Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9000 Aero laddproblem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340

    9000 Aero laddproblem

    Hej

    Har en Nordic steg 3 9000 Aero. Övrigt som är bytt är Helaluic, forge WG, 3" m racecat, öppetfilter.

    Problemet: Bilen går bra 1,2,3:an, sen på 4,5:an går tryckvakten in och reglerar ner trycket. Bilen har TCS men systemet fungerar som de ska.

    Har ni nåt förslag?

    MVH Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: 9000 Aero laddproblem

    Låter som skenande laddtryck.
    du får plocka ner turbon och göra hålet i avgashuset för wg större.
    Tror väl inte glt ska ha något att göra med detta. Men kolla så det är rätt också
    Är rätt ofta dessa problemen på aerosarna.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: 9000 Aero laddproblem

    Speciellt när man monterar 3".

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: 9000 Aero laddproblem

    Var med 3" jag menade. Även fast jag missade att skriva det.

    Fanns någon tråd här på forumet om att fila upp hålet. Bra bilder också. Dock så är jag och sökmotorn inte så bra kompisar. Så leta får du göra själv
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: 9000 Aero laddproblem

    Verkar osannolikt att ett steg 3 skulle bete sig konstigt bara pga 3" systemet då det brukar vara en förutsättning för det steget. Däremot brukar GLT kunna skena med den setupen men det brukar inte göra att den överladdar.
    Kolla GLT är ändå en bra idé
    Kolla även så inte slangarna till MV är igensatta av oljeklegg.

    Det är inte så att problemet blir värre ju hårdare bilen körs ?
    Kan det möjligen funka bättre att ladda fullt med kall motor ?
    Ganska vanligt att sprickor i avgashuset kring wg-porten ger laddtrycksproblem på Aerosar med 6:ans avgashus
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: 9000 Aero laddproblem

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Verkar osannolikt att ett steg 3 skulle bete sig konstigt bara pga 3" systemet då det brukar vara en förutsättning för det steget. Däremot brukar GLT kunna skena med den setupen men det brukar inte göra att den överladdar.
    Kolla GLT är ändå en bra idé
    Kolla även så inte slangarna till MV är igensatta av oljeklegg.

    Det är inte så att problemet blir värre ju hårdare bilen körs ?
    Kan det möjligen funka bättre att ladda fullt med kall motor ?
    Ganska vanligt att sprickor i avgashuset kring wg-porten ger laddtrycksproblem på Aerosar med 6:ans avgashus
    Alltså, det är inte programvarans fel att laddet skenar pga detta fenomenet.
    Det är så på dessa mitsusnurror på våra 9000 aeros pga att turbon får för lite mottryck och att wg-hålet är för litet. Så det är enklare för luften att inte ta vägen genom wg.
    Fråga vilken trimfirma som helst. Samt ett par trådar här på forumet.
    Det är ju inte säkert att det är det som är fel. Men det är mycket sannolikt!

    Tom på min 19t så är wghålet nästan maxportat för att jag skulle slippa detta.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    279

    Re: 9000 Aero laddproblem

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Tom på min 19t så är wghålet nästan maxportat för att jag skulle slippa detta.

    Samma på mitt 19T. Dock med #6.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: 9000 Aero laddproblem

    Portningen av WG-hålet görs för att få GLT att ligga stabilt över hela registret. Utan denna portning brukar GLT börja stiga vid ett visst varvtal och ibland kunna stiga till över 1bar vid varvstopp vilket alltså i praktiken innebär att trycket aldrig kan bli lägre och risken för motorskador är uppenbar den dag något inte längre fungerar som det är tänkt.
    Har aldrig hört talas om att GLT skulle bli så högt att laddspärren går i då det brukar innebära 1,54 bar på steg 3 bilar och om det ändå skulle hända borde det vara på riktigt högt varvtal som problemet yttrar sig.

    För att vara säker så är det ju enkelt att kolla GLT under en repa
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340

    Re: 9000 Aero laddproblem

    Som jag misstänkte då... Kan denna portning göras med turbon monterad eller ska man ner med allt? Är de nåt man kan göra själv? Beskriv gärna hur ni gjort

    MVH Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: 9000 Aero laddproblem

    Turbon måste bort för att portas - dvs man kollar allt annat först som är enklare Dock skulle det förvåna om den inte behöver portas med den hårdvaran - brukar alltid behövas.
    Den måste även bort för att inspektera ev sprickor i avgashuset.

    Börja med att kolla GLT
    Kolla sedan om det blir skillnad med kall motor eller "första rusningen"
    Kolla även slangarna kring MV (händer att oljeklegg i "C-slangen" eller anaslutningarn att det blir problem med tryckregleringen)
    Kolla även att du inte har någon trasig slang till MV eller MAP-sensor
    Prova gärna en annan MV
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Laddproblem med 9000 aero -96
    Av BamZe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 20:30
  2. 93 aero -00 Laddproblem!!
    Av Saab_Dahlberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 20:31
  3. Laddproblem??? 9-5 aero -00
    Av JonasN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 21:26
  4. laddproblem 9-5 aero
    Av fredrik.tern i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 19:22
  5. 9000 aero från 96 laddproblem steg 3
    Av Aeros i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •