Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bergsjö, Hälsingland
    Inlägg
    9

    9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Hej! ny här på forumet samt ny SAAB-ägare.

    Köpte bilen billigt för några dagar sedan, tänkt att ha den som reservbil åt frugan.

    Till saken, i början gick den såhär: Gav den jämn gas så (turbomätaren på gult) så gick den iväg bra, gav den lite mer gas, (mätaren upp mot det röda) så rycker eller knycker bilen och det känns som om man tappar effekt, den kan även lägga av helt om man kopplar ur efter man gett på den några repor, men startar lätt igen.
    Killen sa att den behövde servas så jag bytte olja, filter och läste här på forumet att nya tändstift kunde göra susen så jag slängde i nya NGK sånna där BCPR.... ja såna som ska va i
    Och efter stiftbytet så gick den mycket bättre, på 1:a till 4:e växeln ungefär men på 5:an så fortsatte ryckningarna, samt att den fortfarande lägger av ibland, den rycker även på 4:an, men bara ibland, innan nya stift så ryckte den jämt när turbon började närma sig rött.

    Har läst på forumet och misstänker att det kan vara DI-kassetten undrar mest om det är något mer jag kan kolla, tack för ett bra forum...

    mvh Petzon

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Hej och välkommen!
    Citat Ursprungligen postat av petzon
    Har läst på forumet och misstänker att det kan vara DI-kassetten undrar mest om det är något mer jag kan kolla, tack för ett bra forum...
    Låter som en bra idé. Har själv haft liknande symptom när min DI gav upp. Du kan även kolla över alla vakuumslangar så att de är hela och inte har hoppat av. (Billigt)
    Annars tycker jag inte det är någon idé att jaga fel innan DI-kassetten är provbytt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Välkommen till forumet!

    Om det inte är ovan nämnda fel så kanske det är bränslepumpen som håller på att ge upp och som då inte klarar av att leverera tillräckligt med bränsle. Kanske inte helt jämförbart med en insprutare utan turbo men jag vet iallafall en 9000i som hade problem med fullgas. Lagom spännande att försöka göra omkörningar med den. Efter pumpbyte så gick det mycket bättre.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bergsjö, Hälsingland
    Inlägg
    9

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Hej och välkommen!

    Låter som en bra idé. Har själv haft liknande symptom när min DI gav upp. Du kan även kolla över alla vakuumslangar så att de är hela och inte har hoppat av. (Billigt)
    Annars tycker jag inte det är någon idé att jaga fel innan DI-kassetten är provbytt.
    Tackar!

    Kikade lite granna på slangar igår när jag bytte stift och olja, men ska kika lite nogrannare för säkerhets skull. Har bara en mil till en skrot där jag får låna en beg. DI-kasset, kan ju va lite så med det men jag måste nog börja där, vill inte kosta på den alltför mycket, sen har jag en kompis som har en 9000CSE fast med sugmotorn som har en röd kassett, som funkar som den ska, kanske ska prova den med, eller?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Citat Ursprungligen postat av petzon
    sen har jag en kompis som har en 9000CSE fast med sugmotorn som har en röd kassett, som funkar som den ska, kanske ska prova den med, eller?
    Den passar den med så det kan du ju göra. Har bilen TCS (antispinn) förresten?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bergsjö, Hälsingland
    Inlägg
    9

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Den passar den med så det kan du ju göra. Har bilen TCS (antispinn) förresten?
    Nepp inge antispinn.. 33500 skapligt dokumenterade mil, DI-kassetten bytt en gång vid 18000 mil, turbo bytt för några år sedan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bergsjö, Hälsingland
    Inlägg
    9

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Välkommen till forumet!

    Om det inte är ovan nämnda fel så kanske det är bränslepumpen som håller på att ge upp och som då inte klarar av att leverera tillräckligt med bränsle. Kanske inte helt jämförbart med en insprutare utan turbo men jag vet iallafall en 9000i som hade problem med fullgas. Lagom spännande att försöka göra omkörningar med den. Efter pumpbyte så gick det mycket bättre.

    Tack!
    Får väl kolla upp pumpen om det inte ger nått med en ny tändkasset.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bergsjö, Hälsingland
    Inlägg
    9

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    OK en liten uppdatering nudå:

    Provbytte DI-kasset med polarn idag, rycken försvann, kanske att turbomätaren svajade lite fram och tillbaka ibland när den gick på max men det kändes inte i märkbart i accelerationen eller i bilen. Bilen fortsätter dock att lägga av ibland när man kopplar ur under körning, blir som ett rejält dipp ner till 300 varv kanske och antingen lägger den av eller så går den upp på tomgångsvarv.

    Vill även tillägga att när jag bytte tillbaks till min DI så gick den lika fint med den??

    Några tips?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Tjena!
    Har du provat att byta magnetventil (mv) ?
    //Bengan
    9-5 aero salomon sedan -03

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bergsjö, Hälsingland
    Inlägg
    9

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Citat Ursprungligen postat av varaderon
    Tjena!
    Har du provat att byta magnetventil (mv) ?
    //Bengan
    Hej, nej har inte bytt magnetventil, vad ligger nypriset på dom? Kan den ha att göra med att den lägger av också eller bara med att trycket svajar lite ibland?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Citat Ursprungligen postat av petzon
    Kan den ha att göra med att den lägger av också eller bara med att trycket svajar lite ibland?
    Svajande tryck.

    Angående att den dör så bör det bero på antingen tomgångsmotorn eller luftläckage. Du har väl ingen öppen dump på den förresten?

    Smidigaste sättet att jaga läckage på tycker jag är att provtrycka systemet. Lätt fixat om du har tillgång till kompressor. Tomgångsmotorn går att rengöra, den sitter under insuget.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bergsjö, Hälsingland
    Inlägg
    9

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Angående att den dör så bör det bero på antingen tomgångsmotorn eller luftläckage. Du har väl ingen öppen dump på den förresten?

    Smidigaste sättet att jaga läckage på tycker jag är att provtrycka systemet. Lätt fixat om du har tillgång till kompressor. Tomgångsmotorn går att rengöra, den sitter under insuget.
    Nej ingen öppen dump, den är helt orginal mig veterligen. kompressor har jag, har du info hur en provtryckning går till så får du gärna dela med dig men man kanske borde göra rent tomgångsmotorn först?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Citat Ursprungligen postat av petzon
    Nej ingen öppen dump, den är helt orginal mig veterligen. kompressor har jag, har du info hur en provtryckning går till så får du gärna dela med dig men man kanske borde göra rent tomgångsmotorn först?
    Jag hade provtryckt först, enklare. Tomgångmotorns sitter rätt krångligt till dessutom brukar den inte krångla så mycket på bilar med Bosch LH 2.4.2.

    Iaf, jag gjorde följande när jag provtryckte. Lossa slangen mellan luftburk och turbo (vid turbon). Plugga inloppet till turbon. Jag använde mej av ett sprayburkslock. Två lager eltejp runt turbon sedan drog jag fast locket med slangklämman som sitter där. Kan vara lite knepigt att få tätt men det gick.

    Sedan lossar jag den tunna slangen som går till ventilkåpan, den med backventilen och blåser upp ett tryck i systemet. Blås försiktigt och se till att du inte har för högt tryck. Max laddtryck på din bil är 1,0 bar så över det behöver du knappast gå. Räcker förmodligen med mycket mindre.

    Du hör tydligt om det läcker.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bergsjö, Hälsingland
    Inlägg
    9

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Jag hade provtryckt först, enklare. Tomgångmotorns sitter rätt krångligt till dessutom brukar den inte krångla så mycket på bilar med Bosch LH 2.4.2.
    Exakt min tanke efter jag kikat lite under huven... provtryckningen lät ju inte alls så komplicerat, får man det tätt bara så, ska nog prova detta till helgen.

    Magnetventil verkar ju inte vara gratis tyvärr.. vill ju inte kosta på den här kärran allt för mycket.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bergsjö, Hälsingland
    Inlägg
    9

    Re: 9000CS 2,3T -92 rycker när turbon laddar fullt

    Ok postar lite feedback då.

    Generatorn pajade i helgen, hittade bra beskrivningar om felsökning och byte här på forumet, hittade en bättre beg. på skroten, så nu är det bytt, hittade även läckage på slangen in till turbomätaren, fixade det med. Nu lägger den inte av längre samt att den har slutat rycka, men nu går turbomätaren långt in på rött istället, ja nästan förbi markeringen, och så känns det som om bilen går sämre på 4:an och 5:an eller så gör den inte det, kan va inbillning, men mätaren ligger inte på rött hela tiden bör tilläggas utan om jag trycker fullgas och accelererar sen går den tillbaks till strax innan rött. Jag vet att dessa mätare kanske inte är nå vidare och bilen går faktiskt riktigt bra nu, men det känns ändå i bilen som om den laddar lite ojämt ibland.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Laddar inte turbon fullt? OG9-5 2,3t B235E
    Av Matte. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-22, 13:26
  2. Turbon laddar ej fullt?
    Av Jolmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 16:17
  3. 9000CS 2.0ltt -98 laddar ej fullt.. Cirka 0.6 bar
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 00:08
  4. Turbon laddar ej fullt ut.
    Av Flink i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 01:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •