Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    har lite strul med 9-5:an. -01:a
    när den är kall så hackar/tvekar den vid gaspådrag och den pendlar och dör ibland på tomgång.
    den startar bra och har inga problem med tomgången förräns man gasar lite.
    ju varmare motorn blir desto mindre visar sig problemet. till slut hackar den bara vid gaspådrag och tomgången är bra.. till slut är allt bra.
    sen börjar det om när den är kall.

    har testat att byta spjällhus, tändstift, tändkassett & luftmassemätare. har kollat tjuvluft och tryckläckor. SPS av ECU.
    alla slangar och kablar verkar ok och sitter där dem ska.
    har inga felkoder mer än för misständningar som kommer efter en stunds felsökning, som jag misstänker är pga av hur den går.

    börjar få slut på ideér nu.

    nån som har nått förslag?
    ----9-5 Aero -01:a----

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    38

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    kolla de 2 blå backventilerna, felet kan ligga där.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    Citat Ursprungligen postat av albini
    kolla de 2 blå backventilerna, felet kan ligga där.
    har kollat dem och den bakre ventilen läcker.
    men jag tror att det finns mer problem.
    om jag kopplar ur R-slangen ur magnetventilen så går den lika illa som innan.

    nån annan som har nån idé???
    ----9-5 Aero -01:a----

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    25

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    intercoolern kanske? när min gick sönder funkade bilen, dock utan ladd när jag drog ut kontakten på lmm kan du ju testa,

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    19

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    Rolig läsning, jag har haft exakt samma problem på min 95-aero 00 steg 3+ nordic.

    Det började med ett motorhaveri 2st spruckna kolvar. Nya smidda kolvar och samtidigt mera trim, 630spridare, nu IC, ny cobra och ny mappning. Bilen gick otroligt bra i 2dagar sedan så blev det check engine och limp problem med spjällhuset. Olja i spjällhuset troligtvis från raset, bort med oljan och ut och köra igen. Bilen laddade över 2 bar och gick konstigt, då visade det sig att de berömda backventilerna var totalt stängda. Nya backventiler och turbotrycket blev kanon, dock så kom istället det mystiska problemt vid kallstarter så fort man rör gasen får den för mycket soppa och stannar. 3 veckor på en Saab verkstad och dom kunde inte hitta felet, inga felkoder...
    Jag beställde ny tid på en annan Saab verkstad och dom hittade felet efter 1 timme Limp med spjället, bilen gick otroligt bra när jag fick tillbaka den men redan nästa morgon var det samma problem med kallstart, dör så fort man rör gasen.

    Tillbaka till verkstaden och dom felsöker som vanligt utan att hitta något fel, när jag nu får tillbaka bilen så är det ett nytt fel på den nu går den dåligt också. Vid gaspådrag så laddar den bara 1bar drygt för att sedan tappa trycket och gå ner till 0,5bar och fortsätta tappa laddtryck, kallstrats problemet kvarstår.

    Nu har jag själv kollat spjällhuset men ingen olja och inget fel där, vad kan jag ha för virus i min bil?

    Hur kan det komma nya fel hela tiden efter ett verkstads besök? Bilen har aldrig gått så bra som innan senste besöket, jag var grymt nöjd med den före sista felsökningen, Saab säger att dom inte har gjort något som kan ha påverkat bilen.

    Jag läste om en O-ring till spjällhuset, vad händer om man är utan den? kan det påverka? Jag såg ingen där sist jag kollade.

    Om bilen står på motorvärmare så är problemet borta med kallstarten, alla tempgivare är OK.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    19

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    Leverpastej

    Det dom gjorde första gången på ena verkstaden som hade effekt ett kortare tag var att dom lärde om styrenheten, dom sa att det skulle fungera bra så länge man körde lungt, för att sedan så skulle den lära om sig själv igen för att sedan ge för mycket soppa.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    programmerade dem om styrdonet?
    det ska ju inte bara ställa om sig.

    ska byta backventilen som är paj och byta alla vacuumslangar på fredag tror jag.
    får se om det blir bättre efter det.

    hittar du på nått fel så måste du höra av dig direkt så jag kan kika på samma på min bil.
    börjar fan bli gråhårig på den nu
    ----9-5 Aero -01:a----

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    820

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    Citat Ursprungligen postat av boveng
    Jag läste om en O-ring till spjällhuset, vad händer om man är utan den? kan det påverka? Jag såg ingen där sist jag kollade.
    Kolla här:
    viewtopic.php?f=3&t=252231

    Jag fann oljesprut idag runt spjällhuset.
    Tog bort tryckröret och där fanns heller ingen O-ring.

    Åkte bort till Saab och hämtade en sådan för 7:-

    Jag tycker att den svarar bättre och har jämnare gång.
    Kan vara inbillning också...men men.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  9. #9

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    jag har exakt detta problem efter mitt ras på min B205L så byggde jag bottendel ifrån saab 9000 och bortkopplade balansaxlar och viktjusterade kolvar och stakar... portade toppen och grenrör och sedan smackades motorn ihop och den gick hyffsat men sen började den cpa sig och nu har jag provat två olika tänkassetter tre olika lmm och ny insugstemp/absolut tryck givare och ny termostat(den blev faktist lite bättre efter det då den kommer upp i temp fortare) och ny vevaxellägesgivare... har nu i dagarna bytt spjällhus och packning och problemen minskade men den rycker fortfarande och är dum vid rödljus när den är kall!

    haft den inne på saab två gånger och de bara säger att det är tändboxen och när jag byter så märker jag ingen skillnad så jag åkte och skällde på dem och mekanikern blir förnärmad och börjar skälla på mig och säger att han kan minnsan inte göra något fel han har ju jobbat där i 24år!!! men då borde man väl kunna hitta vad som är felet?!

    bilen ifråga är en saab 9-3 2,0t 185hk med Nordic steg 2

    och till saken hör att de på saab skyller ifrån sig o säger att nordic har varit och låst boxen så de inte kan kolla allt om det är sant eller falskt det vet jag inte men det låter mest som bortförklaringar i mina öron!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    19

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    Ingen trevlig läsning...

    Ungefär samma bemötande som jag fick av saab angående nordic och boxar. Jag bad saab ringa nordic och prata direkt med dom, och då blev det annat ljud i skällan. Nu har saab kollat "precis" allt på bilen men inga fel kan hittas, väntar nu på en ny mappning om det blivit något fel på den förra. Dock kvarstår att när dom "lär om" boxen eller någon styrning så går den kanon i ett par dagar för att sedan gå lika illa igen. Jag vet inte riktigt vad dom gör med bilen men dom säger att dom har lärt om den så att det kommer mindre soppa genom spridarna när man kör lungt, sedan när man har gasat friskt ett tag så har bilen själv lärt om sig igen så den går pissdåligt.

    Fundering vilken slang är R slangen skall det stå på slangarna eller finns det någon som kan förklara vilken det är. Mitt laddtryck är nu veck också, laddar 1,4bar för att då direkt tappa till 0,8 och fortsätta sjunka...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    19

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    Leverpastej och Jooeell:

    Hur går det för er, har ni hitta något fel ännu?

    Nu har jag för 4:e gången lämnat in bilen på en SAAB auktoriserad verkstad för felsökning.

    Nu har jag även beställt helt nytt slangpaket med de blå backventilerna samt att det sitter en förgrening på slangen till något elektroniskt, även denna delen byts nu ut. Vad har den delen för funktion?

    Nu när det har blivit varmare ute över 0grader så startar bilen utan några problem, men är det under 0 så dör den direkt man rör gasen. Alla tempgivarna är kollade och inget fel på dom enligt verkstaden.

    Undra vad dom kommer fram till denna gången...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    jag har faktiskt inte kollat mer på min motor. hittade ju en blå backventil som var kass och en polare ska ha en sån liggandes nånstans, så jag väntar på den så jag kan se om den går bättre efter bytet. annars är det bara att fortsätta felsöka
    känns som om jag inte kan lita på felsökningen om det är fel på en backventil.

    har slängt på sommardäck med nya 17" fälgar och bytt bakvagnsbussningarna istället
    ----9-5 Aero -01:a----

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    19

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    SaabEl Postat: lör, 2006-apr-08, 18:49





    --------------------------------------------------------------------------------

    Blev medlem: fre, 2006-mar-31, 20:31
    Inlägg: 3 Hej allihopa

    Kontaktade verkstaden igen och dom tog in den för felsökning
    och efter några dagar fick jag tillbaks den och dom hade åtgärdat felet

    Anledningen till varför den ryckte vid gaspådrag och ville dö på tomgång
    vid kall motor var att dom hade satt dit fel insugspackning när dom hade monterat ihop allt igen.

    Nu går han som han ska igen och jag är en glad Saab ägare


    Det måste vara insugspackningen som är felande på alla våra bilar, i denna tråden. Har läst massor med trådar nu om insugspackning och alla har samma symtom: dör vid gas med kallmotor...

    Nu finns det hopp igen jag längtar till tisdag, för min bil står på verkstaden just nu.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    blir att riva insuget då nästa vecka
    hoppas det är fel packning jag satte dit, så kanske man blir klar med bilen nångång.
    ----9-5 Aero -01:a----

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 687

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    Här är tråden boveng citerade ur: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=131701
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    tackar för länken.
    ----9-5 Aero -01:a----

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    nu är mitt problem borta.
    jag hade satt ditt fel insugspackning.
    när man tog bort spridarbryggan så såg man att packningen täckte för halva spridarhålet.
    så nu är det löst.

    tycker ändå att den ryckte lite vid belastning så det blir till att byta den blå backventilen och se om det blir bättre.

    boveng: hur har det gått för dig?
    ----9-5 Aero -01:a----

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    19

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    Har nu fått tillbaka bilen från verkstaden igen.
    Går nu som en riktigt skott, bilen har aldrig gått så här bra tidigare. Dock så kvarstår problemt med att den dör när den är kall...

    Efter flera besök på verkstaden så hittades nu 2st nya fel. Bilen tappade tidiagre laddtrycket vid 1,5bar helt plötsligt, när man släppte på gasen gick det sedan att få upp trycket till 1,5bar för att sedan försvinna. Fenomenet var pracis somom det är en läcka i IC.

    Det som var felet är att Speedparts blå silikon slang till luftmassemätaren är alldeles för tunn och mjuk. När man gasar på för fullt och motorn vill ha mycket luft så drar den slangen ihop sig och det blir stopp i luftflödet. Nu med en original slang som är mycket hårdare så fungerar det hur bra som helst. (jag har sportfilter och diselsnorkel på bilen, allt är rengjort.)

    Skall kontakta Speedpart och reklamera denna slangen, bara skräp.

    Sedan så hade jag ett läckage på min Forge dumpventil som skulle vara extra kraftig, den läcker i alla skruvarna som håller ihop den. Går ej att skruva åt dom mera. Så nu blir det att fixa en ny sådan också som inte är ett måndags ex.

    Sedan så har jag bytt ut hela slangpaketet med dom blå backventilerna sedan dom börjat spöka igen.

    Jag som hade hoppats på att det var fel insugspacknng, men det var det ej.

    Nästa steg nu är att få en ny styrbox och se om det kan hjälpa...
    Oj vad jag är avundsjuk nu på dig leverpastej. GRATTIS!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    ingen roligt att det inte var insugspackningen på din också.
    verkar strula ordentligt för dig.

    går det inte att dela dumpen och täta den?
    ----9-5 Aero -01:a----

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    19

    Re: 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom

    tjena pasetjen, har nu fixat en ny oring och silionfett till dumpen, skall fixa det i helgen.

    Sedan så blir det en färd till Nordic för att kolla om dom kan fixa mina bekymmer med kall motor...

    Annars så går bilen grymt bra just nu, ta i trä.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tvekar vid gaspådrag ibland OG9-5 Aero steg4
    Av 95_aero_nordic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 23:24
  2. [LÖST] 900s -93, Motorn tvekar vid gaspådrag
    Av toma i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •