskolan i landet eller?

  6. #6

    Re: Könskvotering - Dubbelmoral när den är som bäst

    Citat Ursprungligen postat av jc
    Håller med, kvotering måste vara det dummaste som finns. Vi vill inte ha den som är bäst för jobbet utan personen ska ha ett visst kön...
    Jag är absolut inte för kvotering, men läser man länken står det
    "För att särskilja sökande åt som har samma betyg används lottning."
    Lottningen var sedan viktad till killarnas fördel

    Hur ska man göra? Man har sökanden med samma betyg och det går 85% tjejer på utbildningen.
    Är det då helt fel att ta in en övervikt av killar? Personligen är jag inte så säker på det...

  7. #7
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Könskvotering - Dubbelmoral när den är som bäst

    Citat Ursprungligen postat av _mattis_
    Hur ska man göra? Man har sökanden med samma betyg och det går 85% tjejer på utbildningen.
    Är det då helt fel att ta in en övervikt av killar? Personligen är jag inte så säker på det...
    Det är ju det som är hela grejen med debatten kring det här. Normalt sett är det åt andra hållet, dvs 85% killar på utbildningen/arbetsplatsen och då prioriteras/kvoteras kvinnor med samma betyg in istället just endast för att dom är kvinnor.
    Nu när det var killar som kvoterades in blev det ramaskri.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Könskvotering - Dubbelmoral när den är som bäst

    SLU har den ENDA veterinärutbildningen i landet, ja. Dock är den VÄLDIGT kvinnodominerad kan jag intyga... , då jag befinner mig på samma campus...
    Jag har full förståelse för varför de kvoterar in män på den utbildningen, dock kan jag också förstå att det känns lite uppgivet när man studerat på folkhögskola för att komma med i denna urvalsgrupp och därefter få i stort sett 0% chans att komma in på programmet iallafall pga kvoteringen...
    Även Agronomutbildnigen som jag läser finns endast på SLU i Uppsala, men vi har inte några problem med jämlikhet skulle jag säga. Kanske husdjursagronomerna som till viss del består av folk som sökt till veterinär men inte kommit in där, trots att de arbeten som husdjursagronomerna pysslar med är väldigt annorlunda jämfört med de som veterinärerna gör...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. Vad är bäst 5-56 eller WD-40?
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 17:34
  2. Ljud i og 9-3 hur gör man bäst?
    Av Dorian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 17:40
  3. Hur kör man bäst in en 2,3t BioPower-motor?
    Av Peppe W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 00:25
  4. Vilken 9-3 är bäst?
    Av Molla i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-01-06, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •