Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nya 6,5" i framdörrarna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Nya 6,5" i framdörrarna

    Hej
    Håller på och fixar lite med ljudet i bilen och funderar på att byta 6,5":arna i framdörrarna. Bilen är en 9-5 med As3 stereo.

    Nu till själva frågan, är det 4 eller 2 ohm original som sitter där? Har inte plockat bort dörrsidorna än (ifall det står på högtalarna).
    Tanken är att jag ska sätta dit nya koaxialer som får drivas via original stereo/steg. Så behöver även veta ifall det är någon delning till de högtalarna som sitter där nu.

    Läste någonstans om att det var 2 ohm som gäller och kikar då på Jbl:s GTO6528
    eller Infinity REF6522i. Båda säljs på BRL för runt tusenlappen.

    Någon som vet hur det ligger till?

    Mvh Tim

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Här! hittar du information om hur ditt ljudsystem är uppbyggt

    Mvh Mattias
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Okej..
    Så högtalarna i framdörrarna är på 2,4 ohm original och spelar som midbasar.
    Betyder det att de har en delad frekvens och vad händer då i så fall med ett par koaxialer där istället?

    Är det 2 ohms högtalare jag ska byta till eller kommer steget ta skada av det pga. den lite lägre impedansen?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Jag gissar på att inte steget delar frekvensen till midbasen, det sitter troligen ngt vid högtalaren som sköter delningen.
    Monterar du dit en koax så spelar den mest troligt full register, då kan det komma att låta mindre bra, man får säkert ett fasfel gentemot högtalarna i instrumentbrädan.

    Gällande ohm talet så vet jag inte, men jag gissar att det funkar att köra dom på 2 ohm utan komplikationer.

    Det finns säkert ngn som bättre kan svara på dina frågor.

    Mvh Mattias
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Citat Ursprungligen postat av Matte_E
    Jag gissar på att inte steget delar frekvensen till midbasen, det sitter troligen ngt vid högtalaren som sköter delningen.
    Nu kan jag mest om AS2 eftersom jag själv har det... men vad jag förstått så är alla signaler delade i steget!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Nu kan jag mest om AS2 eftersom jag själv har det... men vad jag förstått så är alla signaler delade i steget!
    Då är det säkerligen även så på AS3 tror inte Saab snålade ni på en dyrare anläggning.

    Vilket får till följd att om man kopplar in en koax så spelar den bara den nedre delen
    av registret.
    Den kommer även låta bättre ihopp med högtalarna i instrumentbrädan.

    Mvh Mattias
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Så då ska det gå med koaxialer på 2 ohm som då även de kommer spela midbas pga delningen i steget. Antagligen så vore det de bästa också då man inte ska ha diskant där nere för bästa ljudbild?

    Mvh Tim

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    det är ju ingen mening att köpa coaxialer när inte kommer några högre frekvenser dit. köp ett par middar istället. lättdrivna.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Var kan man få tag i några prisvärda sådana då?
    Framförallt, är det någon mening att byta?

  10. #10

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Var kan man få tag i några prisvärda sådana då?
    Framförallt, är det någon mening att byta?
    Jag anser inte att de är det första man ska byta. Att byta 3½" på brädan gör mer nytta för just ljudkvalitén.

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Var kan man få tag i några prisvärda sådana då?
    Framförallt, är det någon mening att byta?
    Jag anser inte att de är det första man ska byta. Att byta 3½" på brädan gör mer nytta för just ljudkvalitén.
    Bytte dom på min för nån vecka sedan & det blir klart renare ljud, nu har jag bara AS2 så jag vet inte hur skillnaden blir på AS3! Tänk på att AS3 har 2.5 ohm i instrumentpanel!

  12. #12

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "TT-95":2oph8vgr
    Jag anser inte att de är det första man ska byta. Att byta 3½" på brädan gör mer nytta för just ljudkvalitén.
    Bytte dom på min för nån vecka sedan & det blir klart renare ljud, nu har jag bara AS2 så jag vet inte hur skillnaden blir på AS3! Tänk på att AS3 har 2.5 ohm i instrumentpanel![/quote:2oph8vgr]
    Ja det gör störst skillnad där som sagt. Att de har 2.5ohm gör inget, detta gör att man koppla in högtalare från 2ohm och upp. Men man skall tänka på att om man väljer tex. 4ohms på brädan ist. så kommer inte org. steget ge lika mycke effekt ut som med org. högtalare=det kommer troligen låta mindre/lägre.
    Dock så skall man väl även nämna det att rent ljudmässigt kommer det låter bättre/renare, med 4ohm ist. för 2.5ohm.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Då kanske ett par 3,5" JBL GTO 328 kan vara något bra?
    Finns på Brl för 598 kr.

    Koaxialhögtalare: Tvåvägs 3,5 tum. Polypropylenmembran (Plus one). Gummiupphängning. 3/4" Mylar-Titanium diskant. Impedans 2ohm. Känslighet 89dB. Frekvensomfång 90-20000Hz. Effekttålighet 75W max. 25W RMS. Monteringshål 84mm. Monteringsdjup 57mm.

  14. #14

    Re: Nya 6,5" i framdörrarna

    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Då kanske ett par 3,5" JBL GTO 328 kan vara något bra?
    Finns på Brl för 598 kr.

    Koaxialhögtalare: Tvåvägs 3,5 tum. Polypropylenmembran (Plus one). Gummiupphängning. 3/4" Mylar-Titanium diskant. Impedans 2ohm. Känslighet 89dB. Frekvensomfång 90-20000Hz. Effekttålighet 75W max. 25W RMS. Monteringshål 84mm. Monteringsdjup 57mm.
    Funkar säkert jättbra. Själv så är man lite "allergisk" mot JBLs diskanter som inte faller mej i smaken. Men smaken är olika och det kan vara värt att lyssna/testa.

Liknande ämnen

  1. Är det 6,5" högtalare i framdörrarna 9-3 aero -01:a
    Av Tobias Larsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 19:57
  2. Knirr Knarr i framdörrarna 9-5
    Av Kvarten i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 21:31
  3. Högtalarna i framdörrarna!
    Av olof102 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 23:31
  4. förslag på 6,5" i framdörrarna SAAB 9-3 -99 AS2
    Av MickeyMouse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 20:54
  5. Högtalare i framdörrarna i 9000 cc/cd
    Av wadde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •