Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vad kan jag få av F-bolaget?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    4

    Vad kan jag få av F-bolaget?

    Har en saab 900 -96 som gått runt 24000mil lugnt körd. Den har SE paketet med svart skininredning (skinratt, skindamaskosv), acc. Nybesiktad och skattad till 2010. Goodyear Ultra grip 500 vinterdäck helt nya på nya plåtisar. Nylackerad motorhuv med rostskyddsgrund. Nybytt olja (Shell helix ultra 5w40, oljefilter, sportfilter (nytt), bränslefilter (bosch), kupefilter (mekonomens) nybytt kylarvätska, och nya ngk tändstift. Uppvärmda säten fram, farthållare, stora färddatorn (felfria pixlar). Nybytta bromsbelägg bak och bromsslangar samt massvis med andra saker. Som sagt en väldigt fin och bra bil med små nackdelar som i princip är helt kvaddad. Vad är rimligt ifrån försäkringsbolaget?

    EDIT: givetvis är det en 2.0T motor i den. Den har även elhissar, elspeglar och starspärr.

    mvh dd
    Mvh
    Daniel

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    10-15K skulle jag säga.

    Köpte min 97a med 18500mil på mätaren, enda som inte var på den var skinn, gav iaf 15 för den.

    Om du nu inte har ett väldigt tillmötesgående försäkringsbolag så skulle jag tippa på max 15.

    Att du servat bilen höjer nog tyvärr inte värdet direkt mycket då det ingår i allmänt underhåll av bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    4

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Höjer det inte att jag är 2 ägaren sen 96 och att den blev uttagen första gången 1999?
    Mvh
    Daniel

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Dom lägger inte på något extra bara för bilen ex är skattad eller det sitter märkesdäck på bilen.. Dom värderar bilen efter vad dom står i i runda slängar med samma miltal, årsmodell och ungefärligt skick på blocket och sedan så går dom väl som bilhandlarna också lite efter vad bilpriser.se tycker bilen är värd..

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Sen beror det på vilket fb man har och hur duktig man är på att argumentera för sin sak.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Du kan få någon krona för de nya däcken. När min förra bil löstes in så fick jag ersättning för att jag hade nya vinterdäck på nya fälgar, men det är ju inga jättepengar man får direkt.

    Det övriga ger inte mycket. Antal ägare slår väldigt lite (om ens något) om man försöker sälja en sånn bil och således får man inget för det.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Du kan få någon krona för de nya däcken. När min förra bil löstes in så fick jag ersättning för att jag hade nya vinterdäck på nya fälgar, men det är ju inga jättepengar man får direkt.

    Det övriga ger inte mycket. Antal ägare slår väldigt lite (om ens något) om man försöker sälja en sånn bil och således får man inget för det.
    Annars kanske det kan vara läge att förhandla med FB, tex om de nya däcken inte ger nått så kanske man kan komma överens om att sätta dit några andra och istället sälja de nya däcken vid sidan av eller ha till en ny bil.

    Men bra kan ju vara att kolla upp lite blocket annonser osv med liknande bilar att ha som argument för sin sak när de väl komemr med ett bud, är ju lättare att argumentera för sin sak om man har lite konkreta exempel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    förhandla ? på en så gammal bil så bryr sig inte fb om vad som sitter på den utan den går till skrot, de ser inget värde i en såndär och det som är värdefullt för en personligen är bara att ta bort. Har man nya hjul så kan man ju sätta dit nå skräphjul och har man inga sådana kan man ju komma överens med skroten att dom hämtar den hemma och då behöver man inga hjul alls........
    Jag har mycket svårt att tro att fb tror att de kan tjäna tillbaks nå pengar på att sälja en krockad gammal 900 till nån skrot. Jag menar vilken skrot betalar nåt för en sådan?

    De går som sagt bara efter marknadsvärdet, möjligen att man kan få ut lite mer om det är en bil i extremt fint skick eller nåt sånt.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    förhandla ? på en så gammal bil så bryr sig inte fb om vad som sitter på den utan den går till skrot, de ser inget värde i en såndär och det som är värdefullt för en personligen är bara att ta bort. Har man nya hjul så kan man ju sätta dit nå skräphjul och har man inga sådana kan man ju komma överens med skroten att dom hämtar den hemma och då behöver man inga hjul alls........
    Jag har mycket svårt att tro att fb tror att de kan tjäna tillbaks nå pengar på att sälja en krockad gammal 900 till nån skrot. Jag menar vilken skrot betalar nåt för en sådan?

    De går som sagt bara efter marknadsvärdet, möjligen att man kan få ut lite mer om det är en bil i extremt fint skick eller nåt sånt.
    Av vad jag har sett räcker det med att skroten säljer en fin skininredning plus lite andra diverse tillbehöver för att få ihop ett par tusenlappar Allt på skroten är fan dyrt.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    förhandla ? på en så gammal bil så bryr sig inte fb om vad som sitter på den utan den går till skrot, de ser inget värde i en såndär och det som är värdefullt för en personligen är bara att ta bort. Har man nya hjul så kan man ju sätta dit nå skräphjul och har man inga sådana kan man ju komma överens med skroten att dom hämtar den hemma och då behöver man inga hjul alls........
    Jag har mycket svårt att tro att fb tror att de kan tjäna tillbaks nå pengar på att sälja en krockad gammal 900 till nån skrot. Jag menar vilken skrot betalar nåt för en sådan?

    De går som sagt bara efter marknadsvärdet, möjligen att man kan få ut lite mer om det är en bil i extremt fint skick eller nåt sånt.
    I Vissa fall där polare har varit i kontakt med försäkringsbolag så har det blivit blankt nej att ta grejer utöver stereon.
    Så man bör nog ta det med sitt försäkringsbolag hur som, är ju mindre bra om de kommer för att göra värdering så står den på underredet på din garageinfart med halva inredningen utriven för du ville behålla grejer.
    Farsan fick tex nej när Fb löste in hans BMW från 95, satt 16 tums alufälgar med nästan nya däck på, vi ville skicka med de halvsletna vinterdäck istället, nej blev det där.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    I mitt fall så var det inte aktuellt att plocka bort de nya hjulen och sätta på nästa bil. Detta då åtminstone ett hjul fått sig en rejäl smäll. Det är nog inte helt ovanligt på en bil som krockats. I mitt fall så var det inget problem. Värderingmannen sa att bilen värderades till X kronor, sen hade jag nya hjul såg han så jag fick y kronor till etc. Sen avslutades det med att jag fick nämna de delar de missat och så fick jag ytterligare några tusenlappar. Jag var iallafall nöjd med det hela.

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Hur mycket fick du då?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Hur mycket fick du då?
    Om frågan var till mig, så kommer jag inte ihåg exakt. Det var cirka 3 år sen. Det jag minns var att de erbjöd mer än jag hoppats redan från början och att det sen plusades på 5000 eller så. Har för mig att jag fick 95000 eller så. Vid den tidpunkten hade jag även haft lite funderingar på att byta bil och kollat lite vad jag skulle kunna få för den och hamnat runt 70000, så jag var helt klart nöjd.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Hur mycket fick du då?
    Om frågan var till mig, så kommer jag inte ihåg exakt. Det var cirka 3 år sen. Det jag minns var att de erbjöd mer än jag hoppats redan från början och att det sen plusades på 5000 eller så. Har för mig att jag fick 95000 eller så. Vid den tidpunkten hade jag även haft lite funderingar på att byta bil och kollat lite vad jag skulle kunna få för den och hamnat runt 70000, så jag var helt klart nöjd.
    Bara en liten fråga, vad var det för bil?...

    Känns ändå hyfsat intressant i sammanhanget.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Bara en liten fråga, vad var det för bil?...

    Känns ändå hyfsat intressant i sammanhanget.
    Det var en 9-5 kombi. Det borde inte spela så stor roll om det är en 900, 9000, 9-3 eller 9-5 om man ska få ersättning för splitternya fälgar och däck. Det bör man kuna få oavsett modell.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Min chef fick ett skambud på hans gamla Audi 100Q. Efter lite förhandlingar tror jag han dubblerade deras bud.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    förhandla ? på en så gammal bil så bryr sig inte fb om vad som sitter på den utan den går till skrot, de ser inget värde i en såndär och det som är värdefullt för en personligen är bara att ta bort. Har man nya hjul så kan man ju sätta dit nå skräphjul och har man inga sådana kan man ju komma överens med skroten att dom hämtar den hemma och då behöver man inga hjul alls........
    Jag har mycket svårt att tro att fb tror att de kan tjäna tillbaks nå pengar på att sälja en krockad gammal 900 till nån skrot. Jag menar vilken skrot betalar nåt för en sådan?

    De går som sagt bara efter marknadsvärdet, möjligen att man kan få ut lite mer om det är en bil i extremt fint skick eller nåt sånt.
    Av vad jag har sett räcker det med att skroten säljer en fin skininredning plus lite andra diverse tillbehöver för att få ihop ett par tusenlappar Allt på skroten är fan dyrt.
    Och du tror att personal, maskiner/utrustning och lokaler är gratis på en bildemontering?

    Men till saken. Marknadsvärde = lagom blandning av "blocketpriser" och bilhandelspriser är väl vad FB brukar vilja betala för bil i normalskick.
    Någon 1000-lapp extra om bilen är extremt fin och kanske lite påkostad.
    Grejen är ju att man för pengarna ska kunna skaffa en likvärdig vagn.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    allt beror ju på skrot med, tycker inte det brukar vara så farligt dyrt på skroten.

    Med tanke på vilket förbanat jobb det är att få ut en komplett skinninredning så lär det inte vara specielt mycket av de pengarna de säljer den för som täcker själva kostnaden för delen, nästan allt är ju arbetskostnad och lagerkostnad.

    En komplett skinninredning går ju på någonstans 3000-3500kr.
    Vad kan det ta i tid att plocka ut en skinninredning packa ihop denna och ställa på lämplig förvaringsplats.
    Säg iaf styvt 1 timme, där är ju redan sådär 600-800kr borta på de där 3000kr.
    Sen så ska dessa 2200kr som är kvar täcka administrationen för att sälja denna, lagerkostnaden och inte minst så ska det ju bli så hygglig vinst så att de som jobbar på skroten ska tjäna nått.
    Tex skroten ajg handlar hos tror jag är 6-8pers anställda, det är typ 1 skinninredning i timmen som måste iväg för att täcka personalkostnaderna.
    Sen allt vad miljöaspekter med som ska följas och betalas för.
    Jag tror att summan skroten ger för en gammal ng900 är väldigt liten!
    Sist jag var på skroten så hade de säkert 30 tal ng900 stående, så varför skulle de ens göra sig besväret att betala mycket för dessa.

    En liknande ng900 som nämns i tråden kanske kostar 15000kr max, skulle rimligtvis tänka mig att skroten betalar 2000kr eller nått för en sånn krockad om den var i bra skick innan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    allt beror ju på skrot med, tycker inte det brukar vara så farligt dyrt på skroten.

    Med tanke på vilket förbanat jobb det är att få ut en komplett skinninredning så lär det inte vara specielt mycket av de pengarna de säljer den för som täcker själva kostnaden för delen, nästan allt är ju arbetskostnad och lagerkostnad.

    En komplett skinninredning går ju på någonstans 3000-3500kr.
    Vad kan det ta i tid att plocka ut en skinninredning packa ihop denna och ställa på lämplig förvaringsplats.
    Säg iaf styvt 1 timme, där är ju redan sådär 600-800kr borta på de där 3000kr.
    Sen så ska dessa 2200kr som är kvar täcka administrationen för att sälja denna, lagerkostnaden och inte minst så ska det ju bli så hygglig vinst så att de som jobbar på skroten ska tjäna nått.
    Tex skroten ajg handlar hos tror jag är 6-8pers anställda, det är typ 1 skinninredning i timmen som måste iväg för att täcka personalkostnaderna.
    Sen allt vad miljöaspekter med som ska följas och betalas för.
    Jag tror att summan skroten ger för en gammal ng900 är väldigt liten!
    Sist jag var på skroten så hade de säkert 30 tal ng900 stående, så varför skulle de ens göra sig besväret att betala mycket för dessa.

    En liknande ng900 som nämns i tråden kanske kostar 15000kr max, skulle rimligtvis tänka mig att skroten betalar 2000kr eller nått för en sånn krockad om den var i bra skick innan.


    Hade inte gjort denna sammanfattning bättre själv.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    4

    Re: Hur mycket kan man förvänta sig av försäkringsbolaget?

    Kan återkomma med ett glatt besked som jag fick i brevlådan idag. Där stog det att jag får 18000kr för bilen och 3000kr i ersättning för hyrbil i och med att jag hade utökat skydd. Så jag är nöjd och kan inte klaga Fick plocka ur hela ljudsystemet och lite annat innan den åkte till skroten.

    mvh marre
    Mvh
    Daniel

Liknande ämnen

  1. F-bolaget vill lösa ut bilen, vad begära?
    Av kallekula19 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 14:05
  2. Inbrott vad säger f-bolaget,
    Av Sik666 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-01-16, 15:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •