Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Pris på en SAAB inköpt i delar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Pris på en SAAB inköpt i delar

    Hej!

    Är det någon som tänkt tanke vad en SAAB 9-5 Aero skulle kostat om man köpt alla delar hos hos reservdels ÅF ?



    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Pris på en SAAB inköpt i delar

    Nej, inte jag iallafall. Vad en og900 kostar komplett hos återförsäljare tror jag dock att en viss Peter har koll på snart. viewtopic.php?f=31&t=197757
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 453

    Re: Pris på en SAAB inköpt i delar

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Hej!

    Är det någon som tänkt tanke vad en SAAB 9-5 Aero skulle kostat om man köpt alla delar hos hos reservdels ÅF ?



    Mvh H-engine
    Den skulle kosta massor med flis.

    Jag minns att Expressen en gång i tiden, när en ny "svenssonbil" kostade runt 45-50k, gjorde en jämförelse. Priset för en ny bil i reservdelar blev då 350 000:- , alltså 7-8 ggr högre.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 695

    Re: Pris på en SAAB inköpt i delar

    [quote=Slättabjörnen]
    Citat Ursprungligen postat av "H-engine":1w3qsvfp
    Hej!

    Är det någon som tänkt tanke vad en SAAB 9-5 Aero skulle kostat om man köpt alla delar hos hos reservdels ÅF ?



    Mvh H-engine
    Den skulle kosta massor med flis.

    Jag minns att Expressen en gång i tiden, när en ny "svenssonbil" kostade runt 45-50k, gjorde en jämförelse. Priset för en ny bil i reservdelar blev då 350 000:- , alltså 7-8 ggr högre.[/quote:1w3qsvfp]Har sett samma jämförelse gällande en ny Chevrolet i en tidning från 80-talet och även där handlade det om ca 8 gånger nypriset för en hel bil.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: Pris på en SAAB inköpt i delar

    Jag gissar att hela bilbranschen ligger på runda slängar samma siffror. Reservdelar kostar massor, så är det överallt. Hur många har inte hört om tex DVDn, Datorn etc, "nää, det kostar för mkt att laga så köp en ny". Tur vi inte hör det om våra Saabar alldeles för ofta.....
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 453

    Re: Pris på en SAAB inköpt i delar

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag gissar att hela bilbranschen ligger på runda slängar samma siffror. Reservdelar kostar massor, så är det överallt. Hur många har inte hört om tex DVDn, Datorn etc, "nää, det kostar för mkt att laga så köp en ny". Tur vi inte hör det om våra Saabar alldeles för ofta.....
    Visst är det så.
    Då det gäller bilar beror det väl till viss del på att värdet på produkten/behovet anses så stort att man kan ta ut ett förhållandevis högt pris för reservdelen, dels på den omfattande hantering som krävs för att lagerhålla delarna och även ha en hyfsad räntabilitet för att hålla servicen till oss bilägare.
    Man blir ju mäkta imponerad då man kommer in på Saab's Centrallager i Arnö utanför Nyköping. Då förstår man att priserna måste ligga där dom ligger.
    (Även om jag kan hålla med om att vissa priser ligger väl långt uppe i det blå. - Jag skulle ha strömställare till justeringen vänster elstol, vilken man begärde över 1400 för. En kodad tändlåscylinder till min bil går på 1300 -utan nyckel! )

    Beträffande DVD's och datorer är det nog mer den tekniska utvecklingen som gått några ljusår fram i tiden än kostnaden för själva komponenten som motiverar att köpa helt ny produkt istället. En ny processor eller ett moderkort till en PC får man ju idag för under 1000-lappen. - Sedan tillkommer förstås arbetskostnad för den som inte klarar jobbet själv.

    Vitvaror i hushållet däremot! SVINDYRT Kollade t.ex på pris till en lucka för diskmedlet i vår diskmaskin. Över 2000 spänn för en liten jäkla plastbehållare med lock som massproduceras i miljontals ex. samma prisbild oavsett märke.
    800 för en magnetventil till vår Bosch ångstrykstation! Vitvarubranschen är i jämförelse med bilsvängen rena ockrarna.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 029

    Re: Pris på en SAAB inköpt i delar

    Såg på discovery att en bil om det var en ford som kostade ca 15-18 000 dollar skulle kosta ca 60 000 dollar att bygga med lösa delar.
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

Liknande ämnen

  1. Ny inköpt Saab 9-5
    Av nikan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-23, 21:46
  2. Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit
    Av christer97 i forum Allmänt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 21:44
  3. Pris på delar?
    Av Fahlgren i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 13:40
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 23:52
  5. Saab 99 inköpt
    Av rpracing_old i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •