Hej!

Skulle byta vindruta idag och eftersom rutan ändå var ur tänkte jag fixa lite rost som fanns på A-stolparna. Synen man möttes av när rutan och all plast i nederkant var borta var inte rolig... :\ Själva rosten på a-stolparna var inte så farlig, det var bara ytrost som jag nu har blästrat och tänkte lacka över. Det tråkiga var i nederkant av rutan, på den där "åsen" eller vad man ska kalla den. Den var väldigt rostig och när jag började blästra märkte jag att det var genomrostat på massa små ställen. Blev en hel del hål med varierande storlek, det största var ca. 10x4 mm.

Glasmästaren sa att det troligtvis berodde på slarvigt utfört rutbyte tidigare och mycket riktigt var rutan bytt och man kunde se spår av en elak kniv i innertaket.

Så nu till min fråga, hur fixar jag detta bäst? Antar att det allra bästa är att skära bort den skadade plåten och ersätta med ny, men det är ingenting jag har kunskap eller grejer för att göra.

Hur tror ni det blir om man plastar över hålen och sen spacklar, grundar och lackar? Det problemet som jag tror kan bli med denna metod är att man ser ju inte hur det ser ut på andra sidan plåten och troligtvis ser det inte bra ut. Hur länge kan det tänkas hålla? Jag har planerat att ha kvar bilen i ganska många år.

Andra förslag?

Här kommer lite bilder så ni ser hur det ser ut.



Innan blästring



Blästrat



Blästrat



Blästrat



Blästrat



Blästrat

Det kanske finns någon i närheten av Lidköping som är duktig på sånt här? Jag betalar gärna för att få det bra gjort. Gillar ju bilen väldigt mycket i övrigt så det vore synd om den blev tvungen att skrotas på grund av något sådant här.

Tack på förhand!

/Wallborg