Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ABS/TCS problem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    173

    ABS/TCS problem

    Tjena!

    Var inne på saab idag och bad dem läsa ut en del felkoder, då både tcs control, anti lock och srs lampan lyser. Skulle behöva hjälp av någon vänlig själ att tyda dessa.
    De fick fram följande saker (skriver precis som det står på pappret jag fick).


    Kontroll Felkoder ABS/TCS 22251 Intermittent Huvudre (skrivaren gjorde något lustigt där så man ser inte mer än "Huvudre") krets felaktig.

    Kontroll Felkoder SRS 23A21 Intermittent förare avbrott

    77590 Intermittent styrdon internt fel

    45321 Permanent vänster främre sensor avbrott

    ETS 24260 hastighetssignal felaktig

    24020 inform mellan ETSstyrdonets stift 32 & 29 & TC/ABS stift 4 & 24 felaktig


    Detta säger mig ingenting och gubben på saab hade ingen större koll, så jag frågar alla saab gurus här inne istället.

    Mvh Emil

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: Behöver hjälp med felkoder

    Citat Ursprungligen postat av Emil.m
    Kontroll Felkoder ABS/TCS 22251 Intermittent Huvudre (skrivaren gjorde något lustigt där så man ser inte mer än "Huvudre") krets felaktig.
    Ska förmodligen vara huduvrelä. Det sitter i säkringsboxen i motorrummet. Kollat säkringarna?

    Citat Ursprungligen postat av Emil.m
    45321 Permanent vänster främre sensor avbrott
    En trasig ABS-givare kan ställa till det för TCS'en. Kolla i FAQ'en, där står hur man kontrollmäter givaren.

    Har du tur och får ordning på ABS-systemet så kanske TCS felkoderna löser sig.

    SRS-felkoden har förmodligen inget med ovanstående att göra. När tändes lampan?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    173

    Re: Behöver hjälp med felkoder

    Tackar för svar! Ska kika på de där sakerna imorgon, så får vi se vad jag får fram.

    SRS lampan började lysa samtidigt som TCS och Anti lock lampan, alltså under hösten någon gång. Men bilen har varit avställd nu ett par månader därav ingen åtgärd tidigare.

    EDIT: Har för mig att alla lampor började lysa efter att jag lyckats ladda ur batteriet, om det kan vara till någon hjälp.

    Mvh Emil

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    173

    Re: Behöver hjälp med felkoder

    Har nu läst igenom FAQ tråden om hur man mäter upp abs givarna ett antal gånger, men hittar inte de där kontakterna som det talas om. De ska väl ligga under plasten i akvariet? Eller har jag förstått det fel?

    Mvh Emil

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    173

    Re: Behöver hjälp med felkoder

    Upp igen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    173

    Re: Behöver hjälp med felkoder

    Jahapp, nu var jag i farten igen med detta.

    Hittar som sagt inte kontakterna till abs givaren som FAQ nämner. Om någon har bild eller bättre beskrivning på var de finns vore det väldigt uppskattat!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    45

    Re: ABS/TCS problem

    i akvariet på varsin sida du v et ju hur dom ser ut så
    Saab 9000 aero-93 T5,2, TCS
    Saab 900T se-96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    27

    Re: ABS/TCS problem

    Citat Ursprungligen postat av Emil.m

    Detta säger mig ingenting och gubben på saab hade ingen större koll, så jag frågar alla saab gurus här inne istället.

    Mvh Emil

    Du betalade väl inte för detta? Du köper en tjänst och den blir inte ens uppfylld till hälften.?
    Saab 9-5 kombi 2.3t -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •