Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hjälp med Word...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79

    Hjälp med Word...

    Sitter med mitt ex-arbete på Chalmers. Har precis gjort mallen med olika rubriker osv, det lilla problemet uppstår när jag ska numrera sidorna. Ni som har gjort ett akademiskt arbete vet att Förord, Abstract, Sammanfattning och Innehållsförteckning inte numreras på vanligt vis, utan med romerska siffror, alternativt inte alls (i mitt arbete skall det vara romerska siffror på de första sidorna). Den löpande sidnumreringen börjar först på sida 6 (med siffran 1). Hur gör man för att numreringen ska börja på sidan 6, samt att lägga in romerska siffror på de första 5 sidorna? Visst, man kan göra två olika dokument, men det är lite bökigt, plus att man då inte kan använda automatisk innehållsförteckning. Nån som vet och kan hjälpa? Använder Word 2003... (om det är enklare i Word 2007 kan jag använda det, men då måste jag använda den andra datorn...)

    Mvh
    9-5 Aero - Såld
    Suzuki GSX 1100
    Lev fort, dö ung...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Hjälp med Word...

    Satt i precis samma sits för några månader sedan. Jag använda Word 2007 och jag kommer givetvis inte ihåg hur jag gjorde (mer än att det är krångligt och ologiskt).

    Jag vet iaf att jag följde detta till att börja med: http://office.microsoft.com/sv-se/word/ ... 21053.aspx

    Nån annan kanske vet bättre och kan fylla på.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79

    Re: Hjälp med Word...

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Satt i precis samma sits för några månader sedan. Jag använda Word 2007 och jag kommer givetvis inte ihåg hur jag gjorde (mer än att det är krångligt och ologiskt).

    Jag vet iaf att jag följde detta till att börja med: http://office.microsoft.com/sv-se/word/ ... 21053.aspx

    Nån annan kanske vet bättre och kan fylla på.
    Man tackar, så det va så man gjorde, det hade jag nog inte luskat ut själv...
    9-5 Aero - Såld
    Suzuki GSX 1100
    Lev fort, dö ung...

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Hjälp med Word...

    Citat Ursprungligen postat av Glooie

    Man tackar, så det va så man gjorde, det hade jag nog inte luskat ut själv...
    Har du inte kvar numret till it supporten?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Hjälp med Word...

    Själv skrev jag rapporten till mitt exjobb i latex (eller egentligen lyx, ett frontend till latex som gör det lite mer wysiwyg).

    Min högst personliga åsikt är att exjobbsrapporter och andra seriösa uppsatser skall skrivas i latex eller motsvarande då jag tycker att resultatet från word eller openoffice aldrig ser lika proffsigt ut. Plus att man slipper bry sig om layout med diagram, referenser, etc etc då en bra mall fixar sånt automagiskt åt en.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Hjälp med Word...

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Min högst personliga åsikt är att exjobbsrapporter och andra seriösa uppsatser skall skrivas i latex eller motsvarande då jag tycker att resultatet från word eller openoffice aldrig ser lika proffsigt ut. Plus att man slipper bry sig om layout med diagram, referenser, etc etc då en bra mall fixar sånt automagiskt åt en.
    Min högst personliga åsikt är att det man kan göra i LaTeX går att få till precis lika bra i Word, man bör inte använda words normal.dot(x), den är inte speciellt professionell i mina ögon, men i övrigt går det att få till det minst lika bra i Word. I min mening har LaTeX bara två styrkor över word. multiuser (om man delar det i flera .tex filer) samt matematiska formler.

    Det förra är inte ett stark argument för att använda det i exjobb (de flesta exjobb, åtminstone på KTH, görs individuellt), möjligtvis det senare men jag som bara hade tre? formler i mitt klarade mig utmärkt med Word.

    Till LaTeX större nackdelar hör avsaknad av WYSIWYG samt att det är lögn i h...vete att flytta runt bilder exakt som man vill, visst LaTeX sköter det automatiskt men ibland inte optimalt och om man tex. har sidbegränsning kan jag, efter att ha suttit i över halvtimmen med bara en bild, bli närapå så här frustrerad.

    Härligt att folk tycker lite olika dock!

    /U

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79

    Re: Hjälp med Word...

    LaTeX? Trodde det va nåt man kunde göra porriga kläder av
    Vidare till nästa fråga, hur gör man när man skall skriva källförteckning i fotnoten? Man sätter en liten upphöjd siffra intill det man skall ange källa till (hur höjer man upp siffran?), och hur gör man strecket i fotnoten? Funkar inte med att dubbelklicka i fotnoten och sen skriva, för då hamnar det på alla fotnötter på alla sidor... (det här är basic knowledge inom högskolan, jag vet, men jag får det inte att funka...)
    9-5 Aero - Såld
    Suzuki GSX 1100
    Lev fort, dö ung...

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Hjälp med Word...

    Har du gjort fotnoten via Infoga --> Referens --> Fotnot ?
    Vet inte om det står exakt så, kör med engelskt Office 2003 (Insert/Reference/Footnote).

    Förstog inte riktigt vad problemet var dock..? Är dock lite småtrött och linserna har suttit i lite för länge.

    Men för att du ska få mer än en (1) fotnot så får du gå via Infoga varje gång, om det inte finns nån smart genväg. Då blir det fotnot 1, 2, 3, 4, 5 osv.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Hjälp med Word...

    Om man kör PC:
    Start->Kontrollpanelen->Lägg till ta bort program
    Klicka på Word (eller Office om du har hela sviten).
    Välj avinstallera.
    Vänta tills processen är klar.

    Upplev lugnet!

    Word duger f*n inte till nått längre än 10 sidor. Jag har tillräckligt med skräckhistorier från folk som dagligen försöker skriva längre akademiska texter i det där skitprogrammet. Det är mig en fullständig gåta att det där skräpet gått och blivit en standard!

    Keywords: bloatware, creeping featuritis, crudware (bland annat )

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Hjälp med Word...

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Har du gjort fotnoten via Infoga --> Referens --> Fotnot ?
    Vet inte om det står exakt så, kör med engelskt Office 2003 (Insert/Reference/Footnote).

    Förstog inte riktigt vad problemet var dock..? Är dock lite småtrött och linserna har suttit i lite för länge.

    Men för att du ska få mer än en (1) fotnot så får du gå via Infoga varje gång, om det inte finns nån smart genväg. Då blir det fotnot 1, 2, 3, 4, 5 osv.
    Följ du ErikRs råd, det du beskrev (någon form av manuell fotnot) skulle givetvis funka men du måste själv hålla reda på numreringen, vilken sida den är på etc. Word kan altså göra det automatiskt, precis som alla andra orbehandlare - jag påstår inte att word är unik med denna funktion :-).

    Vill du av annan anledning infoga upphöjda tecken kan du använda kortkommandot ctrl + '+' (det + som sitter ovanför 'p' & 'å', inte det ute på numeriska tangentbordet). Alternativt välja format-> tecken (eller högerklicka i texten och välja tecken...) och bland alternativen välja upphöjd (superscript om du har engelsk version)

    /U

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Hjälp med Word...

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Word duger f*n inte till nått längre än 10 sidor. Jag har tillräckligt med skräckhistorier från folk som dagligen försöker skriva längre akademiska texter i det där skitprogrammet. Det är mig en fullständig gåta att det där skräpet gått och blivit en standard!
    Då kan jag, som dagligen skriver längre akademiska texter, lugna dig med att det fugerar utmärkt :-)

    Jag kan hålla med om att det är lite märkligt att det blivit standard, för så bra är det inte, men tillräckligt bra för det mesta skulle jag definitivt säga att det är.

    Stackars Glooie som måste leta i vårt ideologiska orbehandlarkrig (som är lite väl OT - och jag är definitivt en av de skyldiga) för att få svar på sina frågor. Och hur i helskotta blev jag en försvarare av MS produkter? det trodde jag inte men å andra sidan blir jag som vanligt trött på folk som kategoriskt avfärdar saker (här produkter från MS) bara för att det är trendigt att göra så. Jag vet ju inte alls om det är kategoriskt avfärdande ni sysslar med och jag väljer att fria er från anklagelsen och ändå stöttar jag det stora bolaget i väst, märkligt.

    /U

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Hjälp med Word...

    Ja, jag känner inte till _någon_ som lyckats hålla sin avhandling i en enda fil. Det blir alltid till sist så att man får dela upp filen i kapitel, eller ännu mindre delar. Börjar man slänga in bilder och diagram och skit så lever man på gränsen, Word kan välja att sluta funka precis när som. Dessutom det härliga problemet när filer kraschar så fort man försöker redigera i dem. I de flesta fall löser det sig om man sparar om i en ny fil, men jag menar, hur svårt skall det vara att göra ett program som håller ihop?

  13. #13
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Hjälp med Word...

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    hur svårt skall det vara att göra ett program som håller ihop?
    Haha! Ganska så svårt skulle jag vilja påstå!
    Sitter och bråkar med ett projekt på jobbet här som inte riktigt vill hålla ihop alls! (fast jag kan tyvärr inte skylla på någon annan...)

    I övrigt är det precis samma klagomål som jag hört från vänner och bekanta som fått för sig att använda word till längre rapporter. Det slutar nästan alltid i tårar.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Hjälp med Word...

    Gör en hel del mont. instruktioner på jobbet i just Word.. mycket bilder m.m
    Man lär sig att spara ofta iaf
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79

    Re: Hjälp med Word...

    Persoligen tycker jag Word fungerar utmärkt, när man lärt sej hur det fungerar. Det mest elementära och basic är att man måste lära sig att skriva med att visa dolda tecken. Där vinner man mycket. Vad gäller bilder och diagram - Titta efter ankaret! Ankaret ser man bara om man visar dolda tecken! Problemet med word är att det inte alltid är speciellt lätt att lära sig hur man gör saker. Man måste fråga ofta, för det går verkligen inte att luska ut det själv, och då är det en himla tur att stcs finns
    Ska se om jag lyckas infoga min fotnötter automatiskt, så att dom flyttas med till nästa sida när man skriver mer text ovanför... Annars lär jag nog fortsätta trakassera forumet med min förkärlek till MS Word
    9-5 Aero - Såld
    Suzuki GSX 1100
    Lev fort, dö ung...

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. Word dokument till PDF
    Av MrLila i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •