Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41

    Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

    Hej,

    Först och främst, jag är en komplett lekman vad gäller både elektronik och bilskruvande. Jag kan dock datorer. Följdaktligen ger jag mig nu på att installera en PC i bilen min. Det borde inte vara omöjligt att klara av, med lite hjälp... Ska lägga upp en projekttråd sen när jag väl börjar skruva, inriktad åt 100% nybörjare, och som inte innehåller en enda fackterm.

    Nu till frågan:

    Jag behöver tillgång till ström i bagageutrymmet. Jag har en Saab 9-5 kombi -00. Jag behöver konstant matning BAT+/GND oavsett om tändningen är på, samt en IGN/ACC-sladd.

    Vet ni vilken väggpanel i bagaget man ska lyfta bort för att hitta sådana kablar?

    Sen är det bara att hoppas att säkringen klarar driva PCn utan att spricka.

    Tack på förhand.
    Saab 9-5 2.3t BioPower -08
    Saab 9-3 2.0T -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 2.3t -00 *SÅLD*
    Saab 900 -95 *SÅLD*

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    40

    Re: Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

    Bara nyfiken, men ska du ha datorn i bagaget??
    Saab 9-5 3.0t -99

  3. #3

    Re: Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

    Citat Ursprungligen postat av mrjb
    Hej,

    Först och främst, jag är en komplett lekman vad gäller både elektronik och bilskruvande. Jag kan dock datorer. Följdaktligen ger jag mig nu på att installera en PC i bilen min. Det borde inte vara omöjligt att klara av, med lite hjälp... Ska lägga upp en projekttråd sen när jag väl börjar skruva, inriktad åt 100% nybörjare, och som inte innehåller en enda fackterm.

    Nu till frågan:

    Jag behöver tillgång till ström i bagageutrymmet. Jag har en Saab 9-5 kombi -00. Jag behöver konstant matning BAT+/GND oavsett om tändningen är på, samt en IGN/ACC-sladd.

    Vet ni vilken väggpanel i bagaget man ska lyfta bort för att hitta sådana kablar?

    Sen är det bara att hoppas att säkringen klarar driva PCn utan att spricka.

    Tack på förhand.
    Skulle nog råda dej att dra en kabel själv från batteriet till bagaget. Det räcker med + kabel, jord kan kan du ju såklart ta i bagaget i lämplig bult.
    Vet inte vad en bil PC kan dra i ström, men skulle nog tro att mellan 6-8mm2 kabage räcker gott och väl.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

    dra en ny kabel är det mest lämpliga.
    Är inte posetiv till att klippa och kludda i org kablarna i bilen, de är ju för övrigt dimensionerade för sitt ändamål...

    Vad är det för dator du ha tänkt ha i bagegen?

    En laptop med ssd hårddisk i vore väl mest lämpligt, den drar ju inte alltförmycket ström.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41

    Re: Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

    Tänkte montera datorn i bagageutrymmet nånstans. Det känns mest lämpligt, vet inte annars var jag skulle ha den.

    Det är inte en laptop, utan en MiniITX-låda med strömsnålt moderkort (Intel D201GLY2) och 2.5" HD. Den drar typ 40W. Strömagget är en M3-ATX med shutdown control och lite annat.

    Att behöva dra kabeln från batteriet var dåliga nyheter, inte skoj alls... Finns inte en chans att jag klarar av det själv. Möjligtvis om jag lyckas få in kabeln från motorutrymmet in i kupén. Finns det en guide för hur man gör det? Någon som vet?
    Saab 9-5 2.3t BioPower -08
    Saab 9-3 2.0T -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 2.3t -00 *SÅLD*
    Saab 900 -95 *SÅLD*

  6. #6

    Re: Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

    Citat Ursprungligen postat av mrjb
    Tänkte montera datorn i bagageutrymmet nånstans. Det känns mest lämpligt, vet inte annars var jag skulle ha den.

    Det är inte en laptop, utan en MiniITX-låda med strömsnålt moderkort (Intel D201GLY2) och 2.5" HD. Den drar typ 40W. Strömagget är en M3-ATX med shutdown control och lite annat.

    Att behöva dra kabeln från batteriet var dåliga nyheter, inte skoj alls... Finns inte en chans att jag klarar av det själv. Möjligtvis om jag lyckas få in kabeln från motorutrymmet in i kupén. Finns det en guide för hur man gör det? Någon som vet?
    Kan du lossa instegslsterna vid dörren samt vet du hur man skruvar ut en skruv?
    Det är typ det ända som man måste kunna för att dra en så tunn kabel.
    Jo, du måste veta hur man sätter dit 2 kabelskor på den kabel du drar oxå för att montera en hängsäkring på typ 20-25A..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41

    Re: Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Kan du lossa instegslsterna vid dörren samt vet du hur man skruvar ut en skruv?
    Det är typ det ända som man måste kunna för att dra en så tunn kabel.
    Är det allt som krävs för att få in kabeln i kupén? Dvs, drar kabeln från batteriet så den hänger fritt i motorrummet (eller möjligen surrar fast den i lämpligt rör/kabel) och vidare ner mot dörrlisten.

    Dörrlisten kan jag nog få loss med lite vilja.

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    montera en hängsäkring på typ 20-25A..
    Hängsäkring *googla* Ok!

    Jag ser fram emot att börja skruva, det ska bli kul att lära sig något nytt.

    Om någon snubblar förbi en guide på nätet med bilder, eller nån annan form av instruktion för hur man skruvar och drar kablar kors och tvärs i en Saab 9-5, får ni gärna länka till den här.

    Tack för hjälpen!
    Saab 9-5 2.3t BioPower -08
    Saab 9-3 2.0T -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 2.3t -00 *SÅLD*
    Saab 900 -95 *SÅLD*

  8. #8

    Re: Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

    [quote=mrjb]
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Kan du lossa instegslsterna vid dörren samt vet du hur man skruvar ut en skruv?
    Det är typ det ända som man måste kunna för att dra en så tunn kabel.
    Är det allt som krävs för att få in kabeln i kupén? Dvs, drar kabeln från batteriet så den hänger fritt i motorrummet (eller möjligen surrar fast den i lämpligt rör/kabel) och vidare ner mot dörrlisten.

    Dörrlisten kan jag nog få loss med lite vilja.

    [quote="TT-95":1bkrs9gt]montera en hängsäkring på typ 20-25A..[/quote]

    Hängsäkring *googla* Ok!

    Jag ser fram emot att börja skruva, det ska bli kul att lära sig något nytt.

    Om någon snubblar förbi en guide på nätet med bilder, eller nån annan form av instruktion för hur man skruvar och drar kablar kors och tvärs i en Saab 9-5, får ni gärna länka till den här.

    Tack för hjälpen![/quote:1bkrs9gt]

    Här kan du se hur och vart man kan gå in med strömkabel i en 9-5a.

    [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=241046&p=1702131&hilit=pioneer #p1702131"]viewtopic.php?f=6&t=241046&p=1702131&hilit=pioneer #p1702131[/url]

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

    Hej

    Titta vad jag skrev i denna tråd om uttag i bagage 9-5. Det klarar 35A

    viewtopic.php?t=190595&highlight=uttag

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41

    Re: Hur stjäl man ström i bagaget, Saab 9-5 -00 (glad amatör)

    Här kan du se hur och vart man kan gå in med strömkabel i en 9-5a.
    Tack för dom bilderna, mycket lärorikt.

    Fral:
    Jag drog iväg en fråga i den tråden du länkade till angående 35A i bagaget. Kanonbra om det går att sno strömmen därifrån.

    Har suttit och Googlat el-lära hela kvällen nu, det kanske inte är så obegripligt som jag först trodde. Ska inhandla en multimeter snarast i morgon bitti.
    Saab 9-5 2.3t BioPower -08
    Saab 9-3 2.0T -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 2.3t -00 *SÅLD*
    Saab 900 -95 *SÅLD*

Liknande ämnen

  1. Bilen stjäl olja som en bonntjyv!
    Av hostarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 19:01
  2. Kan ej låsa upp bagaget, Saab 9-5SC -04.
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 11:27
  3. Fråga från amatör om service på en 2005 Saab 9-5 Aero
    Av craschan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 23:11
  4. Stjäl AC remmen effekt?
    Av DoubleD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 17:54
  5. Garrett T04E på SAAB 9000 2.0T -86? (Obs: Amatör-fråga)
    Av delta99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •