Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Earthhour

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347

    Earthhour

    Hur många var med på detta spektakel?
    Själv satt man i en timma förbannad på livet med en 3.5a i handen och svor åt frugan för att jag inte fick surfa på stcs.nu.
    Peugeot 607 2.2 -06.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228

    Re: Earthhour

    Släckte ner allt utom pannan och kyl/frys. Drack en pilsner och spelade lite sällskapsspel. Insåg då att man kanske borde göra detta lite oftare, rätt mysigt att ha en brasa tänd i kaminen och spela spel. H'nder inte så ofta nu för tiden..

    Tycker förövrigt att det är en vettig sak att göra för att markera att vi faktiskt vill försöka göra nåt åt vår framtid.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Earthhour

    Levde precis som vanligt. har inte onödig belysning på.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Earthhour

    Var i garaget och skruvade så missade tiden i vilket fall som, hade dock inte tänkt göra nått specielt ändå.

    Tycker mest det blivit nått jäkla jippo av det där, rix fm som håller på med sitt trams och skit.
    Känns inte direkt som att rädda miljön genom att göra en stor jäkla konsert...

    Det är viktigt att vi tänker på miljön men ibland känns det bara förmycket...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Earthhour

    Ett jippo som får alla hjärtans dag att framstå som nåt viktigt...? Jag fattar ärligt talat inte poängen.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343

    Re: Earthhour

    Jag körde på precis som vanligt. Kärnkraft/vattenkraft orsakar vad jag vet inga större koldioxidutsläpp?
    Det var dock intressant att betrakta någon enstaka granne som svalt Aftonbladets PK-kampanj (varför hade de inte sina web-servrar avstängda under timmen?) med hull och hår och släckt ner - samma sekund som "earth-hourn" gob slut så tändes belysningen upp igen. Själv gick jag och la mig och belastade således inte elnätet något mer. På något sätt känns det som om jag som inte deltog i denna luftslagsmanifestation hade en miljövänligare kväll än alla de som försökte "göra en skillnad" och släckte ljuset under en timme - för att sedan sitta med sin belysning och tv på halva natten. Om man verkligen vill påverkar så får man se till att dra ner på energiförbrukningen mer långsiktigt än en timme om året.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Earthhour

    Citat Ursprungligen postat av madmax31
    Hur många var med på detta spektakel?
    Själv satt man i en timma förbannad på livet med en 3.5a i handen och svor åt frugan för att jag inte fick surfa på stcs.nu.
    Din fru missuppfattade alltså det hela, det var ju bara belysningen man skulle släcka ner, tv, dator etc kunde man ju använda ändå, vitsen var ju att det skulle bli ganska mörkt, inte kolsvart för att man dödade allt, det var ju bara en manifestation för miljö, syftet var ju inte att spara energi. Själv släckte vi alla lampor men behöll tv'n på.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: Earthhour

    Självklart släckte vi ner, vi ska vara rädda om jorden som vi lånar av våra barn.
    9-3 AERO -02

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Earthhour

    Jag drack ekologisk mjölk häromdan, så jag har också räddat jorden litegrann.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Earthhour

    Vi släckte, men förstår inte varför tiden koordinerades så att alla länder släckte samtidigt, det hade varit en effektfull sattellitbild, även om vissa då får släcka dagtid.
    Hade varit kul att se världens totala förbrukning minska samtidigt ..

  11. #11

    Re: Earthhour

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Var i garaget och skruvade så missade tiden i vilket fall som, hade dock inte tänkt göra nått specielt ändå.

    Tycker mest det blivit nått jäkla jippo av det där, rix fm som håller på med sitt trams och skit.
    Känns inte direkt som att rädda miljön genom att göra en stor jäkla konsert...

    Det är viktigt att vi tänker på miljön men ibland känns det bara förmycket...
    nja... nu har du nog lite väl höga tankar om "bluffbolaget" MTG med rix fm i stallet.
    inte ligger dom bakom det här... möjligen att dom pratar om det dom med...
    men världstäckande... inte ens sverigetäckande gissar jag
    JAGUAR - spinner som en katt

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Earthhour

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Var i garaget och skruvade så missade tiden i vilket fall som, hade dock inte tänkt göra nått specielt ändå.

    Tycker mest det blivit nått jäkla jippo av det där, rix fm som håller på med sitt trams och skit.
    Känns inte direkt som att rädda miljön genom att göra en stor jäkla konsert...

    Det är viktigt att vi tänker på miljön men ibland känns det bara förmycket...
    nja... nu har du nog lite väl höga tankar om "bluffbolaget" MTG med rix fm i stallet.
    inte ligger dom bakom det här... möjligen att dom pratar om det dom med...
    men världstäckande... inte ens sverigetäckande gissar jag
    Det jag syftar på är att rix fm gör vad de kan för att "ta åt sig äran" och visa hur duktiga dem är osv.

    Det räcker väl med att de sabbar bra musik, göra om denna manifesation för miljön till nått "jippo" känns inte seriöst.

    Självklart menar jag här på hemmaplan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Earthhour

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Levde precis som vanligt. har inte onödig belysning på.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Earthhour

    Hittade denna sida där det finns statistik över elförbrukning timme för timme varje dag. http://www.svk.se/Energimarknaden/El/Sv ... situation/
    Som påpekats var ju detta inte något som minskade energiförbrukningen. Jag tycker mig inte kunna se någon större skillnad på de data som presenteras där om jag inte är helt bakom...

    (för er som ser detta senare än 30/3 vet jag inte om statistiken går att se)
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Earthhour

    Jäkla fjant hela jippot.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  16. #16

    Re: Earthhour

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Jäkla fjant hela jippot.
    Öhhhhhh jasså......... öhh
    motivera gärna
    JAGUAR - spinner som en katt

  17. #17
    Guest.
    Guest

    Re: Earthhour

    Släckte ned här med under den timman, med undantag för datorn.

    Men när jag tittade ut i fönstren, så såg jag INTE en endaste kotte som hade släckt ned i området. (lite dålig stil faktiskt tycker jag).. men jag hade ivarjefall gjort mitt lilla bidrag till framtiden, så jag sov ivarjefall gott på natten

    /Jm
    ____________________________
    Saab 9-5 2.0 Ltt Hgv -99 *Såld*
    Blev en Bmw 525i 2004 istället
    ____________________________

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228

    Re: Earthhour

    Alla hus i närheten här släckte faktiskt ner otroligt nog, va svart överallt.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Earthhour

    Jag glömde bort det hela och kom på det någonstans runt 21.00, hade nog inte gjort något speciellt i allafall. Varför ska vi protestera mot att vi förstör miljön med att släcka ner en timma? Låter som att sila mygg och svälja elefanter för mig i allafall...

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Earthhour

    Jag skulle vilja se statistik för hur mycket husbränderna ökade igår...
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •