Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nästa problem, spjällhus

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    29

    Nästa problem, spjällhus

    9-5 98a 2.0t 17000mil

    Okej, så nu i onsdags var jag på väg till Trondheim och han komma hälvägs (ca 20 mil) när CHECK ENGINGE lampan tänds och bilen tappar lite kraft. Stannade och undersökte och det enda jag märkte var att nära man vred nyckeln till start läge så lät det nånstans runt spjällhuset ett klickande ljud nästan som blinkenrs ljudet. När jag startar bilen beter den sig konstigt i början och vill dö om man inte håller den igång med gas, men när jag körde vidare på motorvägen märkte jag knappt eller ingen skillnad alls. att notera kan vara att jag slog i ett gupp en bit innan ganska bra men vet inte om det kan ha någonting med saken att göra.

    Jag åkte in på närmsta verkstad (en "auto verkstaden" i stugun) och de fick koppla sig in på bilen och efter att han hållt på en dryg halvtimme så säger han att det är nått problem med spjälllägesgivaren. För övrigt så visste han inte så mycket och verkade vara en riktig färsking så han provade bara att släcka felkoden och vi startade bilen och då betede den sig normalt ända tills jag han komma ut på motorvägen, då lampan tändes igen. Han visste inte vad jag skulle göra men han ringde till en annan verkstad och de sa att jag behövde byta spjällhus.

    Jag hörde senare med en annan kanske lite mer erfaren mekaniker och han sa att jag förmodligen bara behövde rengöra spjällhuset och att det inte var akut, att jag kunde fortsätta köra med lite problem på lågvarven som konsekvens.
    Men nu står jag ju i Trondheim 40 mil hemifrån utan verktyg eller garage.

    Så vad tror ni? är det bara att köra hem och rengöra spjällhuset? har aldrig haft loss det så vet inte riktigt vad jag behöver men det verkar inte vara allt för avancerat.

    tack på förhan

    förresten nån som hört om "piggdekks gebyr"? haha måste vara det drygaste jag varit med om. nu åker man på betala 30 kr om dagen för att köra här med dubbdäck. sjuka grejjer.

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Nästa problem, spjällhus

    Hej!

    Det underlättar massor om man uppger vilken bil det gäller.

    viewtopic.php?f=3&t=129

    Det låter helt klart som att spjällhuset har hoppat in i limp-home läge antingen pga att spjället är trasigt, lr att det behövs en grundlig rengöring av spjället..
    Det kan även vara något annat allvarligt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    29

    Re: Nästa problem, spjällhus

    hade så mycket att skriva att jag till och med glömde vad jag hade för bil.. har rätt till misstaget nu, hoppas någon kan hjälpa till lite.

    tack

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Nästa problem, spjällhus

    Testa att återställa ur "Limp Home" kan du göra själv även om det bara hjälper en kort stund med ett oljekletigt eller defekt spjällhus: viewtopic.php?f=3&t=241030&p=1702111&hilit=youtube #p1702111

    Tips hur du kan rengöra spjällhusets lägesgivare finns här: viewtopic.php?f=3&t=171721
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    29

    Re: Nästa problem, spjällhus

    Tack för ditt svar LM det var till stor hjälp, blev plötsligt lite klokare.

    Ska åka och köpa mig en 10mm nyckel och prova återställa då. antar att jag får bort check enginge genom att koppla bort batteriet ett tag?

    vore ju skönt om bilen gick fint hem nästa helg så ska jag ta loss och rengöra då.

    bör jag byta packningen när jag väl tar loss den? något annat jag kan behöva skaffa innan? då jag kommer göra allt under en helg så kan inte köpa ut några delar under tiden..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    29

    Re: Nästa problem, spjällhus

    föresten, sökte runt lite på amerikanska forum och såg att vissa att sprutat in förgasarrengöring i nån av slangarna till gasspjället med motorn igång och på så sätt fått den att funka bättre. vore lättsamt nu när jag har en bit hem.

    Nån som vet vilken slang eller så jag kan använda mig av?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    29

    Re: Nästa problem, spjällhus

    Va ut tidigare idag och återställde den ur limp home läget och tog även loss gummiskon från toppen av gasspjället för att kolla hur pass skitigt det var.

    klantigt nog skruvade jag tydligen inte åt slangklämman nog vid återmontering då bilen dog efter en bits provkörning. Jag skruvade på allt igen och kunde senare konstatera att min tomgång nu ligger på ca 1000rpm och jag tror den låg på ca 6-700 innan. har det någonting med att gasspjället behöver rengöras eller har jag lyckats ställa till med mer strul?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382

    Re: Nästa problem, spjällhus

    Citat Ursprungligen postat av Calan
    Va ut tidigare idag och återställde den ur limp home läget och tog även loss gummiskon från toppen av gasspjället för att kolla hur pass skitigt det var.

    klantigt nog skruvade jag tydligen inte åt slangklämman nog vid återmontering då bilen dog efter en bits provkörning. Jag skruvade på allt igen och kunde senare konstatera att min tomgång nu ligger på ca 1000rpm och jag tror den låg på ca 6-700 innan. har det någonting med att gasspjället behöver rengöras eller har jag lyckats ställa till med mer strul?

    kolla så alla småslangar sitter på plats, har du rengjort spjällhuset?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    29

    Re: Nästa problem, spjällhus

    har ännu inte haft loss och rengjort då jag inte är hemma föräns nästa helg. borde inte vara någon slang då jag ännu inte rört något sånt.

    det kan inte ha hänt nått då gummiskon till röret uppe på gasspjället lossnade och bilen dog? (kommer inte på vad röret osv heter säg gärna)

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382

    Re: Nästa problem, spjällhus

    Citat Ursprungligen postat av Calan
    har ännu inte haft loss och rengjort då jag inte är hemma föräns nästa helg. borde inte vara någon slang då jag ännu inte rört något sånt.

    det kan inte ha hänt nått då gummiskon till röret uppe på gasspjället lossnade och bilen dog? (kommer inte på vad röret osv heter säg gärna)
    det går nästan rengöra på plats, av med den stora slangen på ovansidan, och torka rent i loppet med trasa/papper och tex wd40 eller 5-56 eller nåt liknande.
    glöm inte rengöra även under och kring själva spjället.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    29

    Re: Nästa problem, spjällhus

    Okej. wipade faktiskt litegran där idag men hade inte så mycket papper tillhands så ska göra det lite nogrannare sedan.

    När problemet uppstod var jag in till in verkstad som läste felkod och den sa att någon spjälllägesgivare strulade så antar att jag ändå måste ta upp och rengöra elektronikdelen av spjället..

Liknande ämnen

  1. Problem med spjällhus 9-5 -02
    Av Cristofferrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 18:08
  2. MY05 9-5 2,0t spjällhus-problem
    Av little_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 21:13
  3. [LÖST] Dör vid inbromsning och P0101, P1312, P1334 OG9-5
    Av Dirren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 00:12
  4. Byta kylare gick åt helvete! Nu kom nästa problem...
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •