Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Mottryck i ett grenrör?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812

    Mottryck i ett grenrör?

    Hallå.

    Vad handlat det om för mottryck i ett grenrör
    Lite luddig fråga då det är mycket som spelar in men finns det uppgifter på vilket objekt som helst så vore det lite intressant.

    Är det nått man mäter och kan man ha nytta av värdet

    Frågar av ren nyfikenhet

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Har för mig att man brukar säga att när mottrycket i grenröret börjar överstiga laddtryck + 0,6-0,7 bar så är det en tydlig indikation på för litet turbinhus på turbon i förhållande till det eftersträvade laddtrycket, d v s att turbon inte klarar av att evakuera.

    Man kan/bör mäta mottryck i grenrör vid seriös mappning/utprovning av turbo.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    498
    Bra fråga, tycket att många tänker för mycket på kompressorstorlek och laddtryck, men inte på att avgaserna ska ut også. Det är inte så bra när trycket i grenröret överstiger trycket i innsuget...

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Har för mig att man brukar säga att när mottrycket i grenröret börjar överstiga laddtryck + 0,6-0,7 bar så är det en tydlig indikation på för litet turbinhus på turbon i förhållande till det eftersträvade laddtrycket, d v s att turbon inte klarar av att evakuera.

    Man kan/bör mäta mottryck i grenrör vid seriös mappning/utprovning av turbo.

    Mvh

    KK
    Var lite dit jag ville komma, vore ju lite intressant att få en siffra på trycket i tex 9-5 aero/250, gissar på rätt saftigt tryck redan orginal.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Det är inte så bra när trycket i grenröret överstiger trycket i innsuget...
    Liten parantes...
    Detta praktiseras faktist på endel nya lasbilsmotorer med "puls Egr" då mottrycket måste vara högre än laddtrycket för att över huvudtagen få in några avgaser i insuget.

    Emmisioner emmisioner.....

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737
    Upp, upp, upp och hoppa!
    Ingen som kollat mottrycket? Vore mycket intressant att se trycket på lite olika motorspecar. Kollas inte det om man mappar bilen eller är det överkurs?
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Vi kan väl FÖRVÄNTA oss att trimmfirmorna kan berätta vad de har för turbintryck !! Gärna 9-5 Aero med lite extra pulver.....låt säha 280-300 hk.

    Som några indikationer, moderna personbilsmotorer (med lite ös) har i runda svep ett turbintryck som är dubbelt så högt som laddtrycket.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    59
    jag skulle tro att saabaran har rätt högt mottryck.

    det sitter små avgashus på dessa motorer.
    relativt högt komp är det oxå, (nu har är ju inte detta jämförbart med förbränningstryck) inte bra kombinationer med tanke på intern EGR.
    kanske funkar det så bra som det gör p.g.a trionicsystemen?

    men saabarna har ju varit tvugna att fetta på en del när motorerna går på högre last delvis beronde på små avgashus?
    efterbliven

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Såg några mätresultat från en Saab motor med wastegate öppen och stängd, avgastrycket var ganska högt i förhållande till laddtrycket men då kan jag anta att detta var vid ganska högt motorvarvtal (flöde).
    Det finns några modeller man kan använda för att uppskatta avgastrycket.

    Även kompressorn har stor påverkan på avgastrycket, har man en kompressor som bara pumpar varmluft så får man ett högt avgastryck på köpet.

    Har man ett riktigt manligt aggregat så kan man ha avgastryck som är en bra bit under laddtrycket.

    Sedan är det också värt att notera att trycket i grenrör, eller insug inte är statiskt. Man kan mao få avgaser att flöda till insuget även om medeltrycket är högre i insuget. På lastbilar med EGR så har man också börjat införa kylning av avgaserna innan de tillåts komma in i insuget.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    EGR-kylning är gammalt, finns på personbilar sedan länge.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 920
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Vi kan väl FÖRVÄNTA oss att trimmfirmorna kan berätta vad de har för turbintryck !! Gärna 9-5 Aero med lite extra pulver.....låt säha 280-300 hk.

    Som några indikationer, moderna personbilsmotorer (med lite ös) har i runda svep ett turbintryck som är dubbelt så högt som laddtrycket.
    du gillar trimfirmor va?
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Jag TYCKER att de som köper har rätt till information, inte löst skitprat.
    Vad tycker du ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    EGR-kylning är gammalt, finns på personbilar sedan länge.
    När vi endå är inne på ämnet, hur funkar EGR:n på dieslarna (SAAB:s):
    -Hur/var tar man ut avg?
    -Kyler man på dessa?
    -Mäts EGR-luften?
    -Puls EGR?

    Ja, spy ur dig om du kan vill o orkar

    >>HELLracing, tackar för lyftet

  14. #14
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av HELLracing
    Ingen som kollat mottrycket?
    Visst har jag och firman som hjälpt mig med SW mätt upp trycket före turbinen. Med en B235R som bestyckats med ett #6 och org. grenör(mm mm mm) landade trycket före turbinen på 1,6 bar @ 6000 rpm. Motorn var i detta utförande dynamiskt bromsad till 300+ Hk.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Citat Ursprungligen postat av HELLracing
    Ingen som kollat mottrycket?
    Visst har jag och firman som hjälpt mig med SW mätt upp trycket före turbinen. Med en B235R som bestyckats med ett #6 och org. grenör(mm mm mm) landade trycket före turbinen på 1,6 bar @ 6000 rpm. Motorn var i detta utförande dynamiskt bromsad till 300+ Hk.

    Regards/ Mr_Nitro
    Tackar, din mätning är den enda jag hittat.
    Får se om jag orkar bry mig om att mäta. I såna fall blir det på en TD04-15T #5 och låååångt senare en K24. Vore kul att se skillnaderna med original, trim- och sen individuellt mappat program vid olika last osv. (jag vet att man inte ska byta turbo utan att uppgradera mjukvaran, om nån tänkte berätta det)
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Citat Ursprungligen postat av HELLracing
    Ingen som kollat mottrycket?
    Visst har jag och firman som hjälpt mig med SW mätt upp trycket före turbinen. Med en B235R som bestyckats med ett #6 och org. grenör(mm mm mm) landade trycket före turbinen på 1,6 bar @ 6000 rpm. Motorn var i detta utförande dynamiskt bromsad till 300+ Hk.
    Jag gissar att laddtrycket @ 6000 rpm låg på runt 1-1,1 bar eller någonting sånt, eller?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Så, först lite svar till jonTE.

    Låt mig ta vår 1.9TiD som exempel.
    EGR gaserna tar man ut via en stos på grenrörets ena sida, detta leds in i en EGR kyl. Kylaren är uppbyggd av ett antal tuber som avgaserna leds igenom, tuberna omspolar av kylvatten. Syftet med kylaren är att göra gaserna mindre volyminösa. EGR andelen mäts indirekt genom att titta på luftmassflödet in i motorn. Ett exempel, vid tomgång utan EGR så slukar motorn runt 18-19 g luft per sekund, med EGR runt 12 g/s.

    Så, motorstyret vet hur mycket luft motorn kan sluka vid varje givet drifttillstånd, sedan är det bara att öppna EGR ventilen tills luftmassflödet sjunkit till det som det är tänkt. EGR ventilens läge mäts alltså inte.

    Vissa fabrikat av dieselspisar måste tilllämpa trottling av motorn för att få in tillräckliga mängder EGR. Man har alltså ett spjäll (som gasspjäll) på väg in i insuget, i de lägen då motorn inte "av sig själv" kan få i sig tillräckliga massor av EGR så trottlar man motorn. Trycket i insuget sjunker o turbintrycket ökat, alltså, EGR gaserna "blåser lättare in i insuget". Nåväl, detta ökar motorns pumpförluster, vilken påverkar bräsnleekonomin menligt.

    Nitro>>
    Kommer du ihåg hur mycket laddtryck du hade ? Inga mätningar med turbin #5 ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    59
    vissa diselpumpar har en vacumförställare oxå och därav måste trottlas, detta vad jag lyckats läsa mig till men ej fått verifierat.

    i min mening dummt just p.g.a boosts nämnda anledning.

    intern EGR, till skilland från EGR man medvetet leder in genom en ventil eller dyl, är avgaser som man motorn inte lyckas evakuera utan finns kvar i förbränningsrummet..

    ett litet förtydligande bara.
    efterbliven

  19. #19
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Nitro>>Kommer du ihåg hur mycket laddtryck du hade ? Inga mätningar med turbin #5 ?
    Har notering på att den vid provtillfället(+6 grader utetemp) laddade ca. 0,9 bar. Ser även att trycket före turbinen vid några tillfällen stannade på 1,5 bar - då vid 5500 rpm.
    Tyvärr inga mätningar med #5.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    OK, tackar för info.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. koppla MV till wastegate med mottryck
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 00:07
  2. [LÖST] Mottryck i og900 avgassystem?
    Av Scabben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 18:16
  3. Mottryck i dumpventilen???
    Av Ny frälst SAAB:are i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •