Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

  1. #1

    Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

    Hejsan!

    Det var ett tag sedan jag var härinne på forumet men nu går det ju att vara ute lite så smått och fixa med bilen igen. D.v.s. om man klarar av det....

    Jag är van vid gamla 240 Girling men ATE har jag inte hållt på med förut. Vänster frambroms kärvar och jag tog isär det hela men jag kommer inte på nåt bra knep för att trycka tillbaka kolven. Till 240 fick jag till slut ge mig och köpa en ännu större polygrip när jag inte orkade klämma med den lilla längre. Men ATE är större än girlingen. Ska jag behöva köpa ytterligare en bjässepolygrip eller har ni nåt annat knep?

    Kommer nog inte att funka så många år till ändå för gummit runt om är löst och "småruttet" men jag tänkte iaf kunna åka en sommar till. I övrigt såg det så pass fräscht ut så det borde gå bra.


    Sen en liten bifråga om än OT. Verkar larvigt att starta ännu en tråd för en bagatell. Höger blinker blinkar snabbare ungefär som om nån av de 3 skulle vara trasig men alla är hela. Jag tänkte det var nåt spänningsfall och gjorde rent alla 3 men fortfarande snabb blink på höger men inte vänster. Kan blinkrelät vara trasigt bara för ena sidan eller kan det fortfarande vara nåt spänningsfall? Det är ju inte så stort problem så länge det blinkar på alla men lite störande onekligen.

    Tack för förslag och lösningar!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

    Prövat med skruvtving?
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 567
    Medlem#
    5737

    Re: Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand
    Höger blinker blinkar snabbare ungefär som om nån av de 3 skulle vara trasig men alla är hela.
    Den fjärde också? Du har två lampor i bakljusen.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4

    Re: Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Prövat med skruvtving?
    Ånej varför kom inte jag på det uppenbara *pinsamt*. Nu märks det att jag har dåligt med mekarvana. Jag har ju en sån liggande som borde kunna funka

    Tack för snabbt bra tips! Ska provas senare. Men det får räcka för idag. Måste värma mig lite.

    Ni andra har kanske fler tips och knep för att pressa tillbaka trilskande kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Den fjärde också? Du har två lampor i bakljusen.
    Va? Den fick jag för mig var bakljuset för den lyste hela tiden. Jaja, den är ju enkel att kolla igen. TACK!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand
    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Prövat med skruvtving?
    Ånej varför kom inte jag på det uppenbara *pinsamt*. Nu märks det att jag har dåligt med mekarvana. Jag har ju en sån liggande som borde kunna funka

    Tack för snabbt bra tips! Ska provas senare. Men det får räcka för idag. Måste värma mig lite.

    Ni andra har kanske fler tips och knep för att pressa tillbaka trilskande kolvar?

    När jag inte lyckas med mega-polygrip så kör jag med skruvtving, det funkar alltid!

    Ang blinkers så kolla det som Garfield skrev!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

    men om nu kolven går så tungt att du måste tvinga in den så kommer det väl att gå lika tungt sen och även troligen ligga på och gå varmt...........Man ska inte behöva nå våldsamam tvingar på något ok utan de ska glida in med lite tryck på bara. Annars är det nåt fel.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

    Är kolvpackningen smord med bromscylinderfett brukar det inte behövas verktyg alls
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8

    Re: Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    men om nu kolven går så tungt att du måste tvinga in den så kommer det väl att gå lika tungt sen och även troligen ligga på och gå varmt...........Man ska inte behöva nå våldsamam tvingar på något ok utan de ska glida in med lite tryck på bara. Annars är det nåt fel.
    Den lilla damasken har med tiden torkat och glidit upp en bit och börjat släppa in fukt och annat. Men trycker man kolven in och ut några gr och får dit lite fett som han efter dig påpekar, så brukar den hålla ett bra tag till utan att klotsarna ligger an. Än är det inte värt att renovera eller köpa nytt. Det var det för fint för.

    Saken är den att jag inte kör så väldigt mycket och när jag kör så är det mest långtur utan särskilt mycket bromsande. De motioneras för lite. Men ni båda har ju såklart rätt i att det egentligen ska flyta utan kärvning.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

    Egentligen ingen stor kostnad att köpa nytt bromsok, för börjar den bli dålig så är det lika bra att byta ut delen när du ändå håller på. 549 kr tar Biltema för ett helt nytt ok till 9000.

  10. #10

    Re: Trycka tillbaka kolven på ATE, 9000 '97? Bra knep?

    Citat Ursprungligen postat av H20
    Egentligen ingen stor kostnad att köpa nytt bromsok, för börjar den bli dålig så är det lika bra att byta ut delen när du ändå håller på. 549 kr tar Biltema för ett helt nytt ok till 9000.
    Ja det har du rätt i. Har inte tänkt tanken än bara eftersom det såg rätt bra ut ändå trots allt. Ser att det finns en liten repsats med bara damasken och nån mer liten packning. Kanske nåt att tänka på inför nästa vinter.

    Tack alla för förslag. Det blir såhär för oss gröngölingar. Jag håller på att ladda upp inför en ny tråd så småningom. Men det blir i "datorboxdelen" och när det blivit lite varmare. Köpte mig en sån däringa ELM 327 eller vad de hette, och jag får det inte att lira. Men jag måste kolla igen innan jag vet hur jag ska formulera mina frågor.

    Till dess kamrater:

Liknande ämnen

  1. Metod att tryckatillbaks kolven i bromsoket till Saab 9000.
    Av John Eriksson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 12:52
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 23:19
  3. kolven åkte ur bromsok 9000 -97. Hur fixa?
    Av arsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 01:07
  4. Kolven åkte ur oket, hur får man lättast tillbaka den?
    Av Aeropojk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •