Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: laddtrycket

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229

    laddtrycket

    va idag på saab och lät dom testa min bil, och vi mätte upp laddtrycket med deras mätare dom ha.

    grundladdtrycket blev 0,6 och max turbotryck vart 1,2 när han körde sen kollade vi med tech-2 och inga fel koder

    så efter allt de så kunde han itne säga nått att de va fel förutom för högt tryck. ställa ner trycket gå bilen sämre sa han.

    vart finns de bra turbo mätare och inte för dyr??

    sen är bilen inte trimmad lr nått sånt förutom halv sats på avgassystemet och uppet luftfilter och dumpventil.

    vad tycker ni om dom värdena??

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    88
    realcar är billiga.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Mmm, vad är det för bil ?

    1,2 i ladd på en originalbil är "ganska mycket" , det brukar vara "steg1" trimmen som laddar runt 1,2-1,3 bar ca, original (obs generaliserar nu) brukar ligga runt 0,8-0,9 på fulltryckarna...

    Sen är ditt grundladd åt helvete för högt, det skall ligga på 0,4 bar, börja med att sänka det.

    /R

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    de är en 900set -96vad händer om inte sänker de då?? för han sa om han sänker de så gå bil sämre lr hur bli de?? sen vill man ju inte den ska gå sämre heller men om de skadar på nått sätt så måste jag göra de?.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Förhoppningsvis så sjunker ditt maxladd så den laddar som den skall ladda, alltså 0,8 bar (tror jag) MAX..

    Den kommer inte gå sämre, och laddtryck är inte allt, din bil ger inte tillräckligt med soppa eller tändning för att dra nån nytta av det högre laddet i vilket fall och det resulterar liksom inte i nån speciellt större effektökning..

    /R

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    men då ska man väll be dom sänka de då eftersom den är orginal ju.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ja grundtrycket om bilen är original skall ligga på föreskrivet värde, ca 0,4 bar.. Det skall för fanken en Saabverkstad veta om ju Så om den är original så kan du be dem sänka det till korrekt värde.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    jo han sa ju att de va för högt att de skulle vara på 0,4 men han frågade mig om han skulle sänka de sen va de enda han kunde göra pga mitt fel jag hade. men då sa ju han att den kunde gå lite sämre, va därför jag sa att han inte skulle sänka de.

    men ska införskaffa mig en turbotrycksmätare för att hålla koll mer på trycket. men vilken ska man satsa på plus vill jag inte ha för dyr heller.

    då menar jag kvalite med sett många olika men vet ju inte hur bra dom är men bara kasnke att man inbillar sig och dom är lika bra typ alla mätare??

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    den som är på realcar sidan är lite för tok för dyr för mig just nu.
    men som sagt den kasnke är bland dom bästa som mäter exkat? lr ha jag fel?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    hej igen!!!


    ha varit ute och testat bilen nu i vår värmen våra som kommit iaf idag

    och den bli inte bättre för mig köpte en beg magnetventil(han sa att denn funkade sist för han iaf) och den tok laddar, då va jag in på saab och fick dom värdena jag ha längre upp i tråden 0,6grundladdet och max 1,2 men kan nog bli lite till för tro lr iaf läst att den så kallade tryckvakten gå i och de tycker till.

    men då undra jag hur kan de komma sig att nu helt plötlisgt fått högra laddtryck? ha ju inte haft de förut sen ha jag inte varit där pillat nått..??

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229



    får ursäkta att den är så ljus !!!!

    tänkte höra samtidigt här och nu vad händer om den där lilla muttern är lös?? för den sitter väldigt löst. dde är den som sitter på den där stången från wg.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    bättre bild här på vilkn jag menar med muttern.



    sen ha jag visar jag med hur mina slangar är kopplade om ni se de. rätta mig om de är fel.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Laddtrycket på B204L
    Av Puppe68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 20:16
  2. Laddtrycket
    Av patrik8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 22:16
  3. Öka laddtrycket i 93 -99
    Av Ny frälst SAAB:are i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 21:57
  4. Att öka laddtrycket.
    Av Kevin_the_boy2005 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •