Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tips & trix byte handbromsbackar OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Tips & trix byte handbromsbackar OG9-5

    Har sluppit byta backarna till handbromsen på 9-5 innan men nu är det dags.
    Allt är inköpt men jag tycker det ser lite trångt ut bakom navet.
    Någon med bra tips?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  2. #2
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Tips&trix byte handbromsbackar 9-5?

    Enligt Heynes-boken (stavning?) så ska man skruva loss navet, vilket jag gjorde. Inte kul, förstörde tre pinnskruvar och de går inte köpa löst utan man får köpa ett helt nytt nav för typ 2-3000,- Jag fick mina skruvar specialtillverkade av en firma som tur var.

    På saab fuskar dom och byter inte dom små pinnarna, då slipper man skruva ner navet. Gör så om dom inte är fullständigt sönderrostade (vilket mina var).

    Mvh Marcus

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Tips&trix byte handbromsbackar 9-5?

    Och fjädrarna spänner du ihop med små buntband montera allt, inkl låsbrickorna i läge, avbitare och snäpp snäpp på buntbanden och så sitter smäcket på plats.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Tips&trix byte handbromsbackar 9-5?

    Har varit ute i garaget och rivet den nu. "länkaget" verkar rostat fast som fan
    Frågade grannen som äger bilen och det verkar som handbromsen bara är använd på besiktningen. Inte konstigt att det sitter fast...Nya backar,belägg och skivor beställt.
    Fler tips någon?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Tips&trix byte handbromsbackar 9-5?

    Jag bytte mina i julas, är tyvärr inget roligt jobb, men det går.

    Jag bytte inte pinnarna på min eftersom jag inte ville skruva av navet och eftersom mina var fina ändå.

    För att montera tillbakas fjädrarna och låsbrickan sen så började jag med att klämma fast en bred skruvmejsel bakom så att inte pinnarna åkte ur bakåt. På så sätt fick man ju en hand över. På någon av pinnarna var jag tvungen att lägga något imellan eftersom skallen på pinnen satt i ett försänkt hål, en gammal låsbricka passade perfekt.

    Sedan använde jag mig av ett skruvmejselhandtag med en (10mm?) hylsa på så att jag kunde trycka ihop fjädern med låsbrickan på direkt. Pinnen gick ju då in i hylsan och sedan var det "bara" att rotera mejseln ett kvarts varv så var allt på plats. Den första tog ett tag att få dit, men när man väl kommit på hur man kunde göra så gick det enkelt.

    Just då ångrade jag mig att jag inte plockat bort navet från början, men när man läser tidigare inlägg här så känner jag att det kanske var lika bra det

    Hoppas det går att förstå var jag skrev
    Lycka till

  6. #6
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Tips&trix byte handbromsbackar 9-5?

    Om pinnarna verkligen behöver bytas så rekomenderar jag att plocka ner hela skiten, så att man kommer åt muttrarna till navet. Det är där skon klämmer, tror det var två av dom som man inte kan få en rät vinkel mot, och det blir inte bra med ledad förängare heller.

    Mvh Marcus

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Tips&trix byte handbromsbackar 9-5?

    Det går att byta pinnarna som backarna hålls fast med utan att lossa navet.



    Sen funkar det alla tiders med en vanlig avbitare för att få dit bricka och fjäder.
    Hinner inte med allt.....

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Tips&trix byte handbromsbackar 9-5?

    Knacka in nya pinnarna och rikta med tång efteråt?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  9. #9

    Re: Tips&trix byte handbromsbackar 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Det går att byta pinnarna som backarna hålls fast med utan att lossa navet.



    Sen funkar det alla tiders med en vanlig avbitare för att få dit bricka och fjäder.

    Vanlig avbitare? Berätta gärna mer om den metoden, eftersom jag ska göra detta imorgon, och inte vill montera bort navet om jag slipper.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Tips&trix byte handbromsbackar 9-5?

    men att detta ska vara så märkvärdigt...............istället för att trycka dit fjäder och bricka med backen och pinnen i normalt läge så drar man ut backen lite åt sidan, då vinklas pinnen ut ca 20 grader, backen sjunker ner lite och man får då plats att trycka dit fjädern och brickan eftersom allt hamnar lite utanför navet. Sen bänder man tillbaks backarna och monterar den andra fjädern mellan dem.
    Enkelt, inga buntband, inga svordomar.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Gjort mitt första bromsbacksbyte, och seglade genom ombesiktningen sen!
    Mina 50 öre: De tips som finns om att komprimera fjädrarna med buntband är GULD värda. Jag köpte ny monteringssats, men återanvände de gamla pinnarna utan problem. Använde inte avbitare för att dra i de starka fjädrarna, utan svetstänger (klämlåstänger?) Nödvändigt sen länge i min verktygslåda. funkar bra för att få bort och få tillbaks låsbrickorna också.
    Skivorna satt fast, men slog med en liten slägga bakifrån och en planka som mellanlägg. rostlösning kring navet, men såg till att det inte rann ut på själva skivan.

    Ägna tid åt att smörja upp mekanismen i nederkant som vajern ansluter till. I efterhand hade jag nog behövt byta ut ena sidan, den var bra rostig och fick aldrig lika bra bett där.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, det är väldigt viktigt att göra rent och smörja expandrarna, eller byta dom till nya (dom är inte så dyra), om dom kärvar så "funkar" handbromsen men bara halvbra. (den tar ojämt)

    Jag fick mecka handbroms precis varje besiktning på min 9-5 aero '05 i många år, och så gick den igenom på håret.. sen ett år lessnade jag och köpte nya kvalitetsskivor och backar (brembo)
    och nya expandrar och en ATE monteringssats, efter det har det bara funkat. Jag tror dock det var expandrarna som var huvudproblemet, och möjligen slitna "trummor" i skivorna.

    (Skivorna byttes dock för att dom var helt utslitna.)

    En annan viktig sak är de yttre returfjädrarna, visst det "funkar" om du glömmer dom, men det blir inte bra i längden.. Har dom rostat av och du glömde köpa nya ? ..ta dom gamla från bromsbackarna eftersom du säkert köpte nytt monteringskit ändå. (dom är inte riktigt likadana men funkar)

    ..Och apropå att glömma, glöm inte glidpinanrnas skyddslock för insex7'an..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    När jag ska sätta dit låsbrickan til fjädern på backar så brukar jag trycka in en skruvmejsel på baksidan av bromskölden för att inte pinnen ska åka in och sedan trycka låsbrickan med en näbbtång och sedan vrider.

    Brukar funka riktigt fint.

Liknande ämnen

  1. Privatimport - tips&trix?
    Av JSN i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 23:01
  2. Handbromsproblem 900/9-3 Tips och Trix!
    Av Pontaaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 00:33
  3. Haltech F7 tips och trix...
    Av stoffe77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 10:48
  4. Byte av bränslepump. Tips och trix?
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 13:43
  5. Tips och trix ??
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 08:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •