Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Krånglande centrallås/startspärr 9000 -97

  1. #1

    Krånglande centrallås/startspärr 9000 -97

    Centrallåset på min Saab 9000 -97 har successivt börjt krångla. Man får trycka "100" gånger innan det låser/ låser upp. Nya batterier i nycklarna. Saabverkstan har provat med nya nycklar men inget hjälper. Verkstan vet ej hur man löser detta. För att undvika att startspärren träder in måste ju nyckeln sitta kvar i startlåset vilket betyder att vi inte kan låsa bilen. Kan man koppla bort startspärren med lock-knappen som sitter mella stolarna eller går larmet på då?
    Hur hanterar man detta? Är det någon som vet?

    Helga 65+

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    centrallåsenhet, 2500:- på saab löste mitt problem. Låter exakt som ditt problem...

    Mvh

  3. #3

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Tack för tipset. Mycket underligt att inte Saab i min stad har en susning om detta. Jag ska kolla vidare
    Hälsningar
    Helga

  4. #4

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    ....men är centrallåsenheten och startspärren i samma grej?
    Helga igen

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av Helga
    ....men är centrallåsenheten och startspärren i samma grej?
    Helga igen
    Nej.

    Så här tror jag att det hänger ihop men reserverar mig för fel:

    1. Fjärrkontrollen kommunicerar med larmstyrenheten för att larma på/av.

    2. Larmstyrenheten skickar sedan signal till centrallåsenheten för att låsa/låsa upp.

    3. Larmstyrenheten kommunicerar även med motorstyrenheten för att uppnå själva startspärrfunktionen (VSS).

    Således kan såväl larm som startspärr fungera oavsett om centrallåset gör detta eller ej.
    Enklaste indikering på om fjärrkontrollen/larmstyrenheten funkar är att se hur larmdioden till vänster på instrumentpanelen beter sig med reservation för om larmdioden eller drivkretsen till denna falerat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Är det nu så att larmstyrenheten packat ihop och inte vill vara med så går det att programera bort VSS-funktionen och centrallåset kanske fungerar med nyckeln fortfarande...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    19

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Tjena jag har ett liknande problem på min Saab 9000 -95 men startspärren har gått i och larmet går så fort jag sätter dit batteripolen och det går inte larma av med fjärrkontrollen heller. Men det slutar efter 5 minuter vilket blinkningarna ska göra men så fort man öppnar en dörr eller vrider om tändningslåset igen så går det och bilen går alltså inte starta.
    När man trycker på "lock" knappen så låses alla dörrar upp förutom förardörren vet inte om det har något med larmet att göra dock.
    Är det någon som har en susning om vad det skulle kunna vara?
    Och om det nu är så att man måste gifta in kontrollen igen så går väl inte detta när bilen är larmad vad jag har hört så ska den vara olarmad då är det så eller?
    MVH Simon
    9000 CSE 2,3 T aero snurra

  8. #8

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av Bumpe_88
    Är det nu så att larmstyrenheten packat ihop och inte vill vara med så går det att programera bort VSS-funktionen och centrallåset kanske fungerar med nyckeln fortfarande...
    Hur gör man för att programmera bort VSS-funktionen? Kan man göra det själv?
    Hälsningar
    Helga

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    19

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Det får en Saab verkstad göra om du vill koppla bort VSS funktionen
    9000 CSE 2,3 T aero snurra

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av Helga
    Centrallåset på min Saab 9000 -97 har successivt börjt krångla. Man får trycka "100" gånger innan det låser/ låser upp. Nya batterier i nycklarna. Saabverkstan har provat med nya nycklar men inget hjälper. Verkstan vet ej hur man löser detta. För att undvika att startspärren träder in måste ju nyckeln sitta kvar i startlåset vilket betyder att vi inte kan låsa bilen. Kan man koppla bort startspärren med lock-knappen som sitter mella stolarna eller går larmet på då?
    Hur hanterar man detta? Är det någon som vet?

    Helga 65+
    Håller med LM, Fungerar clåset då från knappen mellan sätena, och/eller med nyckel i dörren? Jag tycker det låter som om det kan vara glappkontakt eller kabelbrott mellan antennen för larmet och själva larmboxen, alternativt "i" själva larmboxen.
    /Johan

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av Knutson
    Tjena jag har ett liknande problem på min Saab 9000 -95 men startspärren har gått i och larmet går så fort jag sätter dit batteripolen och det går inte larma av med fjärrkontrollen heller. Men det slutar efter 5 minuter vilket blinkningarna ska göra men så fort man öppnar en dörr eller vrider om tändningslåset igen så går det och bilen går alltså inte starta.
    När man trycker på "lock" knappen så låses alla dörrar upp förutom förardörren vet inte om det har något med larmet att göra dock.
    Är det någon som har en susning om vad det skulle kunna vara?
    Och om det nu är så att man måste gifta in kontrollen igen så går väl inte detta när bilen är larmad vad jag har hört så ska den vara olarmad då är det så eller?
    MVH Simon
    Du återsynkar larmnycklarna med larmet genom att trycka 5-6 gånger i följd på larmnyckeln. Det brukar dock ske automatiskt när bilen larmar och nyckeln "inte funkar" de första tryckningarna...
    /Johan

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    19

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Jo jag har försökt med detta men det händer ingenting har tryckt hur många ggr som helst både snabbt och långsamt men händer ingenting alls :/
    9000 CSE 2,3 T aero snurra

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Jag hade också problem med lås osv på min, Problemet var att magneten som sitter vid dörrlåset på förardörren var trasigt. Han kände inte av om dörren var öppen eller stängd. Lyser förardörren vid inst panel om dörren är öppen ?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    19

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Nej den lyser inte när förardörren är öppen så troligen är den sönder.
    Så det får väl bli till att gå ut å riva ner dörrklädseln och kolla om man kan fixa det och hoppas på att det funkar sedan.
    9000 CSE 2,3 T aero snurra

  15. #15

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Hej alla och tack för alla tips jag fått!
    Problemet är nu löst genom att styrdonet fick bytas till en kostnad av 8 500:-! Bytet gjordes på en SAAB-verkstad och jag hoppas verkligen att det kommer att funka. Det gick inte att koppla bort VSS fúnktionen eftersom clåset var monterat i original på bilen sade verkstaden?!

    Hälsningar
    Helga 65+

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Centrallås/Startspärr Saab 9000 -97

    Jag böt centralllåsenheten förra året, 2450:- på Saab... Och då fick jag med höra att det inte gick att bara koppla bort Vss-funktionen.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2023-04-22, 15:08
  2. Krånglande centrallås NG9-3
    Av Vfr i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2022-12-05, 09:30
  3. Krånglande larm, centrallås och larmdosor 9000 -98
    Av Jonas_Malmö i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 08:14
  4. Krånglande c-lås 9000-97
    Av Mörtsell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 15:47
  5. [LÖST] Krånglande ACC, 9000 -96
    Av Strix i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •