Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Förbättra reningen av motoroljan?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061

    Förbättra reningen av motoroljan?

    Hittade just denna pryl som sägs kunna optimera orginal oljefilter till ett i "världsklass", någon som hört talas om den här?

    http://www.a-filter.se/pdf/FilterMAG.pdf

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Har aldrig hört om det förut men det kan säkert fungera även om jag tycker det låter lite "hokus-pokus".
    Att fin filtrera praktiseras ju på många större motorer t.e.x på Volvos lastvangnsmotorer.
    Där har man ett by-pass filter som agerar finfilter, inga 2my men de kan ta partiklar ned till 10my.

    Edit: Tony 418 har ju testat nått "dunder" filter med gott resultat men han dyker nog upp o berättar själv snart

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det är ju en helt vanlig magnet som monteras på oljefiltret, har alltså samma funktion som magnetpluggen i växellådan.

    Funkar säkert nästan lika bra med att sätta några kylskåpsmagneter på oljefiltret

    Överhuvudtaget är det ingen nackdel att filtrera oljan bättre, men frågan är om det är värt besväret på en vanlig bilmotor?

    Filterbranschen är fylld av div hokuspokus och mirakelfilter som man inte fattar hur man kan klara sig utan
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Magneter på filtret är inte alls så tokigt som det kan verka. Det finns ju även magneter i många oljepluggar original från fabrik.

    Fast det man måste komma ihåg är att det inte är alla föroreningar i en motorolja som är just magnetiska.

    Vi har ju inte mycket magnetiska material i slitbanorna på lager, eller i andra lagerbussningar. Egentligen så känns det spontant som att det är rätt få ställen i en motor som kan släppa magnetiska föroreningar och partiklar ifrån sig, i synnerhet om allt är normalt i motorn.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Magneter på filtret är inte alls så tokigt som det kan verka. Det finns ju även magneter i många oljepluggar original från fabrik.

    Fast det man måste komma ihåg är att det inte är alla föroreningar i en motorolja som är just magnetiska.

    Vi har ju inte mycket magnetiska material i slitbanorna på lager, eller i andra lagerbussningar. Egentligen så känns det spontant som att det är rätt få ställen i en motor som kan släppa magnetiska föroreningar och partiklar ifrån sig, i synnerhet om allt är normalt i motorn.


    MVH Tony
    Man kan väl också säga som så att om man börjar ha problem med många metallpartiklar i en motor är antagligen filtreringen det lilla problemet

    Jag hittade f.ö en magnet, typ kylskåpsmagnet i behållaren för servoolja på sambons 9000. Troligen ditlagd som någon sorts "partikelfilter". Bilen har gått ca 28k
    Det fanns inte några metallpartiklar alls på den magneten, men oljan var nästan kolsvart... Utan orka undersöka något känns det som de flesta komponenter i servostyrningen är ICKE magnetiska, alltså en tämligen verkningslös magnet, även om tanken var god.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Nej det är sant, vill man verkligen rena oljan ordentligt så är det antingen offlinefilter eller större, finare, inlinefilter som gäller, allt är ju som sagt inte magnetiskt.

    // Owe

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Owe_T
    Nej det är sant, vill man verkligen rena oljan ordentligt så är det antingen offlinefilter eller större, finare, inlinefilter som gäller, allt är ju som sagt inte magnetiskt.

    // Owe
    Precis så och självklart kombinerat med ett bra påfyllningsfilter.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Precis så och självklart kombinerat med ett bra påfyllningsfilter.
    Ke?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Precis så och självklart kombinerat med ett bra påfyllningsfilter.
    Ke?

    Jag tror det menas att det är bra om man ser till att inte få med skit när man fyller på, alltså hålla noga rent runt oljlocket innan man öppnar det. Samt att man kan köra en "överkurs" och filtrera den nya oljan innan den hälls i motorn. De filter jag använde till min gamla 900 var så effektiva i reningen att även den finaste helsynteten blev renare efter en tur genom filtret, än den var direkt ur nyöppnad flaska.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Magneter på filtret är inte alls så tokigt som det kan verka. Det finns ju även magneter i många oljepluggar original från fabrik.

    Fast det man måste komma ihåg är att det inte är alla föroreningar i en motorolja som är just magnetiska.

    Vi har ju inte mycket magnetiska material i slitbanorna på lager, eller i andra lagerbussningar. Egentligen så känns det spontant som att det är rätt få ställen i en motor som kan släppa magnetiska föroreningar och partiklar ifrån sig, i synnerhet om allt är normalt i motorn.


    MVH Tony
    Fast våra fina kedjetransmissioner till kammar och axlar måste ju släppa ifrån sig en hel del skräp va?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":2ik7fwxk
    Precis så och självklart kombinerat med ett bra påfyllningsfilter.
    Ke?

    Jag tror det menas att det är bra om man ser till att inte få med skit när man fyller på, alltså hålla noga rent runt oljlocket innan man öppnar det. Samt att man kan köra en "överkurs" och filtrera den nya oljan innan den hälls i motorn. De filter jag använde till min gamla 900 var så effektiva i reningen att även den finaste helsynteten blev renare efter en tur genom filtret, än den var direkt ur nyöppnad flaska.....


    MVH Tony[/quote:2ik7fwxk]

    När man fyller hydraulsystem ska alltid påfyllningsfilter användas just pga oljan i den oöppnade behållaren ofta är skitigare (innehåller fler och större partiklar) än oljan i systemet.

    Jag har fått lära mig att oljan i ett fräscht hydraulsystem med bra filter i princip blir renare och renar ju längre det används.

    Om det nu verkligen är så att oljan i en oöppnad förpackning fortfarande år 2005 är relativt skitig eller om det bara är en skröna törs jag inte svara på.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":1o038cy5
    Magneter på filtret är inte alls så tokigt som det kan verka. Det finns ju även magneter i många oljepluggar original från fabrik.

    Fast det man måste komma ihåg är att det inte är alla föroreningar i en motorolja som är just magnetiska.

    Vi har ju inte mycket magnetiska material i slitbanorna på lager, eller i andra lagerbussningar. Egentligen så känns det spontant som att det är rätt få ställen i en motor som kan släppa magnetiska föroreningar och partiklar ifrån sig, i synnerhet om allt är normalt i motorn.


    MVH Tony
    Fast våra fina kedjetransmissioner till kammar och axlar måste ju släppa ifrån sig en hel del skräp va?
    M.V.H.[/quote:1o038cy5]


    Nja, inte om allt är normalt, då bör det inte släppa särskilt mycket från dessa delar. Men givetvis om det handlar om felaktiga härdningar på drev och annat, då blir det ju nåt helt annat.

    Jag menar, tänk er att det faktiskt finns sådana transmissioner som gått i 30 000 mil utan knot, eller byte av några delar. Fundera på hur många varv dessa grejor då har snurrat och ändå håller mått och form som de hade från början, ja i alla fall för ögat. Kedjan brukar vara uttöjd men inte direkt drabbats av bortnötning av material i någon större skala.

    I det perspektivet så kan det inte handla om många milligram/gram partiklar som släppt från dessa delar under 30 000 mil.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Min förra bil (2,3T -91) sprängde toppen vid 10xxxmil pga kedjor m.m. som var helt slut.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    påfyllningsfilter.
    Var köper man en sådan grej "eller går det ett med ett kaffefilter"?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Min förra bil (2,3T -91) sprängde toppen vid 10xxxmil pga kedjor m.m. som var helt slut.
    M.V.H.

    Jo, så kan det ju också gå, men det bör i de flesta fallen då bero på tidigare vanvård med dåliga oljebyten och dålig oljekvlitet m.m.

    Sen var det väl runt de åren som någon av SAAB's underleverantör behagade att slarva med vissa steg i härdningen av vissa drev i transmission/balanskrets, eller fuskade med inslipningen av kuggprofilerna till samma kretsar. Då föll tillförlitligheten som ett korthus på dessa kretsar under ett par årsmodeller.

    Kikar man på vad hydraulkillen här ovan säger, att hydraulsystemen blir renare och renare ju längre de får gå, så är det väl en sanning med modifikation.

    Fast viss sanning ligger det faktiskt i det.

    De filter jag använde på min gamla 900-maskin var just on line fullflödes hydrauloljefilter med extrem reningakapacitet. Jag hade valt en reningsgrad på 3 my men det finns ännu tuffare filter.

    Ett hydraulsystem med pumpar och motorer får ju egentligen bara föroreningar från ventilpaket och sådant, inga förbränningrester alls. Och förbränningsresterna är den allra största banditen till vanliga bilmotorers skit i oljan.

    Därför så håller sig hydraulsystemen så fina och rena i oljan, och det är faktiskt sant att oljan ny ur flaskan ofta är mer förorenad av partiklar från processen i framställning och förpackning, än oljan som gått i systemet ett tag och passerat dessa fina filter.

    Jag har ett fint exempel på reningsgraden mellan vanliga biloljefilter och de hydrauloljefilter jag använde, samt ny olja direkt ur flaskan.


    En motor testades med ny fräsch Mobil 1 runt en rallyslinga och vanligt oljefilter. Efteråt så testade oljan och den innehöll då ca 1 000 000 partiklar per liter

    Sen byttes oljan till ny Mobil 1 och man monterade ett sådant hydrauloljefilter som jag sen använde. Man körde samma rallysträcka på så lika sätt som möjligt och sen togs ny oljeanalys. Nu hade oljan 17 000 partiklar per liter.

    Man testade även helt ny olja ur flaskorna från olika tillverkare av kvalitetsoljor och snittet låg på ca 100 000 partiklar per liter.

    Som ni ser så kan det vara skaplig skillnad på filter och filter.

    Sen ska man ju även komma ihåg att valiga biloljefilter s.a.s. duger bra, men har man kärat ner sig i bilen eller lagt ut 50 000 kr på motor/trim så känns ändå ca 2-3000 kr för ett system med hydrauloljefilter inte så blodigt.


    Med oljefiltret så bestämmer man ju hur "grov" slippastan i oljan ska tillåtas vara, kan man säga....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Kikar man på vad hydraulkillen här ovan säger, att hydraulsystemen blir renare och renare ju längre de får gå, så är det väl en sanning med modifikation.

    Fast viss sanning ligger det faktiskt i det.

    MVH Tony
    PÅ JAS 39 är det näst intill inga föroreningar alls när man byter hydraloljefilter till konstantvarvtalsväxellådan. Denna växellåda ser till att växelströmsgeneratorn här konstant arbetsvarvtal (otippat!). Denna smörjs/drivs med flygmotorolja. Kan tala om att det känns genant att se dessa filter när man sköljer igenom dem för att se om det har fällt ut nått material.

    Hydralaggregaten använder samma olja hela tiden eller snarare så spolar man igenom flygplanets hydralolja till aggregatet för att trycksätta hydralcylindrar så man kan köra landställ och roderytor på marken utan att ha igång motorn. Så oljan är ren nog. Kan ta en maskin som en hydralpump skar på som exempel. Efter pumparna sitter det 15 mys filterstorlek på och på returen till hydraltankarna 5 my. Vi fick flygförbud på maskinen tills oljefilter och oljeprovsvaren kom. Tydligen var det inte riktigt hanterat vid händelsen. Svaret: Inga problem.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":37hv4ob4
    Kikar man på vad hydraulkillen här ovan säger, att hydraulsystemen blir renare och renare ju längre de får gå, så är det väl en sanning med modifikation.

    Fast viss sanning ligger det faktiskt i det.

    MVH Tony
    PÅ JAS 39 är det näst intill inga föroreningar alls när man byter hydraloljefilter till konstantvarvtalsväxellådan. Denna växellåda ser till att växelströmsgeneratorn här konstant arbetsvarvtal (otippat!). Denna smörjs/drivs med flygmotorolja. Kan tala om att det känns genant att se dessa filter när man sköljer igenom dem för att se om det har fällt ut nått material.

    Hydralaggregaten använder samma olja hela tiden eller snarare så spolar man igenom flygplanets hydralolja till aggregatet för att trycksätta hydralcylindrar så man kan köra landställ och roderytor på marken utan att ha igång motorn. Så oljan är ren nog. Kan ta en maskin som en hydralpump skar på som exempel. Efter pumparna sitter det 15 mys filterstorlek på och på returen till hydraltankarna 5 my. Vi fick flygförbud på maskinen tills oljefilter och oljeprovsvaren kom. Tydligen var det inte riktigt hanterat vid händelsen. Svaret: Inga problem.

    J.K Nilsson[/quote:37hv4ob4]


    Ja hydrauloljesystem är oftast mycket renliga saker. Men man kan med fog påstå att det kan finnas viss skillnad i det sanitära (kraven om inte annat) på ett hydraulsystem på en skogsmaskin och en Jas Gripen, för att inte tala om på Helge Lortbondes Ferguson från -65.... :-)

    Fan asså..... Hade jag sålunda klart häftigare filter (3 my) på min gamla SAAB för 10 år sedan, än vad man har på Jas Gripen....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Min förra bil (2,3T -91) sprängde toppen vid 10xxxmil pga kedjor m.m. som var helt slut.
    M.V.H.
    Det var dom som hade dåliga kedjor som orginal... Fixades ungefär samtidigt med de dåliga kamdreven, 93 tror jag?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":zdvl25xi
    Min förra bil (2,3T -91) sprängde toppen vid 10xxxmil pga kedjor m.m. som var helt slut.
    M.V.H.
    Det var dom som hade dåliga kedjor som orginal... Fixades ungefär samtidigt med de dåliga kamdreven, 93 tror jag?[/quote:zdvl25xi]


    Det kan mycket väl stämma det.

    Jag minns att man ett tag körde med en tysk kedja, som var rena skräpet enligt motorlabbet. Man hade en japansk kedja (Subaku) var ljusår bättre som man sen valde i produktion.

    När man köpte kamkedja på SAAB en tid efter detta så var det ingen dum idé att kika på kedjan innan man betalade. Den tyska sämre kedjan hade samma grå nyans på alla länkar, medans den japanska och mycket bättre hade varannan mörkare och varannan ljusare. Men i reservdelshyllorna kunde det alltså ligga båda sorterna under en tid.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    [quote=Tony 418][quote="Långmilare":ylxm317s]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":ylxm317s
    Min förra bil (2,3T -91) sprängde toppen vid 10xxxmil pga kedjor m.m. som var helt slut.
    M.V.H.
    Det var dom som hade dåliga kedjor som orginal... Fixades ungefär samtidigt med de dåliga kamdreven, 93 tror jag?[/quote:ylxm317s][/quote:ylxm317s]


    Det kan mycket väl stämma det.

    Jag minns att man ett tag körde med en tysk kedja, som var rena skräpet enligt motorlabbet. Man hade en japansk kedja (Tsubaki eller Subaku tror jag den hette) var ljusår bättre som man sen valde i produktion.

    När man köpte kamkedja på SAAB en tid efter detta så var det ingen dum idé att kika på kedjan innan man betalade. Den tyska sämre kedjan hade samma grå nyans på alla länkar, medans den japanska och mycket bättre hade varannan mörkare och varannan ljusare. Men i reservdelshyllorna kunde det alltså ligga båda sorterna under en tid.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur? när ? kollar du motoroljan?
    Av Yamaha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2020-04-27, 15:29
  2. Kylarvätska i motoroljan?
    Av T_E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 21:12
  3. Vit sörja i motoroljan.
    Av amethystium i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:48
  4. Vatten i motoroljan.
    Av Lingan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 15:35
  5. Motoroljan.
    Av kallekula i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •