Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lossa skruvarna till generatorn 9000 2,0t -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Lossa skruvarna till generatorn 9000 2,0t -97

    Ska ta loss generatorn så jag kan lämna in den på renovering men hur f*n ska man lossa den? Skruvarna sitter som berget trots en del X1R smörjspray.

    Satte i en ordentlig insexnyckel och försökte dra men det hände ingenting, får väl införskaffa insexhylsa till spärrhandtaget kanske men då kommer nästa problem. Den övre skruven som håller generatorn, det är ju så trångt vid den så man får ju inte på en rekordelig insexhylsa. Hur har ni andra gjort?

    /Johan
    9-3 2,0t -01

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Lossa skruvarna till generatorn 9000 2,0t -97

    ja vad du än gör så dra inte skruvarna runda.........då får du plocka med hela konsolen och dessutom rycka drivaxeln........
    De kan sitta som berget ibland men riktig hylsa och ett rejält slag från hjulhuset på den nedre brukar gå iallafall. Den övre brukar man få lossa på hela spännaren för att komma åt, iallafall på 900.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lossa skruvarna till generatorn 9000 2,0t -97

    Har aldrig gjort operationen själv så jag kan inte intyga om detta stämmer: http://www.twinsaabs.com/9000/alternator/step1.asp

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Lossa skruvarna till generatorn 9000 2,0t -97

    Löste det genom att tvinga dit en vanlig 8mm insexnyckel (gick precis att få dit), sen tog jag handtaget från domkraften och trädde på den på insexnckeln, sen tog jag en bit avgassystem från en og900s och sen var det bara att ta i.

    Akta dock knogarna!
    9-3 2,0t -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Lossa skruvarna till generatorn 9000 2,0t -97

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Har aldrig gjort operationen själv så jag kan inte intyga om detta stämmer: http://www.twinsaabs.com/9000/alternator/step1.asp

    Lycka till!
    Läste igenom detta lite snabbt under helgen när jag var hos tjejen. När jag kom hem idag så bestämde jag mig för att skruva lite men hittade inte skruvarna till servopumpen. Nu när jag kollade en gång till så såg jag ju att dom sitter bakom remskivan så den här guiden stämmer nog till punkt och pricka. Ska ta tag i det imorgon bitti.

    Tack för hjälpen.

    /Johan
    9-3 2,0t -01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Lossa skruvarna till generatorn 9000 2,0t -97

    Nu har jag äntligen tagit tag i det och skruvat bort generatorn. Det enklaste var dock att ta den uppifrån, bara att lossa behållaren för servon och en slang så kan man lyfta generatorn rakt upp.

    Man behöver inte ta loss slangarna till servo behållaren utan den lyfter man rakt upp och sen lägger man den på ventilkåpan, dock får man ju se till att den är tät.

    När man hade lossat skruvarna till generatorn genom hjulhuset så var det ca 5minuters jobb innan den var ur.

    Hoppas att det kan komma till nytta för någon.

    /Johan
    9-3 2,0t -01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fundering om skruvarna till bakre fjäderbenskonsoll OG9-5
    Av SAAB96-V4 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-08-26, 22:58
  2. [LÖST] NG900 - Lossa pluskabel från generatorn
    Av junki3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-11-14, 23:00
  3. Vanligt att skruvarna till DI:n lossnar?
    Av claatu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 19:15
  4. Lossa oljetråg. Skruvarna bakom drivaxeln. Hur? 9000-95
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 10:29
  5. Skruvarna till regplåten sitter fast! Inte rost?
    Av bjorn.eriksson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •