Hej!
Är det någon som tänkt tanke vad en SAAB 9-5 Aero skulle kostat om man köpt alla delar hos hos reservdels ÅF ?
Mvh H-engine
Hej!
Är det någon som tänkt tanke vad en SAAB 9-5 Aero skulle kostat om man köpt alla delar hos hos reservdels ÅF ?
Mvh H-engine
jag tror = att vilseledda fakta
Nej, inte jag iallafall. Vad en og900 kostar komplett hos återförsäljare tror jag dock att en viss Peter har koll på snart. viewtopic.php?f=31&t=197757
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Den skulle kosta massor med flis.Ursprungligen postat av H-engine
Jag minns att Expressen en gång i tiden, när en ny "svenssonbil" kostade runt 45-50k, gjorde en jämförelse. Priset för en ny bil i reservdelar blev då 350 000:- , alltså 7-8 ggr högre.
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
[quote=Slättabjörnen]Den skulle kosta massor med flis.Ursprungligen postat av "H-engine":1w3qsvfp
Jag minns att Expressen en gång i tiden, när en ny "svenssonbil" kostade runt 45-50k, gjorde en jämförelse. Priset för en ny bil i reservdelar blev då 350 000:- , alltså 7-8 ggr högre.[/quote:1w3qsvfp]Har sett samma jämförelse gällande en ny Chevrolet i en tidning från 80-talet och även där handlade det om ca 8 gånger nypriset för en hel bil.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jag gissar att hela bilbranschen ligger på runda slängar samma siffror. Reservdelar kostar massor, så är det överallt. Hur många har inte hört om tex DVDn, Datorn etc, "nää, det kostar för mkt att laga så köp en ny". Tur vi inte hör det om våra Saabar alldeles för ofta.....
MEDLEM 7032.
Visst är det så.Ursprungligen postat av TurboCab
Då det gäller bilar beror det väl till viss del på att värdet på produkten/behovet anses så stort att man kan ta ut ett förhållandevis högt pris för reservdelen, dels på den omfattande hantering som krävs för att lagerhålla delarna och även ha en hyfsad räntabilitet för att hålla servicen till oss bilägare.
Man blir ju mäkta imponerad då man kommer in på Saab's Centrallager i Arnö utanför Nyköping. Då förstår man att priserna måste ligga där dom ligger.
(Även om jag kan hålla med om att vissa priser ligger väl långt uppe i det blå. - Jag skulle ha strömställare till justeringen vänster elstol, vilken man begärde över 1400 för. En kodad tändlåscylinder till min bil går på 1300 -utan nyckel! )
Beträffande DVD's och datorer är det nog mer den tekniska utvecklingen som gått några ljusår fram i tiden än kostnaden för själva komponenten som motiverar att köpa helt ny produkt istället. En ny processor eller ett moderkort till en PC får man ju idag för under 1000-lappen. - Sedan tillkommer förstås arbetskostnad för den som inte klarar jobbet själv.
Vitvaror i hushållet däremot! SVINDYRT Kollade t.ex på pris till en lucka för diskmedlet i vår diskmaskin. Över 2000 spänn för en liten jäkla plastbehållare med lock som massproduceras i miljontals ex. samma prisbild oavsett märke.
800 för en magnetventil till vår Bosch ångstrykstation! Vitvarubranschen är i jämförelse med bilsvängen rena ockrarna.
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
Såg på discovery att en bil om det var en ford som kostade ca 15-18 000 dollar skulle kosta ca 60 000 dollar att bygga med lösa delar.
Numera Golf TSi.
BMW 120 M -08! Såld