Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Chipp, Bilförsäkring

  1. #1

    Chipp, Bilförsäkring

    Har lite planer på att chippa min saab 9-3 2,0t -04, men är lite orolig hur det är med bilförsäkringen om jag smäller med bilen?
    Har läst lite å så som jag fattar det så är det endast BSR som man kan återställa bilen till orginal på ett smidigt sätt.
    Saab 9-3 Aero 2,8T V6 2006

    http://www.garaget.org/brainstorm

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Chipp, Bilförsäkring

    Hej,

    Ja om du smäller så är det nog kört om försäkringen kollar upp det. Du kan återställa med BSRs PPC om nu alla grejer som behövs är funktionsdugliga. Men om försäkringsbolaget väljer att kolla upp så kan dem se att mjukvaran har varit ändrad. Troligtvis kommer dem inte kolla om det inte är helt uppenbart.

    Smällde en 9-5a med BSR loggan på bakluckan, fick ut på försäkringen. Men det kanske inte är det smartaste. Vill dom kolla så är det nog kört.

    MvH
    -Faen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: Chipp, Bilförsäkring

    Hej!

    Är det inte väldigt individuellt från fbolag till fbolag?
    Vissa skiter väl i om man trimmar medans andra "bryter" försäkringen om man kör trimmat(om dom får reda på det dvs)
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Chipp, Bilförsäkring

    tror nog de står i vilkoren för sina FB, tror inte någon där skryter med att de försäkrar trimmade bilar....

    Mycket beror väl på vad som egentligen har hänt, om FB misstänker att olyckan på nått vis kan kopplas samman med att bilen är trimmad så kan de med största säkerhet yrka på detta och vägra betala ut.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Jönåker
    Inlägg
    111

    Re: Chipp, Bilförsäkring

    Citat Ursprungligen postat av brainstorm
    Har lite planer på att chippa min saab 9-3 2,0t -04, men är lite orolig hur det är med bilförsäkringen om jag smäller med bilen?
    Gör som jag ring o fråga. Det försäkringsbolaget jag ringde sa att det är inga problem o trimma. MEN vi försökrar inte trimmet/delen!

    Och i O med det så kan man tolka att om en skada på bilen uppkommer som har orsakats av trimmet så lär de inte betala.

    ... om man tex kör in i något/någon pga av att det är halt så har ju det inte så mye med trimmet att gö! Bara ett exempel på att trimmet är inte alltid boven...
    9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
    9-3 SC 2,8T Aero XWD -10

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74

    Re: Chipp, Bilförsäkring

    Jag kollade med SAAB Försäkring förut och enligt dom är det inget problem.
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Chipp, Bilförsäkring

    Citat Ursprungligen postat av aeroV6
    Jag kollade med SAAB Försäkring förut och enligt dom är det inget problem.

    Ett tips är att även läsa i dina försäkringsvilkor, den dagen nått händer så är ett telefonsamtal för 3 år sedan inte vatten värd...

    Så läs även vad det står i papprena.

    Men som tidigare sagt, kan inte olyckan härledas till trimmet så brukar det ju vanligtvis gå igenom.
    Har du däremot blås ut i skogen i 250knyck på en lång raka och bilen är trimad så kanske tonen är en annan...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8

    Re: Chipp, Bilförsäkring

    Läste en PDF fil från Dina föräkringar.

    Om man tex chippar sin bil så måste man meddela detta så att bolaget kan ta hänsyn till ändringen i försäkringen. I annat fall kan ersättningen vid skada sättas ned.

    Det måste väll betyda att föräkringen kommer att öka om jag chippar bilen och meddelar dem?
    Saab 9-3 Aero 2,8T V6 2006

    http://www.garaget.org/brainstorm

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    42

    Re: Chipp, Bilförsäkring

    Jag tror att du oroar dig i onödan.

    Smäller du bilen, så lär knappast försäkringsbolaget kolla om du har trimmat bilen eller inte? Har själv råkat ut för 2 st olyckor, den ena var parkeringsskada och den andra var att jag blev påkörd bakifrån. Inga problem med försäkringsbolaget.

    Men som någon sa- skriker hela bilen "trimmad" så ökar man risken att "åka dit"... Men du funderade ju på att endast chippa bilen, så jag tror inte att det är några problem alls.
    SAAB 9-3 SS Tuned by Nordic

  10. #10

    Re: Chipp, Bilförsäkring

    Bästa är att ha det inskrivet i försäkringen om man vill vara 100% säker vid en evt olycka, premien behöver inte bli högre den heller.

Liknande ämnen

  1. Miltal vid bilförsäkring?
    Av granberg85 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 19:39
  2. BilFörsäkring - Vilken billigast?
    Av SuperForce i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 01:47
  3. Vesta bilförsäkring ?
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:04
  4. Vesta bilförsäkring ?
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 13:21
  5. Byta bilförsäkring?
    Av salkin i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-06, 02:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •