Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

  1. #1

    rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Hej alla

    Verkstaden har gjort 12000 mila servicen på bilen ( 95-07 2.0 biopower )och frågan jag då har är...ska/kan det låta lite från en ny drivrem eller ska det vara knäpptyst?
    Tänkte om den nya ska köras in på någe vis eller blir det kontakt med verkstaden på måndag?

    Ljudet är lågt men nog för att det ska irritera mig lite granna

    Eder Björn
    Har ägt:
    Volvo 142, golf, opel,Volvo 940,850,Ford,Audi, Saab 9000 och kör nu en Saab 95 SC-07 Biopower 2.0 ( svart metallic) samt en Yamaha Diversion

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 687

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Det sitter inte kvar någon etikett med artikelnummer på remen då?

    Kanske kan det bero på att remmen legat "ihopvikt" på lagerhyllan? Ser du om remmen "slår" med motorn igång?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    det är aldrig etiketter på dylika remmar men däremot är det noga med rengöring av remhjulen. Ibland om den gamla remmen varit vädigt sliten kan det lossna gummibitar som biter sig fast i remhjulens spår. Om de blir kvar vid montage av nu rem så kan det tjirrpa om remmen..........

  4. #4

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Remmen ser ut att snurra utan några "bucklor" men jag ska kolla lite mera imorgon.

    Kan problemet med rester från gamla drivremmen rätta till sig själv? Tänkte om mekanisk nötning kunde få till det genom att helt enkelt köra på..

    Alternativet är kanske tryckluft och blåsa rent från rester, men då åker väl skiten någon annan stans förstås.

    Tänkte också på etikett grejen för det är just det ljudet!

    ( fasen vad ljudkänslig man är med ny bil...i gammel saaben kunde man alla ljuden och tog det lugnt för det mesta)

    Over and Out

    Björn
    Har ägt:
    Volvo 142, golf, opel,Volvo 940,850,Ford,Audi, Saab 9000 och kör nu en Saab 95 SC-07 Biopower 2.0 ( svart metallic) samt en Yamaha Diversion

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    nä det brukar inte nötas bort, man brukar få borsta rejält med skarp stålborste ibland för att få bort allt.

  6. #6

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Ny info angående ljudet från rem/spännrullar.

    Efter kontakt med verkstaden där servicen utfördes ,så byter de ej bryt/spänn rullar vid 12000 mila service och också Carlia Bil i Falun påstås göra det samma, när de ringde dit för att fråga vad som göres.

    Firman på hemorten här, påstår att de byter dem när jag rådfråga om vad som kunde låta, men jag åker dit imorgon så får de lyssna/felsöka ordentligt.

    Men har jag betalt för en stor service så ska det vara ordentligt gjort!

    Vad är er erfarenhet om hur man gör vid dessa åtgärder? Vad ingår?

    Känslan nu är att jag får betala för något snart, som borde kanske ingått i servicen? Men det är kanske bara en känsla....

    Eder Björn
    Har ägt:
    Volvo 142, golf, opel,Volvo 940,850,Ford,Audi, Saab 9000 och kör nu en Saab 95 SC-07 Biopower 2.0 ( svart metallic) samt en Yamaha Diversion

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Citat Ursprungligen postat av spicata
    Ny info angående ljudet från rem/spännrullar.

    Efter kontakt med verkstaden där servicen utfördes ,så byter de ej bryt/spänn rullar vid 12000 mila service och också Carlia Bil i Falun påstås göra det samma, när de ringde dit för att fråga vad som göres.

    Firman på hemorten här, påstår att de byter dem när jag rådfråga om vad som kunde låta, men jag åker dit imorgon så får de lyssna/felsöka ordentligt.

    Men har jag betalt för en stor service så ska det vara ordentligt gjort!

    Vad är er erfarenhet om hur man gör vid dessa åtgärder? Vad ingår?

    Känslan nu är att jag får betala för något snart, som borde kanske ingått i servicen? Men det är kanske bara en känsla....

    Eder Björn
    är du säker på att du betalade för en "stor" service, kan det vara så att du betalat för en stor service exl spännare?

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  8. #8

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    är det en automat? isf har dom troligtvis satt dit den korta remmen som är förbjudet på automter! blir ett oljud från spännaren då. ang det övre brythjulet så ingår det inte i servicen men dom ska givetvis kontrollera det vid byte av remmen och om du vill betala för ett nytt om det skulle va dåligt, så byter man det när dom byter remmen
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    är det en automat? isf har dom troligtvis satt dit den korta remmen som är förbjudet på automter! blir ett oljud från spännaren då. ang det övre brythjulet så ingår det inte i servicen men dom ska givetvis kontrollera det vid byte av remmen och om du vill betala för ett nytt om det skulle va dåligt, så byter man det när dom byter remmen
    Precis min första tanke också: Dvs att de har satt dit den "korta remmen".
    Följdfråga: är det bara på automatbilar oljudet kommer?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Bilen är med en manuell låda...ska till verkstaden snart så får de lyssna/kika på problemet och lämna förslag på åtgärd.

    Tack för feedback
    Har ägt:
    Volvo 142, golf, opel,Volvo 940,850,Ford,Audi, Saab 9000 och kör nu en Saab 95 SC-07 Biopower 2.0 ( svart metallic) samt en Yamaha Diversion

  11. #11

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Nu står bilen på verkstaden och det var slut på brythjulet, därav ljudet...det kunde gå sönder i morgon eller om en månad så dom, så efter kontakt med verkstaden som gjorde 12000 mila servicen, kom vi överrens om att vi tog halva kostnaden var för brythjul och spännrullar, medans verkstaden nu lyfte av remmen ändå ( kostnad 1900 )

    Lärdom:

    Kolla upp vad som görs och vad som ingår
    Var vänlig, allt löser sig
    Att promenera är skönt

    Eder Björn
    Har ägt:
    Volvo 142, golf, opel,Volvo 940,850,Ford,Audi, Saab 9000 och kör nu en Saab 95 SC-07 Biopower 2.0 ( svart metallic) samt en Yamaha Diversion

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Citat Ursprungligen postat av spicata
    Lärdom:

    Kolla upp vad som görs och vad som ingår
    Kunskap är makt

    Citat Ursprungligen postat av spicata
    Var vänlig, allt löser sig
    Att promenera är skönt

    Eder Björn
    Jag kan bara hålla med! Skönt att det löste sig bra.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    88
    Medlem#
    7248

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Citat Ursprungligen postat av spicata
    Nu står bilen på verkstaden och det var slut på brythjulet
    Hej

    Hjälp en okunnig
    Vilket hjul är det som kallas brythjulet?

    //Jesper
    9-3 2,0t CV -02

  14. #14

    Re: rytmiskt ljud från nybytt drivrem..ok?

    Lika okunnig jag, men med frågor kommer man en bit på väg..

    Enligt mekanikern så är det det översta av flera? En annan ser bara plast när huven åker upp och nickar lite vist när de förklarar, funkar ibland..

    Ska hämta fordonet idag och sedan åka till nästa verkstad ( det är ju så kul ! ) för att se om den repiga/rispiga framrutan ska bytas

    Eder Björn
    Har ägt:
    Volvo 142, golf, opel,Volvo 940,850,Ford,Audi, Saab 9000 och kör nu en Saab 95 SC-07 Biopower 2.0 ( svart metallic) samt en Yamaha Diversion

Liknande ämnen

  1. Video ljud på nybytt bränslepump från SP
    Av Granlov i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 19:58
  2. Beställa från speedparts drivrem
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 17:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •