Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Glaslucka 9000 -88. Klickar bara i räläet.

  1. #1

    Glaslucka 9000 -88. Klickar bara i räläet.

    Hej! Ny här på forumet!

    Har en SAAB 9000 Turbo -88 som ja håller på att renovera. Har bytt tak bla pga rostangrepp runt solluckan. Då fick jag även tag på en superfräsch glaslucka från bilen jag tog taket ifrån.

    Som sagt..Kopplade ström på kontaktstycket som går från takluckemotorn. Och luckan går bak alldeles utmärkt. Men så hängde jag upp luckan och kopplade in det enda kontaktstycket som är till motorn, och det bara klickar i räläet. Kan tillägga att jag är superkass på el och behöver verkligen hjälp med bra beskrivning och/eller bilder!

    Mvh Michael Larsson!

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 549
    Medlem#
    8163

    Re: Glaslucka 9000 -88. Klickar bara i räläet.

    Välkommen hit!

    Det är inte så enkelt att listen runt luckan är torr och ev lite uppsvälld så det går för tungt för motorn att öppna luckan? Försök isf att hjälpa luckan på traven, och smörj in listen med vaselin eller liknande. Om det går att öppna luckan i bakkant så kan det vara en ide att först tilta upp luckan och smörja det du kommer åt, och sedan försöka öppna luckan bakåt.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    117

    Re: Glaslucka 9000 -88. Klickar bara i räläet.

    Hej!
    Det kan vara så att slirkopplingen är för löst satt, Lossa kåpan över innerbelysningen, Där ser du axeln till solluckan, Håll fast axeln med en insexnyckel och dra åt muttern med en 17mm ringnyckel, Dra åt ett kvarts varv åt gången och testa att öppna luckan. Annars är det som tidigare nämt, Smörja listerna och mekanismen.
    // Jens

  4. #4

    Re: Glaslucka 9000 -88. Klickar bara i räläet.

    Citat Ursprungligen postat av Jens K
    Hej!
    Det kan vara så att slirkopplingen är för löst satt, Lossa kåpan över innerbelysningen, Där ser du axeln till solluckan, Håll fast axeln med en insexnyckel och dra åt muttern med en 17mm ringnyckel, Dra åt ett kvarts varv åt gången och testa att öppna luckan. Annars är det som tidigare nämt, Smörja listerna och mekanismen.
    // Jens
    Okej! När vet jag att slirkopplingen är rätt inställd? Är det när luckan går bra att öppna/stänga då eller? Får tacka så jättemycket för hjälpen sålänge. Så återkommer jag imorgon!

    Mvh Michael!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    117

    Re: Glaslucka 9000 -88. Klickar bara i räläet.

    Hej!
    När luckan går att öppna/stänga helt är slirkopplingen rätt inställd, Testa ett kvarts varv åt gången på muttern.
    // Jens

Liknande ämnen

  1. 9-3 aero som inte startar. startmotor klickar bara..
    Av AndersM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 20:27
  2. Vinanade ljud i glaslucka 9000Aero -96
    Av wazy i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 14:05
  3. Ni med glaslucka på 9000
    Av Merra i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 12:50
  4. [LÖST] Larmet krånglar, bilen klickar och vägrar starta. 9000 -94
    Av RonnyO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •