Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: camber vinkel fram på 9-5 ?

  1. #1
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    camber vinkel fram på 9-5 ?

    Min camber verkar vara helt galen på ena sidan inget onormalt med väghållning stötdämpare eller bussningar som går att se men den sliter utsida på däcket på den sidan som vinkeln är fel, jag gjorde fyrhjulsinställning i somras och bilen är besiktad i januari detta måste nog ha varit så här ett tag med tanke på slitaget (nya däck i december) så vad kan ha hänt ? jag får mäta och kolla lite närmare i veckan, men lite tips skadar inte

    Så jag kollade i WIS, Std. shassi -0,8° står det, men om man mäter på 16" fälgar vad blir det då i mm
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: camber vinkel fram på 9-5 ?

    Hej!

    Om du gjorde hjulinställning bör du fått med ett papper? vad står det på den? cambern fram ska ju komma med på den även om man inte kan justera den.

    Ett förslag är ju att kolla bultarna till infästningen för fjäderbenet vid spindeln så dom inte krökta.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: camber vinkel fram på 9-5 ?

    Hej
    Jag fick inte något papper, jag blev påkörd på den sidan och försäkringsbolaget stod för plåt och hjulinstälningar, men något kan ju ha kroknat som inte syns med blotta ögat, men det var ju bara en lätt smäll på en parkering

    Hur menar du med att dom bultarna skulle kunna krokna är det vanligt eller....

    Jag kan tillägga att det är -camber (lutar innåt i överkant) men den sliter utsida
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: camber vinkel fram på 9-5 ?

    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Jag kan tillägga att det är -camber (lutar innåt i överkant) men den sliter utsida
    Felaktig camber påstås inverka väldigt lite på däckslitaget jämfört med felaktig toe-in. Tycker det låter som det är ditt problem i så fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: camber vinkel fram på 9-5 ?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Jag kan tillägga att det är -camber (lutar innåt i överkant) men den sliter utsida
    Felaktig camber påstås inverka väldigt lite på däckslitaget jämfört med felaktig toe-in. Tycker det låter som det är ditt problem i så fall.
    Nej eller rättare sagt det det är ett följfel, 30mm mätt från övre kant till lodlinjen på 16" fälgar är helt galet ca -4° blir det omräknat och skall vara -0,8° skall då vara ca 5mm lutning och jag har 30mm på ena sidan
    Jag rev av undre bultarna till fjäderbenet allt ser bra ut där nav, bärarm, bussningar inget större fel jag tror helt enkelt att fjäderbenet är krokigt, det skiljer ju en hel del mellan fjäderben och fälg på bilens H och V sida
    Nu är det för många idiot fel på den här bilen, så jag ställer av skiten och ställer på min gamla busbil istället den funkar ju i allafall
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  6. #6
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: camber vinkel fram på 9-5 ?

    Jag har nu kollat fjäderbenet och stötdämparens kolvstång var krokig så nu blir det uppgradering tänkte köra med 21mm krängare fram och 17 bak med aero fjäderben runtom och byta resterande bussningar, och sen en riktig seriös fyrhjulsinstälning så nu ska det vara slut på att gnugga däck (ofrivilligt)
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

Liknande ämnen

  1. Nån som vet vad det är för vinkel på ventilerna?!
    Av Roberth i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 09:59
  2. Negativ Camber vinkel för stor bak på 9-5 kombi, Hjälp!!
    Av Martin Markusson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •