Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Tjena!

    Jag letar som en galning efter pinnbultar till naven på min 9-3a.
    Men enligt Saab återförsäljaren här i stan så måste jag köpa ett nytt nav...
    Och det har jag inte lust med (båda sidor).
    Men du kanske har koll på detta och vet vart man kan få tag i sånna bultar?
    All hjälp mottages med glädje!

    //Portal

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Ingen som vet?
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Hej!

    Är det pinnSKRUVEN som är inringad på bilden du menar?


    Ta med dig pinnskruven till en järnaffär så ska du nog se att dom kan ta fram åt dig.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Det är precis den vi menar!
    Det låter som en idee. Får kolla runt lite med olika firmor som adcenter, eu-bildelar och liknande och i värsta fall så får vi göra som du säger _Oxygene_, åka till en järnaffär
    Tack för tipset!
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  5. #5
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    När jag och kompisen skulle byta handbroms på min 9-5'a var man tvungen att skruva loss dom bultarna för att få loss dom små pinnarna (dom var krökta och sönderrostade så dom gick inte att återanvända, vilket dom tydligen brukar göra på saab när dom byter) och bultarna var rätt rostiga så totalt 2 el. 3 stycken gick åt helvete. Och precis som du säger var man tvungen att köpa ett helt nytt nav för att få tag på bultarna! Helt sjukt.

    Slutade iaf med att jag gav dom till ett företag som farsan kör gods till, som kör bultar och muttrar osv, de specialtillverkade dom, svarvade om jag inte minns fel. Har för mig att det var lite halvskum gänga och så ska det ju vara en viss metall. Muttrarna kunde man dock köpa löst på saab! Men billiga var dom inte kostade nog en 30-40 kr st och man skulle ju ha 8...

    Mvh Marcus

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Vi skulle byta handbromsbackar också.
    Och enligt Haynes-handboken så måste man byta dom efter att man har plockat bort navet
    ...Och aldrig att man köper 2 nya nav! Då blir man ju ruinerad!
    Vi får se hur vi ska lösa det, men i annat fall du kanske kan förmedla nån kontakt eller nummer till företaget som tillverkade dina bultar, Slender?

    (Det är jag som har skapat tråden på Portals konto, men det är till hans bil vi behöver bultarna.)
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    När jag och kompisen skulle byta handbroms på min 9-5'a var man tvungen att skruva loss dom bultarna för att få loss dom små pinnarna (dom var krökta och sönderrostade så dom gick inte att återanvända, vilket dom tydligen brukar göra på saab när dom byter) och bultarna var rätt rostiga så totalt 2 el. 3 stycken gick åt helvete. Och precis som du säger var man tvungen att köpa ett helt nytt nav för att få tag på bultarna! Helt sjukt.

    Slutade iaf med att jag gav dom till ett företag som farsan kör gods till, som kör bultar och muttrar osv, de specialtillverkade dom, svarvade om jag inte minns fel. Har för mig att det var lite halvskum gänga och så ska det ju vara en viss metall. Muttrarna kunde man dock köpa löst på saab! Men billiga var dom inte kostade nog en 30-40 kr st och man skulle ju ha 8...

    Mvh Marcus
    Kommer du ihåg/kan kolla upp vad det var för metall och gänga man skulle ha?
    Samt vilken firma gav du jobbet åt?
    30-40kr/st e ju rejält mycket billigare än vad dem ska ha för ett nav på saab
    MVH Ante

  8. #8
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    30-40kr var inte priset på bultarna, utan för för nya låsmuttrar från saab. Priset på bultarna vet jag inte då det betalades genom gentjänster osv

    Bultarna har en märkning på skallen, det är vilken typ/hårdhet metallen har. Sen om det var den metallen i dom nya bultarna vet jag faktiskt inte, men det håller än iaf!

    Det bör inte vara så svårt att få tag på nån firma som svarvar som kan slänga ihop ett par bultar. Jag kollade aldrig med någon järnhandel före, inte omöjligt att det finns såna redan.

    Men jag kan se ifall jag kan få tag i lite kontaktinformation

    Mvh Marcus

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    måste man verkligen lossa navet för att få loss handbromsdelarna då? Jag kan inte påminna mig att jag gjort det nån gång ?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    måste man verkligen lossa navet för att få loss handbromsdelarna då? Jag kan inte påminna mig att jag gjort det nån gång ?
    Njae... man måste inte, men enligt haynesboken var det den lätta varianten och man gör ju inte det svårare än man måste.....
    men det lönar sig tydligen inte att göra den lätta vägen alltid

    Har dock varit iväg och flängt hela dagen och har troligtvis hittat ett par pinnbultar till ett grenrör, på halmstad motorslip som kan funka... problemet var att dem bara hade 2 st.. och inte vet till vilken bil dem suttit på men ska återkomma i morgon så kanske dem vet.

    i alla fall så är det m10x1,25 jag ska ha.. om någon vet vart jag kan få tag på dem så hojta till!

  11. #11
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Annars har ju skruvat.se rätt bra priser, http://www.skruvat.se/Hjulnav-hjulhub-P13147.aspx

    Kan ju räcka att köpa ett nav bara för att få skruvarna, om du nu inte lyckats förstöra fler än 4 st då.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Vill bara tala om för dem som hittar den här tråden någon gång att jag har löst problemet genom att köpa "vanliga" m10 skruvar med gänga 1,25 i 10-9 kvalite

    Blev tvungen att åka 10 mil enkel resa till ett företag som heter Mattsons i Anderstorp för att få tag på dem :P men nu jäklar rullar bilen igen!

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Portal
    Vill bara tala om för dem som hittar den här tråden någon gång att jag har löst problemet genom att köpa "vanliga" m10 skruvar med gänga 1,25 i 10-9 kvalite

    Blev tvungen att åka 10 mil enkel resa till ett företag som heter Mattsons i Anderstorp för att få tag på dem :P men nu jäklar rullar bilen igen!

    Synd att man inte visste storleken tidigare för jag jobbar på deras största konkurrent ...

    Någon som har en mer exakt bild på enbart pinnskruven?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Portal
    Vill bara tala om för dem som hittar den här tråden någon gång att jag har löst problemet genom att köpa "vanliga" m10 skruvar med gänga 1,25 i 10-9 kvalite

    Blev tvungen att åka 10 mil enkel resa till ett företag som heter Mattsons i Anderstorp för att få tag på dem :P men nu jäklar rullar bilen igen!

    Synd att man inte visste storleken tidigare för jag jobbar på deras största konkurrent ...

    Någon som har en mer exakt bild på enbart pinnskruven?
    Jag skulle kunna fixa de när jag kommer hem, har dem fortfarande liggandes :P

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Portal

    Jag skulle kunna fixa de när jag kommer hem, har dem fortfarande liggandes :P
    kanon, kunde du får fram några mått på den med så vore det bra, så kanske jag kan få ett gäng tillverkade eller om vi har på lager.

    verkar ju finnas lite behov av sånna iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    I'm on it ~

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Okey nu har jag varit ute och fotat.

    Det borde räcka med denna

    http://www1.garaget.org/gallery/arch...770_dw7ktr.jpg

    MVH Andreas

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Portal
    Okey nu har jag varit ute och fotat.

    Det borde räcka med denna

    http://www1.garaget.org/gallery/arch...770_dw7ktr.jpg

    MVH Andreas
    Ser ju lite speciel ut mot de vi tillverkar.

    Ska se om det kan vara nått vi har på lager, blir hyfsat dyrt att tillverka ett gäng sånna i 10.9
    Då då blir både härdkostnad + ytbehandling och själva tillverkningen.
    Härd brukar ligga min deb någonstans 500-600kr och ungefär det samma för ytbehandling, så det blir inte lätt att tillverka.

    Skulle gissa på att styckpriset landar någonstans 15-18kr/st färdiga om man skulle göra säg 1000st.....

    Kan ju dock se om vi lagerför produkten så kanske jag kan hjälpa andra som kan tänkas behöva.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Om någon hittar vart man kan köpa den så är jag intresserad, det är samma bult som sitter på svänghjulskåpan...och den fastnade i tvättmaskinen och behöver bytas
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Pinnbultar till nav på 9-3 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Portal
    Okey nu har jag varit ute och fotat.

    Det borde räcka med denna

    http://www1.garaget.org/gallery/arch...770_dw7ktr.jpg

    MVH Andreas
    Ser ju lite speciel ut mot de vi tillverkar.

    Ska se om det kan vara nått vi har på lager, blir hyfsat dyrt att tillverka ett gäng sånna i 10.9
    Då då blir både härdkostnad + ytbehandling och själva tillverkningen.
    Härd brukar ligga min deb någonstans 500-600kr och ungefär det samma för ytbehandling, så det blir inte lätt att tillverka.

    Skulle gissa på att styckpriset landar någonstans 15-18kr/st färdiga om man skulle göra säg 1000st.....

    Kan ju dock se om vi lagerför produkten så kanske jag kan hjälpa andra som kan tänkas behöva.
    Hur går det för dig Pumba? fått fram något nytt?

    Kan tänka mig att det finns fler som vill åt dem här, kanske inte så många men några st i alla fall.

    Sedan gör det ingenting om dem är som en bult med skalle istället, dock måste dem vara helgängade.

    MVH Andreas

Liknande ämnen

  1. Pinnbultar till turbo
    Av Bumpe_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 18:32
  2. Pinnbultar till grenröret av, Hur får man ut dom?
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 00:58
  3. Pinnbultar till grenrör
    Av Ynnoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 07:20
  4. Pinnbultar till turbon.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •