Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vit rök 9-3 aero -01

  1. #1

    Vit rök 9-3 aero -01

    Hej!

    Köpte en 9-3 aero för ungefär 2 månader sen och upptäckte nyligen att den börjat dra ganska mycket olja. Bytte i veckan vevhusventilation. Idag efter jag besiktat bilen (ua) och var på väg hem började den gå ryckigt. Laddade ibland inte alls, ibland lite grann och ibland riktigt. När jag senare startade den var det väldigt ryckig, ojämn tomgång + massor med vitrök. Lossade på tryckröret till insuget och det rann olja ur.

    Vad kan detta bero på? Bilen har gått 9.8k mil så turbon borde väl klara sig lite längre? Värt att nämnas är väl att avgasvärdena var helt ok vid besiktningen.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Vit rök 9-3 aero -01

    Hejsan,

    med all säkerhet din turbo som fått för sig att ge upp. Eller om det är någon oljekanal däri som gett sig. Men den vita röken kommer ju av att den förbränner olja och i dom allra flesta fall är det ett tecken på att turbon skurit.

    Lossa på röret mellan luftboxen och inloppet till turbon, så kommer du åt att känna på turbinen om den glappar etc.

  3. #3

    Re: Vit rök 9-3 aero -01

    Tack för tipset, skall testas! Men borde inte turbon hålla längre? Inte ens 10k mil måste ju vara långt under medellivslängden. Aero-turbon ska väl väl vara ganska 'stryktålig' också vill jag minnas att jag läst.

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Vit rök 9-3 aero -01

    Rent statistiskt "borde" den väl det. Men det är ju mycket beroende på hur den körts. Kan ha att göra med att den här körts hårt och blivit varm och sen har folk bara stängt av motorn, man bör köra lugnt ett tag efter eller låta bilen stå på tomgång ett tag efter hård körning. Kan också vara kopplat till oilsludge, att den inte fått tillräcklig smörjning pga att oljan klumpar sig. Finns en rad faktorer, men visst...märkligt är det.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182

    Re: Vit rök 9-3 aero -01

    men visst...märkligt är det.
    Ja för vit rök är oftast vatten, och blå rök olja.
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Vit rök 9-3 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av kesr
    men visst...märkligt är det.
    Vit rök är oftast vatten. Blå rök olja.
    Helt riktigt, fel av mig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •