Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rost...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Rost...

    Har en liten rostbula på förardörren och jag har inte pengar till att få det fixat just nu. Så finns de nåt sätt att typ "skydda" lacken på? Ooch hur blir de om man enbart lackar om den lilla fläcken på dörren, tänker på nyansskillnader?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Rost...

    Jag hade tagit hål på bubblan och sen punktblästrat alternativt slipat bort lös färg och ytrost med en dremel. Sen lägga på rostskyddsfärg så att det i alla fall inte sprider sig tills det blir dags att lacka om.

    Resultatet av bara lacka fläcken är lite beroende på vad du har för färg på bilen. Men det blir ju aldrig osynligt.
    Om du har en list som delar dörren så kanske det skulle räcka att lacka om halva dörren.

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Rost...

    Citat Ursprungligen postat av AndersM
    Ooch hur blir de om man enbart lackar om den lilla fläcken på dörren, tänker på nyansskillnader?
    Det lär ju inte bli fulare än den nyansskillnaden rosten ger!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Rost...

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av AndersM
    Ooch hur blir de om man enbart lackar om den lilla fläcken på dörren, tänker på nyansskillnader?
    Det lär ju inte bli fulare än den nyansskillnaden rosten ger!
    Det var väl ett ganska dumt svar?

    Vad har du för färg på bilen? Vita bilar är t.ex. ganska tacksamma att bättra på med lite lack... syns inte alls mycket nyansskillnad. I annat fall är det nog rätt svårt att få exakt rätt nyans, i alla fall med sprayburk med rätt färgkod. Beror väl lite på hur petig man är också.

    Ett alternativ kan ju vara att slipa/blästra bort rosten nu, grunda och lägga på färg från burk. Och sen när/om du har råd lämna in det till en lackerare och få det riktigt gjort.

    /W
    9000 Aero -96

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Rost...

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Det var väl ett ganska dumt svar?
    Det tycker inte jag... hellre lite nyansskillnad än en rostfläck på dörren!

    Allt beror ju på hur stor rostfläck det är, jag tolkade det som en liten fläck bara, är det bara det så hade jag punktblästrat/slipat helt rent, lagt i en rostskyddsfärg med pensel sen köpt lackstift eller va det kallas från saab med rätt kulör, har lagt i en del småfläckar på min & det syns inte om du inte kollar på nära håll, men det beror ju förstås på om man vill ha den i ett perfekt skick, då duger det förstås inte att göra på detta vis!

    Är det en större rostskada så hade jag försökt att hitta en dörr i bra skick & lackat!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: Rost...

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Det var väl ett ganska dumt svar?
    Det tycker inte jag... hellre lite nyansskillnad än en rostfläck på dörren!

    Allt beror ju på hur stor rostfläck det är, jag tolkade det som en liten fläck bara, är det bara det så hade jag punktblästrat/slipat helt rent, lagt i en rostskyddsfärg med pensel sen köpt lackstift eller va det kallas från saab med rätt kulör, har lagt i en del småfläckar på min & det syns inte om du inte kollar på nära håll, men det beror ju förstås på om man vill ha den i ett perfekt skick, då duger det förstås inte att göra på detta vis!

    Är det en större rostskada så hade jag försökt att hitta en dörr i bra skick & lackat!
    Jo hellre nyansskillnad än rost...och ja det är en liten bula (5mm).De lutar väl åt att fixa de på de sättet som du skriver, tills man kan lacka om nedre delen utav alla dörrarna istället. Då de ser ut som en stjärnhimmel på nära håll :P

Liknande ämnen

  1. og 9-3 Cab rost ?
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 11:56
  2. rost 9-3sc -06
    Av evo i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 23:34
  3. rost 9-3 -99!!
    Av Joel220 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:08
  4. rost
    Av andersu i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •