Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Oljefilter Test

  1. #1

    Oljefilter Test


  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Oljefilter test i Norje

    bra länk

    "Du har blitt permanent utestengt fra dette forumet.

    Kontakt forumets administrator for mer informasjon.

    Utestengelsen gjelder din IP-adresse."
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Oljefilter test i Norje

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    bra länk

    "Du har blitt permanent utestengt fra dette forumet.

    Kontakt forumets administrator for mer informasjon.

    Utestengelsen gjelder din IP-adresse."
    Länken fungerar för mig, är ditt IP som är bannat
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Oljefilter test i Norje

    Har läst igenom den Norska tråden nu och visst var den intressant! Mycket spekulationer och ibland blir man skeptisk men visst såg de större filtren och det där Boschfiltret klart bättre uppbyggt ut!
    Jag kan faktist förstå nyttan av ett större filter om nu kvaliten på pappret är densamma. Mera olja i omlopp, lägre tryckfall över filtret, högre flöde och en större filterarea som har bättre förutsättningar för att rena bra under en lång tid.
    Jag gissar på att det Biltema filter de har med i jämförelsen motsvarar Saabs gamla filter. Mycket synd att man inte fick se färgen på de filtren de sågade isär.
    Tidigare hade ju Saab och biltema blåa filter, när Saab bytte "modell" och kom ut med ett svart och förbättrat så tog det ett par månader innan Biltemas bytte färg på sitt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Oljefilter test i Norje

    har läst ett test på nätet där biltemas slog många märkesfilter på fingrarna, toyotas var klart sämt, renade i princip från grus men inte mer.
    men filtren borde väl vara anpassade efter hur mycket oljan skitas och behovet av reningsgrad, vissa motorer är väl bättre än andra.
    T7an skulle nog behöva modell jumbo.... jag skulle vilja ha en adapter för att köra två filter paralellt.
    Har funderat lite på en kvalitetsmätare av oljan, skulle det inte funka att ha en form av fotocell som oljan passerar så när oljan är för svart o sotig får man ett meddelande att det är dags att byta, ist för som på dom nyare saabarna där det är ett räkneverk som bara tickar ner, nu är det väl inte bara skitighetsgraden som avgör hur bra oljan är men det är skiten som sätter igen filtret.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Oljefilter test i Norje

    Fast sotig olja behöver ju inte innebära dålig olja vad jag har förstått.
    Det man vinner enligt vad jag läst med större filter är ett väsentligt lägre tryckfall över filtermediumet speciellt vid kall kallstart och kall olja. Dvs tiden oljan passerar filtret orenad pga trög olja och högt tryckfall kortas ner radikalt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7

    Re: Oljefilter Test

    Oppdaterte resultater: Saab Long Life har faktisk god flow på varm motor.
    http://forum.saabturboclub.net/viewtopi ... 7&start=60

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Oljefilter test i Norje

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Har läst igenom den Norska tråden nu och visst var den intressant! Mycket spekulationer och ibland blir man skeptisk men visst såg de större filtren och det där Boschfiltret klart bättre uppbyggt ut!
    Jag kan faktist förstå nyttan av ett större filter om nu kvaliten på pappret är densamma. Mera olja i omlopp, lägre tryckfall över filtret, högre flöde och en större filterarea som har bättre förutsättningar för att rena bra under en lång tid.
    Jag gissar på att det Biltema filter de har med i jämförelsen motsvarar Saabs gamla filter. Mycket synd att man inte fick se färgen på de filtren de sågade isär.
    Tidigare hade ju Saab och biltema blåa filter, när Saab bytte "modell" och kom ut med ett svart och förbättrat så tog det ett par månader innan Biltemas bytte färg på sitt.

    M.V.H.
    jo jag läste också den norska tråden och noterade på en GM lapp där från nåt oljefilter att Originalfiltret är gjort i Polen, då är det till 99% sannolikhet att det är WIX som gör originalfiltren och Biltema köper troligen en hel del därifrån......
    WIX är nämligen kvarlevor från GM europas ACDelco filter som var GM´s tidigare originalfilter. (och även saab ett tag)
    Tittar man på Biltemas filter idag så är det misstänkt lika ut som gamla AC Delco så det är mycket troligt att WIX kör på gamla AC Delco verktyg från fabriken i England.

  9. #9

    Re: Oljefilter Test

    The vote is ready, here are the points from Norway:

    Oil Filter...........................................S core
    Tecneco OL-40..................................513
    CSP Racing........................................464
    Bosch F 026 407 005...........................412
    Saab GM# 55560202...........................289
    Biltema 55-112...................................286

    Source:
    http://forum.saabturboclub.net/viewtopi ... 7&start=75

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: Oljefilter Test

    Vad är prisskillnaden mellan de olika filterna?
    9-3 AERO -02

  11. #11

    Re: Oljefilter Test

    Filterene ligger i prisklassen 50 til 1250.00 kroner (i Norje):
    Biltema 55-112 koster 55 kroner
    Tecneco OL-40 koster 69 kroner
    Saab Long Life koster ca 90 kroner
    Bosch rundt 80 kroner
    CSP koster 1295.00 kroner:
    http://www.vdub2you.com/shop/index.php? ... ductId=368

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Oljefilter Test

    Citat Ursprungligen postat av macgeier
    The vote is ready, here are the points from Norway:

    Oil Filter...........................................S core
    Tecneco OL-40..................................513
    CSP Racing........................................464
    Bosch F 026 407 005...........................412
    Saab GM# 55560202...........................289
    Biltema 55-112...................................286

    Source:
    http://forum.saabturboclub.net/viewtopi ... 7&start=75
    Har ni jämfört filtreringsgraden någonting? En stor filterarea måste ju inte betyda att filtret filtrerar bättre. Men det kan ju vara svårt att jämföra annat än i ett laboratorium.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Oljefilter Test

    Hej !

    Jag har ögnat igenom "filtertestet", mycket jobb nedlagt, men tyvärr är slutsatsen klent underbyggd, poängbedömningen begriper jag mig inte på. Nåväl, låt mig kommentera några grejjer.

    *Att ha stor volym i filtret är sällan fel, men är det en fördel? Inte nödvändigtvis. Man kan inte jämföra att ha 0.5 liter olja extra i sumpen jmf. med att ha det i ett filter. I sumpen är otroligt mycket bättre, jag har svårt att se fördelen med att ha extra olja i filtret. (att det kan bidraga med större filterarea är en annan sak, men behövs den....?)
    *Att filtrera ut pyttepartiklar är heller inte fel, men nödvändigt? Metoden används på stora maskiner för att förlänga oljebytesintervallet, inte direkt motorns livslängd. Alltså, inte nödvändigt för de som byter olja relativt frekvent.
    Filtret skall filtrera ut partiklar ned till en viss storlek, under en viss storlek så spelar det "i princip" inte någon roll, förutsatt att oljan byts när det är dags.

    Vi vet att B2x5 är stygga mot oljan, med BRA oljor funkar det bra, med mindre bra oljor blir det katastrofalt. Men, om vi för jämförelsen kikar på B2x4 motorerna, hur ofta ser man spår av bristande oljefiltrering? Inte så ofta va?
    (kom i håg att slitage är inte nödvändigtvis partikelrelaterat)

    Slutsats, ambitiöst test, men tyvärr "prov utan värde" som det heter, man kan konstarera vissa isolerade detaljer med det är nog kanske allt?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: Oljefilter Test

    Svårt det där med olja och filter, olika filter är säkert olika bra med olika oljor...
    Tecneco OL-40 koster 69 kroner känns dock prisvärd, någon som vet var man
    handlar den i Sverige?
    9-3 AERO -02

  15. #15

    Re: Oljefilter Test

    Ok, jag er inte så god at skriva på svenska, så jag tar det på engelska:

    The test discovered some interesting details, we can start with the No Return Valve (NRV):

    The No Return Valve (NRV) has a big impact at cold start, but no/low impact when the oil is hot +90 degree C.

    Flexible area in the NRV membrane:

    Filter.........ID........OD..........Total........ ...Persentage
    Bosch........3,0......6,3..........10,4 cm2........0%
    Tecneco.....3,2......6,2...........9,4 cm2........9 % less than Bosch area
    Purolator....3,3......5,7...........7,5 cm2........27 % less than Bosch area
    Biltema.......4,2......5,7..........4,7 cm2........55 % less than Bosch area
    Saab...........4,2......5,7.........4,7 cm2........55 % less than Bosch area


    The best is Bosch with 10cm2 and worst is Saab/Biltema with half the size. In addition the material is a quite stiff black rubber for Saab/Biltema and the Bosch has flexible white silicon rubber.


    Detail of Bosch versus Saab. Big difference in size and material.

    The quality of the NRV design can be directly correlated to the cold start performance:
    Time to reach full oil pressure in the engine (Oil temperature +1 degree C):
    Filter...................Tid(s)................... .......percentage
    CSP......................0,7...................... ...... 0 %
    Bosch....................1,0...................... .......42% increase compared to CSP
    Tecneco.................1,0....................... ..... 42% increase compared to CSP
    Saab.....................1,3...................... ....... 85% increase compared to CSP
    Biltema..................1,3...................... ....... 85% increase compared to CSP

    Her the stiff NRV`s cause delay, the CSP has no NRV and is the fastest, but Bosch has the biggest and most flexible NRV and is quite fast. Bosch is faster than Tecneco, but I have rounded off the values. (Need to convert the video files to get the exact numbers).

    Pressure loss at idle (cold oil +1degree C):
    Filter.....................Bar.................... .....Persentage
    CSP......................0,59..................... ..... 0%
    Bosch....................0,83..................... ...... 40% increase compared to CSP
    Tecneco.................0,94...................... .....59% increase compared to CSP
    Biltema..................1,08..................... ...... 82% increase compared to CSP
    Saab.....................1,09..................... ...... 83% increase compared to CSP



    The pressure loss is measured between the input side of the filter and the pressure sensor in the engine.
    Here the quality of the NRV has a clearly visible impact. CSP with no NRV is the best followed by Bosch and Tecneco and Saab/Biltema as the worst.

    But, on a hot engine (oiltemp +90 degree C), the NRV`s are hot and flexible and do not restrict the flow
    Average oil pressure hot engine (idle, 2k, 3k, 4k og 5k):
    Filter...........................Bar.............. ....Persentage
    CSP............................3,64............... ...0%
    Saab..........................3,54................ .. 3% drop from CSP
    Biltema.......................3,41................ .. 6 % drop from CSP
    Bosch.........................3,38................ .. 7% drop from CSP
    Tecneco......................3,38................. 7% drop from CSP


    When hot the filtermedia controls the flow.

    So, as a summary, the NRV design is very important when it comes to cold start performance. The test was done in +1 degree C, would be intersting to see the numbers in -20 degree C.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497

    Re: Oljefilter Test

    Om man nu väljer att underkänna detta test som värdeslöst, hva är det då som talar för att köpa ett Saab orginalfilter?. Kan ju väl vara att orginal, i dom flästa tilfällen, är bra nog, men om orginalen är tilverkat i Polen av wix/ acdelco för bla Biltema/Saab, så lyser det ju inte direkt kvalitet.
    jag har själv det sista 1,5-2 åren kört med et annat filter, Purolator på mina 2 T7 motorer, och visst syns det en skillnad när man byter olja. Oljan är inta lika sotig som förr, men mera mörk brun, som man är van vid från dom äldre motorena B202, B234. Färgen på oljan behöver ju inte vara någon kvalitetsindikator, men synlig skillnad i färgen efter at bara bytt filter tycker jag är anmärkningsvärdt.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Oljefilter Test

    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Om man nu väljer att underkänna detta test som värdeslöst, hva är det då som talar för att köpa ett Saab orginalfilter?. Kan ju väl vara att orginal, i dom flästa tilfällen, är bra nog, men om orginalen är tilverkat i Polen av wix/ acdelco för bla Biltema/Saab, så lyser det ju inte direkt kvalitet.
    jag har själv det sista 1,5-2 åren kört med et annat filter, Purolator på mina 2 T7 motorer, och visst syns det en skillnad när man byter olja. Oljan är inta lika sotig som förr, men mera mörk brun, som man är van vid från dom äldre motorena B202, B234. Färgen på oljan behöver ju inte vara någon kvalitetsindikator, men synlig skillnad i färgen efter at bara bytt filter tycker jag är anmärkningsvärdt.
    app app app........akta dig nu..........snart kommer experterna och säger att Saab filtren minsann är bäst oavsett vem som gör dom.........Det kan vara alla möjliga fel på en Saab motor men sitter det ett annat filter än original så är det naturligtvis DÄR felet är...........det bara är så...........

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: Oljefilter Test

    Citerar mig själv:

    Svårt det där med olja och filter, olika filter är säkert olika bra med olika oljor...
    Tecneco OL-40 koster 69 kroner känns dock prisvärd, någon som vet var man
    handlar den i Sverige?


    Tecneco får väl anses vara testets vinnare om väger in pris/kvalite?
    Eller tolkar jag det hela fel?

    Hittar inget på google på Tecneco...
    9-3 AERO -02

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497

    Re: Oljefilter Test

    hemsidan, italiensk produsent

    http://www.tecneco.com/index_en.htm

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: Oljefilter Test

    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    hemsidan, italiensk produsent

    http://www.tecneco.com/index_en.htm
    Ingen svensk åf
    9-3 AERO -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljud från oljefilter
    Av DJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 11:55
  2. [LÖST] Verktyg för att byta oljefilter NG9-3 B207
    Av 900V6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •