Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: "Renovera" Växellåda till 9000!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    "Renovera" Växellåda till 9000!

    Hej!
    Har ett i mina ögon ganska stort problem, det är så att lådan i min Saab 9000 2.3T -93 verkligen sjunger på sista versen, mycket svårt att få i växlar osv.

    Har en liten fundering, saken är den att jag har en annan växellåda liggandes som jag tänkte montera i bilen, men efter lite undersökningar så verkar diffen vara dålig på denna, Min fråga är, Skulle jag kunna plocka diffen från lådan som är dåliga växlar på och sätta i den med bra växlar (eller relativt bra iaf).?

    Ligger väldigt risigt till ekonomiskt just nu, därför jag går i dem här banorna,
    Om jag nu skulle ge mig på detta jobbet, vad är det då jag kommer behöva? Ev. specialverktyg och liknande, antar att det sitter någon typ av hylsa som håller lagerförspänningen?
    Vet att detta kanske inte är en optimal idé, men skulle jag kunna genomföra detta arbete och få lådan att hålla sen?

    Skulle den gå sönder så är det väl inte hela världen, då får jag väl köpa en annan så småningom istället, men det vore intressant att prova

    Tacksam för svar

    Mvh Felix

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Låter lådan illa? För annats så är det verkligen vanligt att "gummiknuten" i växelöverföringen är dålig och orsakar stora problem med att få i växlarna.
    Speciellt ettan och tvåan brukar bli simmiga att få i.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Låter lådan illa? För annats så är det verkligen vanligt att "gummiknuten" i växelöverföringen är dålig och orsakar stora problem med att få i växlarna.
    Speciellt ettan och tvåan brukar bli simmiga att få i.

    M.V.H.

    Ja den låter väldigt illa, nästan som tjut när man ska lägga i växlarna

  4. #4
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Diffen går bra att flytta över.

    Observera dock att om det är olika utväxling på lådorna så måste kronhjul och pinjongaxel flyttas "med".

    Dvs du tar ur enbart diffen och monterar dit det andra kronhjulet som matchar den lådan/pinjongaxel som är ok.

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  5. #5
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av phoenix__
    Hej!
    Har ett i mina ögon ganska stort problem, det är så att lådan i min Saab 9000 2.3T -93 verkligen sjunger på sista versen, mycket svårt att få i växlar osv.

    Har en liten fundering, saken är den att jag har en annan växellåda liggandes som jag tänkte montera i bilen, men efter lite undersökningar så verkar diffen vara dålig på denna, Min fråga är, Skulle jag kunna plocka diffen från lådan som är dåliga växlar på och sätta i den med bra växlar (eller relativt bra iaf).?

    Ligger väldigt risigt till ekonomiskt just nu, därför jag går i dem här banorna,
    Om jag nu skulle ge mig på detta jobbet, vad är det då jag kommer behöva? Ev. specialverktyg och liknande, antar att det sitter någon typ av hylsa som håller lagerförspänningen?
    Vet att detta kanske inte är en optimal idé, men skulle jag kunna genomföra detta arbete och få lådan att hålla sen?

    Skulle den gå sönder så är det väl inte hela världen, då får jag väl köpa en annan så småningom istället, men det vore intressant att prova

    Tacksam för svar

    Mvh Felix
    Bättre att du sätter i en äldre version av diffen i stället, en med bara glidlager i stället för nållager. Det håller lite bättre.

    Mats

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av phoenix__
    Hej!
    Har ett i mina ögon ganska stort problem, det är så att lådan i min Saab 9000 2.3T -93 verkligen sjunger på sista versen, mycket svårt att få i växlar osv.

    Har en liten fundering, saken är den att jag har en annan växellåda liggandes som jag tänkte montera i bilen, men efter lite undersökningar så verkar diffen vara dålig på denna, Min fråga är, Skulle jag kunna plocka diffen från lådan som är dåliga växlar på och sätta i den med bra växlar (eller relativt bra iaf).?

    Ligger väldigt risigt till ekonomiskt just nu, därför jag går i dem här banorna,
    Om jag nu skulle ge mig på detta jobbet, vad är det då jag kommer behöva? Ev. specialverktyg och liknande, antar att det sitter någon typ av hylsa som håller lagerförspänningen?
    Vet att detta kanske inte är en optimal idé, men skulle jag kunna genomföra detta arbete och få lådan att hålla sen?

    Skulle den gå sönder så är det väl inte hela världen, då får jag väl köpa en annan så småningom istället, men det vore intressant att prova

    Tacksam för svar

    Mvh Felix
    Bättre att du sätter i en äldre version av diffen i stället, en med bara glidlager i stället för nållager. Det håller lite bättre.

    Mats
    Är dessa lätta att få tag i eller? Som sagt, har det lite knapert just nu..

    Inget särskilt man behöver tänka på innan man börjar riva lådan ?

    Tack för alla svar

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Diffen går bra att flytta över.

    Observera dock att om det är olika utväxling på lådorna så måste kronhjul och pinjongaxel flyttas "med".

    Dvs du tar ur enbart diffen och monterar dit det andra kronhjulet som matchar den lådan/pinjongaxel som är ok.

    mvh johan
    Går det att plocka loss kronhjulet från själva diffen då?

    Jag kan låta pinjongaxeln som sitter i den bra lådan sitta kvar så länge jag behåller kronhjulet? Har jag fattat rätt?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 023

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av phoenix__

    Går det att plocka loss kronhjulet från själva diffen då?

    Jag kan låta pinjongaxeln som sitter i den bra lådan sitta kvar så länge jag behåller kronhjulet? Har jag fattat rätt?

    Ja det går att ta bort kronhjulet från diffen.

    Behåll kronhjul och pinjong och sätt dit ny diff.
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Citat Ursprungligen postat av phoenix__

    Går det att plocka loss kronhjulet från själva diffen då?

    Jag kan låta pinjongaxeln som sitter i den bra lådan sitta kvar så länge jag behåller kronhjulet? Har jag fattat rätt?

    Ja det går att ta bort kronhjulet från diffen.

    Behåll kronhjul och pinjong och sätt dit ny diff.

    Okej, då ska jag ge mig på det snart.
    Men som sagt, något man behöver innan man börjar ?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 023

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Specialverktyg från saab

    Nej men lite avdragare och en verkstadshandbok/WIS hjälper rätt bra.
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Specialverktyg från saab

    Nej men lite avdragare och en verkstadshandbok/WIS hjälper rätt bra.

    Okej

    Inget man förverkar i lådan när man plockar isär den då ?

  12. #12
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av phoenix__
    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Specialverktyg från saab

    Nej men lite avdragare och en verkstadshandbok/WIS hjälper rätt bra.

    Okej

    Inget man förverkar i lådan när man plockar isär den då ?
    Passa på att uppdaterad till den nya kollapshylsan när du monterar ihop den.

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Du behöver minst en ny kollapshylsa och en ny mutter.
    Du bör även byta pinjonglager då dom troligtvis är illa åtgångna. Vilka lager som du behöver byta ser du när lådan är öppnad men jag skulle aldrig montera ihop en gammal låda utan att byta pinjonglager
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 023

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Du behöver minst en ny kollapshylsa och en ny mutter.
    Du bör även byta pinjonglager då dom troligtvis är illa åtgångna. Vilka lager som du behöver byta ser du när lådan är öppnad men jag skulle aldrig montera ihop en gammal låda utan att byta pinjonglager

    Word!

    Packningen till yttre kåpan skulle jag också byta!

    Lagerna kan vara lite jobbiga att få av ibland, vissa sitter som berget!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  15. #15
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Du behöver minst en ny kollapshylsa och en ny mutter.
    Du bör även byta pinjonglager då dom troligtvis är illa åtgångna. Vilka lager som du behöver byta ser du när lådan är öppnad men jag skulle aldrig montera ihop en gammal låda utan att byta pinjonglager
    Helst byter man så klart alla lager men i många fall så är det en kostnadsfråga för folk och då får man bedömma deras skick.

    Sen att övre pinjonglagret är det klart dyrast i lådan gör ju inte saken bättre eller att det bara finns att köpa på saab
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  16. #16
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    [quote=Johan H]
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":4mcc3616
    Du behöver minst en ny kollapshylsa och en ny mutter.
    Du bör även byta pinjonglager då dom troligtvis är illa åtgångna. Vilka lager som du behöver byta ser du när lådan är öppnad men jag skulle aldrig montera ihop en gammal låda utan att byta pinjonglager
    Helst byter man så klart alla lager men i många fall så är det en kostnadsfråga för folk och då får man bedömma deras skick.

    Sen att övre pinjonglagret är det klart dyrast i lådan gör ju inte saken bättre eller att det bara finns att köpa på saab [/quote:4mcc3616]


    1993 var det långlåda va??? lådorna ser lite annorlunda ut då vettu

    Nya lager på industri förnödenheter går på c:a 2K sedan 3st synkringar, så det behöver inte bli så dyrt

  17. #17
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av Johan H

    Helst byter man så klart alla lager men i många fall så är det en kostnadsfråga för folk och då får man bedömma deras skick.

    Sen att övre pinjonglagret är det klart dyrast i lådan gör ju inte saken bättre eller att det bara finns att köpa på saab

    1993 var det långlåda va??? lådorna ser lite annorlunda ut då vettu

    Nya lager på industri förnödenheter går på c:a 2K sedan 3st synkringar, så det behöver inte bli så dyrt
    Mats>> jag har en nypreppad långlåda liggandes i garaget så jag vet hur det ser ut i den

    Mitt svar var dock mera av generell karaktär och eftersom kortlådor är betydligt mera representerat i hanteringen så blev det med lite mera fokus på dem.

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    tack för alla svar hittils.
    Igår när jag satt o läste på forumet så hitta jag en bra länk där det togs isär en 9000 låda tror jag. Dock lyckas jag inte hitta den idag, någon som kan posta länken så vore det mycket vänligt

  19. #19
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Mats>> jag har en nypreppad långlåda liggandes i garaget så jag vet hur det ser ut i den

    Mitt svar var dock mera av generell karaktär och eftersom kortlådor är betydligt mera representerat i hanteringen så blev det med lite mera fokus på dem.

    mvh johan
    Ahaa, jag som trodde du bara var ute och cyklade

    Citat Ursprungligen postat av phoenix__
    Är dessa lätta att få tag i eller? Som sagt, har det lite knapert just nu..

    Inget särskilt man behöver tänka på innan man börjar riva lådan ?
    De är ganska lätta att få tag i, har ett gäng liggande i garaget.

    Vad som är bra att ha: en avdragare, en mätklocka, en tabell för inspänningen av lagerna, samt att inte glömma bulten för backväxeln på undersidan av lådan, sedan bara de vanliga verktygen.

    Givetvis är det ju som det sägs bäst att byta lagerna när man har det nere, men det går ganska bra att se om de är dåliga eller inte. Och i "snikfall" går det oftast att återanvända dem. Men kolla efter repor, pittings eller att ytan ser väldigt matt ut i lagerbana eller på rullarna, finns något av detta är det riskabelt att använda dem igen. Oftast är det bara pinjonglagret som har tagit stryk.

    Mats

  20. #20
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: "Renovera" Växellåda till 9000!

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    [Givetvis är det ju som det sägs bäst att byta lagerna när man har det nere, men det går ganska bra att se om de är dåliga eller inte. Och i "snikfall" går det oftast att återanvända dem. Men kolla efter repor, pittings eller att ytan ser väldigt matt ut i lagerbana eller på rullarna, finns något av detta är det riskabelt att använda dem igen. Oftast är det bara pinjonglagret som har tagit stryk.

    Mats
    Kan komplettera med att använda öronen och fingrarna oxå.
    Det går att höra till vis del hur lagret mår oxå samt känna med fingertopparna på ytor samt ev vibrationer när man snurrar lagret.
    Har man ett nytt lager som referens så kan man "tuna" in fingrarna
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

Liknande ämnen

  1. Växellåda till Saab 9000 -93 "långmotorn"
    Av AFredriksson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 20:11
  2. Hur renovera 9000 växellåda ("lång")?
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 23:34
  3. "renovera" nyckel till 9-5 -98
    Av simmar´n i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 23:26
  4. "Renovera" Drivaxlar.. Vad ska göras?
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •