Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: "Grålle" Saab 900 Turbo -88A

  1. #1
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    "Grålle" Saab 900 Turbo -88A

    Insåg ju att det var dum att bara lägga mina projektbilder på 900klubben.
    Jag klipper in det som redan finns där här så ni med får se. Texten kanske inte riktigt blir 100% då det är lite svar på andra frågor i tråden på 900klubben.
    Håll tillgodo

    Som vissa av er redan kanske sätt så är jag nu stolt ägare av en riktigt fräsch 900 AERO av 88års modell. Den har det välkända namnet "Grålle" här på forumet. Ni som följt Turbocabs projekt tråd vet hur sagan sluttade.
    Men vi ska göra så Grålle spinner som katten igen! Det gör den ju redan men vi ska bara åtgärda tickandet. Min privata mekaniker Plankan kommer hjälpa mig med isär plock för att reda ut problemet.

    Efter 30 mil hem med Grålle i går så var det kärlek. Går så jämt och fint.

    Slänger in en bild från igår precis efter att jag och Grålle blivit ett.


  2. #2
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Var ute idag en sväng med Grålle, så varför inte ta lite bilder?





    Fixade idag det första i projektväg.



    Kanske inte mycket men en fin liten detalj

  3. #3
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Lite update på läget kanske?

    Idag 08.00 så drog jag och plankan igång. Grålle var redan på plats i garaget som jag lånat av en kollega på jobb. Mycket imponerande garage.

    Vi började med att riva ur motorn i lugn och ro. Då jag själv aldrig gjort detta innan var det mycket intressant.


    Efter lite små pill med slangar, muttrar, klämmor och några wasa knäcke så var motorn ur.

    Visst ser plankan nöjd ut? :o
    I garaget fanns det en el styrd travers i taket. Som kan bära 1ton.


    Här såg vi ganska snabbt att det inte var 100% tät. Det har läckt en del och som ni ser så har det gått igenom på vissa ställen.


    När vi sedan började undersöka mer så letade vi efter "missljudet" som tickade som ett tåg. Efter en stund letande så kom vi fram till att kolvarna glappar i blocket. När vi plockade isär motorn så var 3an och 4an blöta av olja. Efter lite undersökning av plankan så kunde man vicka på kolvarna i blocket. När han vickade så hörde vi missljudet som man hör när motorn är igång. Skönt att vi hittade problemet. Men dock vet vi inte hur vi ska gå till väga än. Har ett annat block som vi troligtvis kommer slänga i så länge. Så får man undersöka mer senare.

    Just nu så ligger Grålle i delar.


    Vi kommer fortsätta lite till i morgon med det andra blocket samt flytta över delar från blocket till det "nya".

  4. #4
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Blocket som satt i kommer mätas av en kille som kollar upp så allt står rätt till. Det gör det ju inte vad vi vet

    Så det återkommer vi till.

    Idag var vi ute snabbt och konstaterade mest en massa saker. Plankan listade saker vi måste köpa in för vidare motorbygge. Troligtvis kommer det lilla blocket slängas i så länge. Så kommer Grålle rulla fint i sommar. Det som behövs är lite puts


    Och lite färg :roll:

    Men vad är det som fattas här?

    Vet du var den har blivit av T16cab?

    Allt för denna gång.
    Måste bara tacka plankan för denna helg. Tack tack tack!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Grålle födds på nytt

    Aha, kul att den dyker upp här med! Många har ju följt bilens öde här på STCS och tycker jag är en sur kille som gav upp... Men så ser inte jag det, nu fick du ju chansen Beeos att glida omkring i en fin Airflow Aero med mkt klös, det är inte alla förunnat! Sen var det ju nån som sade att "det är en per gubbe som gäller" angående att jag då ägde 3x Aero..... Så nu har jag ju bättrat på siffrorna lite!

    Ska bli härligt se bilen återuppstå och bli fin igen! Kommer följa med spänning.

    (OT så heter jag T16cab på 900klubben och Turbocab här)
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Tänkte jag skulle lägga in lite mer info om Grålles renovering. Det var ju ändå på STCS det börjarde. Allt kommer saxat från 900klubben så det kan vara lite små svar på frågor från "beundrare"

    Har idag hunnit med dela blocket och det var både en och annan överraskning innan jag var färdig med det :o

    Sedan början visste jag redan att det kunna finnas vissa "skador" på kolvarna.
    Detta då T16 cab hade talat om att han vid ett tillfälle hade missat en kugg vid kamkedjeinställningen - och visst ser man märken efter det:



    Nu är jo inte detta hela världen och hadde kunna gå både bra och länge för det ändå.

    Men detta här är inte helt så bra :o -

    Första kolven (cyl 4) som åker ut hör man "pling" och hittar en halv ring på golvet :shock:

    Nu var det bara denna enda cyl som detta hände,men jag kunne senare konstaterar att det i cyl 3 o 4 var noll spänning i smörjringarna.

    Ett annat fenomen man tydl ser på dessa kolvar från cyl 3 o 4 är detta:



    Här kommer då den största överraskningen:


    Ser ni

    Det finns en "bula"

    Att jämnföra med hur det egentligen skall se ut:


    Nu är iallafall detta block lämnat iväg till proffsen för ordentlig mätning,då får vi vad "dommen" blir på detta :roll:

    Over and out.

  7. #7
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Några veckor senare kom dommen av mätningarna

    Blocket blev lämnat iväg för mätning förra veckan och dommen som kom med det var inget vidare trevlig heller.

    Om grålle skall rulla vidare med detta 2.1 koncept igen så måste han ha nya kolvar.
    Dessa som satt i var just det som befarades som värst,nämligen brasilianska vw kolvar

    Nu är jag inte så vidare insatt i dimitioner av kolvar som finns till/efter borringar,men dessa som behövs skall vara av storlek 92mm och helst mahlekolvar.
    Det blir inte lätt och få tag på det fick jag veta och beviset på detta är just de kolvar som satt i blocket.
    Dessa har från början inte ens rätt dimition,dom är för höga och därför har man även svarvat ner dom så dom i slutändan inte har samma djup som en std T16 kolv?

  8. #8
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Nu började våren närma sig. Lite detaljer fick omsorg

    IC rören:

    Här blir det dom nyare rören MY 89 -> som gäller :P






    Och så även 2.1 insuget



    Bra jobbat joon (Joon på 900klubben)

  9. #9
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    I samma veva så målade och putsade Plankan (Popniten på STCS) på lite annat småt och gått.

    Spridarna hade lacksläpp så det hette duga,så jag har ändrat lite på designen av dom :roll:



    Beeos ville ha det i matt svart,så det får han då givetvis


    Så här blev det:

    Gillar du inte kan jag återställa det till org igen

    Lite översiktsbilder på det färdiga resultat:







  10. #10
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Nu började det dra igång på riktigt.

    Så äntligen börjas det igen. Efter en tids väntan så börjar det vankas bil meck. Idag var jag på besök i Plankans verkstad och såg Rödluvan. MYCKET imponerande bygge. Ni som kommer till Kinnekulle kommer inte bli besvikna ifall ni tittar lite på bygget. Mycket fint!

    Här kommer det lite snabba bilder. Kommer mer under morgon dagen då vi kör igång på riktigt.













    Tvätta tar sin lilla tid!

    Äntligen har vi tvättat, tvättat lite mer och målat. Överlag har det gått riktigt bra. Här kommer det en hög med bilder.

    Skitigt!


    Här var det rent(:oops sagt smutsigt :?


    Mer skit


    Efter att delarna badat i detta bad så lossnar det mesta skit


    Ett rent ( :oops: ) nöje att arbeta med detta bad!


    Skinande


    Nu börjar blocket bli rött igen


    Dags för om målning, först maskerar vi maskineriet


    Lite till


    Svart som synden


    Lite mer svart och bättringar


    Fler delar som blivit fina












    Nu börjar vi montera!






    Riktigt stiligt


    Klart för denna gången.


    Nu återstår bara sista monteringarna, toppen kommer slängas på nån gång nästa vecka hoppas vi på! Om det blir tid över vill säga. Men det börjar iaf likna något nu

  11. #11
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Idag har vi i stort sätt blivit färdiga med motorn. Skönt! På Onsdag ska det i stort sätt vara klart. Så jag kan köra og900 igen Har åkt med Plankan nu i hans snikis. Sjukt fin!

    Lite bilder från dagens battalj!







    En liten överraskning hade jag iaf


    Kommer bli nice det här!




    Meckar hunden gick när vi sa att det inte blev uppstart idag


    Oljepluggen till vxl-lådan var lite skitig


    Börjar bli mys detta!



  12. #12
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Så där ja!
    Äntligen tillbaka efter en heldag i garaget.

    Resultatet? http://www.youtube.com/watch?v=vIfnsDLmPMY

    Som ni ser, Grålle lever igen! Går som en klocka! Sjukt underbart att få köra og900 igen

    Bilder från dagen











    Bilder från då Grålle är på "fötter" igen




    Sjukt skönt att den går igen! Nu är det bara till att beta av 50 mil så han blir inkörd. Kinnekulle blir perfekt

  13. #13
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Nu rullade Grålle som han ska! Inkörningen var igång.

    Då kan jag väl lite snabbt bara säga att steg 1 är klart. Grålle går nu som han ska och lite till. Inkörd igår ca 62mil. Oljebyte uppe på Kinnekulle ring. Sedan var han en fulltryckare igen.

    Steg 2 kommer nog lite senare i sommar. Vad som kommer får ni se då

    Bilder från gårdagens träff






    Fint sällskap!

  14. #14
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Grålle födds på nytt

    Så här ser han ut idag.




    Och som säkert vissa av er såg på bilderna så sitter där en


    Mycket skönt att njuta av en renoverad motor med lite klös. Samtidigt som man sitter skönt i skin "fåtöljerna".

    Detta var allt som hänt änså länge. Mer kommer med tiden! Nu är dock Grålle ett rullande projekt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 09:24
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-03-23, 12:56
  3. skylthållare "saab turbo club of sweden" någon?
    Av Turbogillis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •