Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kopplingar mm vid högtalarbyte Saab 9-5 sc -05 As2

  1. #1

    Kopplingar mm vid högtalarbyte Saab 9-5 sc -05 As2

    Hej alla gör ett försök att få lite hjälp från er då jag är ny på bil-ljud.
    Har rätt nyligen köpt en Saab enl rubriken och skall nu som en del har gjort byta ut högtalarna i dörrarna samt två i panelen.
    Högtalarna som skall användas är
    Fram: JL Audio TR-350
    F-dörr: JL Audio TR-650 6.5" midbasar
    B-dörr: DLS 225
    samt ett fyrkanalssteg.
    Rekomenderat att backes efter min budget. så långt e allt glasklart
    Så till mina frågor:

    Skall man koppla dörrhögtalarna på nya steget och låta orginal steget ta hand om 3,5" i panelen ?

    Satt o kollade på slutsteg och tänkte väl först köpa DLS CA-41 kostar runt ca 2500 pix när jag såg att mds sålde ut MDS Grand Prix GP4 2007-design för 1099:- ( http://www.mds.se/?artnr=17214 ) kan detta steg vara nått att ha, det är trots allt skapligt mycket billigare ?

    Lågnivå kablaget hur viktigt är det att det är av hög kvalitet vad kan vara vettigt att använda i ett amatörbygge som detta ?

    Något annat som man bör tänka på ? (mer än att vara rädd om grejorna och sig själv ! )

    Tack på Förhand
    Fredrik

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Kopplingar mm vid högtalarbyte Saab 9-5 sc -05 As2

    Citat Ursprungligen postat av Attac
    Något annat som man bör tänka på ?
    Vet du om att du måste ha en adapter för att kunna ta ut lågnivåsignal från huvudenheten... Backe säljer dessa! http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=97 Sen behöver du en omvandlare från balanserad lågnivå till vanlig lågnivå också! En sådan hittar du på Elfa med Art.nr 56-624-08 Audiotransformator FGA-40.

  3. #3

    Re: Kopplingar mm vid högtalarbyte Saab 9-5 sc -05 As2

    Citat Ursprungligen postat av Attac
    Hej alla gör ett försök att få lite hjälp från er då jag är ny på bil-ljud.
    Har rätt nyligen köpt en Saab enl rubriken och skall nu som en del har gjort byta ut högtalarna i dörrarna samt två i panelen.
    Högtalarna som skall användas är
    Fram: JL Audio TR-350
    F-dörr: JL Audio TR-650 6.5" midbasar
    B-dörr: DLS 225
    samt ett fyrkanalssteg.
    Rekomenderat att backes efter min budget. så långt e allt glasklart
    Så till mina frågor:

    Skall man koppla dörrhögtalarna på nya steget och låta orginal steget ta hand om 3,5" i panelen ?

    Satt o kollade på slutsteg och tänkte väl först köpa DLS CA-41 kostar runt ca 2500 pix när jag såg att mds sålde ut MDS Grand Prix GP4 2007-design för 1099:- ( http://www.mds.se/?artnr=17214 ) kan detta steg vara nått att ha, det är trots allt skapligt mycket billigare ?

    Lågnivå kablaget hur viktigt är det att det är av hög kvalitet vad kan vara vettigt att använda i ett amatörbygge som detta ?

    Något annat som man bör tänka på ? (mer än att vara rädd om grejorna och sig själv ! )

    Tack på Förhand
    Fredrik
    Jag hade kört alla högtalare fram på steg, sedan låtit bakhögtalarna spela på org. steg.
    Hade även valt ett DLS steg framför MDS. Ska nog även säga att jag aldrig ägt ett MDS steg, enkelt förklarat så är det för att jag vet att de inte håller samma kvalité som DLS. Ska väl även säga att jag har dock lyssnat på MDS och även installerat MDS i kompisas bilar och det jag hört, låter inte BRA jämfört med DLS.

  4. #4

    Re: Kopplingar mm vid högtalarbyte Saab 9-5 sc -05 As2

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Attac
    Något annat som man bör tänka på ?
    Vet du om att du måste ha en adapter för att kunna ta ut lågnivåsignal från huvudenheten... Backe säljer dessa! http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=97 Sen behöver du en omvandlare från balanserad lågnivå till vanlig lågnivå också! En sådan hittar du på Elfa med Art.nr 56-624-08 Audiotransformator FGA-40.
    Adaptern på backes kände jag till men elfa prylen får vi kolla upp.

    Tack

  5. #5

    Re: Kopplingar mm vid högtalarbyte Saab 9-5 sc -05 As2

    TT-95
    Jag hade kört alla högtalare fram på steg, sedan låtit bakhögtalarna spela på org. steg.
    Hade även valt ett DLS steg framför MDS. Ska nog även säga att jag aldrig ägt ett MDS steg, enkelt förklarat så är det för att jag vet att de inte håller samma kvalité som DLS. Ska väl även säga att jag har dock lyssnat på MDS och även installerat MDS i kompisas bilar och det jag hört, låter inte BRA jämfört med DLS.
    Tack för infon misstänkte att det kunde vara åt det hållet med mds steget kör med marantz på hemmabion så det får nog bli dls steget.

  6. #6

    Re: Kopplingar mm vid högtalarbyte Saab 9-5 sc -05 As2

    Citat Ursprungligen postat av Attac
    TT-95
    Jag hade kört alla högtalare fram på steg, sedan låtit bakhögtalarna spela på org. steg.
    Hade även valt ett DLS steg framför MDS. Ska nog även säga att jag aldrig ägt ett MDS steg, enkelt förklarat så är det för att jag vet att de inte håller samma kvalité som DLS. Ska väl även säga att jag har dock lyssnat på MDS och även installerat MDS i kompisas bilar och det jag hört, låter inte BRA jämfört med DLS.
    Tack för infon misstänkte att det kunde vara åt det hållet med mds steget kör med marantz på hemmabion så det får nog bli dls steget.
    Ja har du Marantz till hemmabion så har du ju ett ok. ljud där, då bör du kanske inte ha MDS om du vill ha ett lite klarare och renare ljud.
    Nu vill jag inte kasta all skit på MDS,de har saker som funkar ok. för pengarna.Men jämföra med DLS ska man nog inte göra, inte om det är inom samma prisklass.

Liknande ämnen

  1. Högtalarbyte (Saab 9-5 -00 med AS1 / Popular)
    Av Mate Dogg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 12:13
  2. Högtalarbyte 9-5 SC -04 AS2
    Av emzer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •