Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Spikningar ibland och ibland inte? og900s

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412

    Spikningar ibland och ibland inte? og900s

    Byttade ut min 14pin apc system mot 25pin förra veckan. Och så kopplade jag in en spikdoid igår och bilen spikar givetvis
    Ibland kan man köra med 0,9 bar och utan en enda spikning. Sedan 15min efter så spikar bilen konstant. Vrider jag på fpoten så laddar den nästan lika mkt hur jag än ställer den. Vred poten i botten och får då 0,7 i ladd ochdet kan inte stämma. Har kollat i boxen och kan inte se att ngt är omlöddat dvs så ska den väl ladda 0,9 ,1 bar med fpoten i botten ochjag kan få 0,9 i ladd bar jag rör fpoten några m.m. Har testat ett byta kablage mv tryckgivare knanksensor utan ngn förbättring. Har hört att tänkablarna kan jävlas också men bytte dom i julas så det kan vara dom( köpta på sp). Testade med en annan box precis som jag köpte på skroten, har ej kollat i den i nu(den är plomberad så om jag vill så kan jag lämna tillbaka den). men bilen laddar iafall 0,9 och det verkar som den även spikar med den för laddtrycket sjunker till ca 0,5 vid 5500 eller är det normalt?

    Hoppas nu ngn orkar läsa detta.

    Bilen är en 900s 90 chip från mats og900ic
    25pin apc-systemet.
    glt 0,45

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Har nu öppnat den andra boxen. På alla pot. är det plomering på alltså det gröna frägen.
    Boxen kommer från en t8 87 så laddet borde orginal vara på ca. 0,7 väl och min bil laddar 0.9 med den boxen.

  3. #3
    Hej!

    Om den indikerar spikningar grundladd ibland men laddar 0,9 ibland så är det troligtvis tändkablarna som stör APC. För övrigt är det ganska lätt att få motorn att spika när det är varmt ute, särskilt om man gasar en stund. Försäkra dig om att tändinställningen är rätt och att alla vakuumslangar är hela!
    Jag utgår från att du endast tankar 98 oktan!

    När du justerar APC så måste du justera både F och P!

    Så länge du inte byglat R42 så kommer laddtrycket att sjunka ganska kraftigt på höga varv.

    Boxen från T8:an är anpassad för ca 0,32 bar grundladd, så du kommer få en översväng innan laddtrycket justeras in, sedan ska det ligga på ca 0,75 bar och sjunka på höga varv. Om det inte gör det och boxen är garanterat orörd så är det antingen fel på din tryckmätare eller på tryckgivaren.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Bilen spikar alltid efter GLT oavsett laddtryck. Testade en del full gas repor och då kunde jag få spikningar endast 1 växel.


    Alla vacumslangar är hela. Har ej kollat tändinställningen. Menar du att den skulle vara för hög tändning?
    Tänkablar och tändstift bytte jag i vintras och dom kommer från speedparts.

    MVH OLOF

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Tjenare, börjar bli känd för den som väcker gamla trådar till liv nu!!

    Hittade denna nyss och noterade att detta verkar vara exakt samma problem som jag nu har.....

    Ett par frågor då:

    1. >>> svartasaaben>>>> Har du löst detta problem och isåfall vad var boven????

    2. Var spikningarna så påtagliga att man kunde höra dom??
    (mina hörs högt och tydligt)

    3. LUCAS insprutning?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Tjenare, börjar bli känd för den som väcker gamla trådar till liv nu!!

    Hittade denna nyss och noterade att detta verkar vara exakt samma problem som jag nu har.....

    Ett par frågor då:

    1. >>> svartasaaben>>>> Har du löst detta problem och isåfall vad var boven????

    2. Var spikningarna så påtagliga att man kunde höra dom??
    (mina hörs högt och tydligt)

    3. LUCAS insprutning?
    Hej

    Jag är den gamle svartasaaben blev av med mitt lösenord och fick bytte användarnamn jaja.


    1: Jepp fick ordning på det. Hade dålig kontakt till varvtalssignalen.

    2:Nix hördes inget, det enda man hörde var en mv som smattrade

    3.Yes lucas inprutning.

    MVH OLOF

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljerök ibland, men bara ibland OG9-5
    Av Markus_mr2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-08-12, 21:52
  2. [LÖST] Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5
    Av oollaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:06
  3. [LÖST] Ibland laddar den 0.6, ibland fullt tryck OG9-5
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 23:06
  4. og900s -91 Elen e död, men lever ibland?!?
    Av Chriss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 05:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •