Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Montera intercooler 9000

  1. #1

    Montera intercooler 9000

    Innan ni börjar prata om att söka. Så har jag försökt. Får inte söka på intercooler och 9000 säger den.

    Vet att jag har sett bilder här på hur några har monterat sin intercooler längst fram, flyttat bak ac-kylet. Är det någon som vet vilken tråd det finns i eller om någon har några bilder att skicka?
    Tänkte nämligen beställa en ny intercooler snart och skulle vilja ha lite tips.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Montera intercooler 9000

    Saablös dåre

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737

    Re: Montera intercooler 9000

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    http://forum.saabturboclub.com/search.php?keywords=%2Bintercooler+%2B9000&terms=a ll&sv=0&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st= 0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B6k

    Bus enkelt

    När du söker i framtiden testa att göra såhär:
    "+Intercooler +9000"
    Fast i princip sökte du bara på "intercooler" eftersom "9000" ignorerades. 1895 träffar tar nog ett tag att beta av.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Montera intercooler 9000

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    http://forum.saabturboclub.com/search.php?keywords=%2Bintercooler+%2B9000&terms=a ll&sv=0&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st= 0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B6k

    Bus enkelt

    När du söker i framtiden testa att göra såhär:
    "+Intercooler +9000"
    Fast i princip sökte du bara på "intercooler" eftersom "9000" ignorerades. 1895 träffar tar nog ett tag att beta av.
    Var lite väl snabb där, fy på mig
    Saablös dåre

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    578

    Re: Montera intercooler 9000

    Citat Ursprungligen postat av Johan_035
    Innan ni börjar prata om att söka. Så har jag försökt. Får inte söka på intercooler och 9000 säger den.

    Vet att jag har sett bilder här på hur några har monterat sin intercooler längst fram, flyttat bak ac-kylet. Är det någon som vet vilken tråd det finns i eller om någon har några bilder att skicka?
    Tänkte nämligen beställa en ny intercooler snart och skulle vilja ha lite tips.
    Det är inte bara jag som tycker att sökfunktionen är helkass alltså. Eller så är det väl bara vi som är dåliga.

    Jag har monterat ic på min 9000. Gjorde väl på det krångliga sättet dock.
    Enklast är nog om du pallar upp bilen
    Lossar has-plasten under bilen
    Skruvar loss fästena som håller ackylen ihop med intercoolern och båda tryckslangarna till intercoolern. Ha lite 5-56 på grejjerna. Brukar vara en del rost på skruvar och slangklämmor.
    Upp och hoppa med dig
    Lossa det som håller kylen, ackyl och intercooler vid motorhuvslåset.
    Vik försiktigt ut kylaren och dra ut intercoolern
    Böka ner den nya och gör allt i omvänd ordning

    Såhär gjorde inte jag. Jag lossade inget underifrån, utan jag lossade plåten som motorhuvsfästet sitter i. Alltså den som går över strålkastarna. (ett sjuhelvetes bökande var det).
    Så tog jag allt den vägen istället och slet bort ackylen helt och hållet. Vem fan behöver ac när man har kd och taklucka :P

    Mitt tillvägagångssätt rekommenderar jag inte. Det behövs mycket bryta och bända. OCh man får inte vara försiktig med grejjerna. Tror att det är jobbigare också. Jag hatar dock att skruva i plast så därför gjorde jag såhär.
    Har säkert missat något i mina beskrivningar eftersom det var ett år sen jag gjorde det nu.

    Finns några bilder i min garagetlänk tror jag. Du kan ju kika där.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Montera intercooler 9000

    Det bökiga med FMIC på 9000 är att lyckas krångla inloppsröret till IC förbi nedre röret till kondensorn.
    Man behöver inte studera problemet så många minuter för att inse att det inte är busenkelt att lösa, därmed inte sagt att det är omöjligt..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7

    Re: Montera intercooler 9000

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Bus enkelt

    När du söker i framtiden testa att göra såhär:
    "+Intercooler +9000"
    Tack ska prova det nästa gång.


    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Citat Ursprungligen postat av Johan_035
    Innan ni börjar prata om att söka. Så har jag försökt. Får inte söka på intercooler och 9000 säger den.

    Vet att jag har sett bilder här på hur några har monterat sin intercooler längst fram, flyttat bak ac-kylet. Är det någon som vet vilken tråd det finns i eller om någon har några bilder att skicka?
    Tänkte nämligen beställa en ny intercooler snart och skulle vilja ha lite tips.
    Det är inte bara jag som tycker att sökfunktionen är helkass alltså. Eller så är det väl bara vi som är dåliga.

    Jag har monterat ic på min 9000. Gjorde väl på det krångliga sättet dock.
    Enklast är nog om du pallar upp bilen
    Lossar has-plasten under bilen
    Skruvar loss fästena som håller ackylen ihop med intercoolern och båda tryckslangarna till intercoolern. Ha lite 5-56 på grejjerna. Brukar vara en del rost på skruvar och slangklämmor.
    Upp och hoppa med dig
    Lossa det som håller kylen, ackyl och intercooler vid motorhuvslåset.
    Vik försiktigt ut kylaren och dra ut intercoolern
    Böka ner den nya och gör allt i omvänd ordning

    Såhär gjorde inte jag. Jag lossade inget underifrån, utan jag lossade plåten som motorhuvsfästet sitter i. Alltså den som går över strålkastarna. (ett sjuhelvetes bökande var det).
    Så tog jag allt den vägen istället och slet bort ackylen helt och hållet. Vem fan behöver ac när man har kd och taklucka :P

    Mitt tillvägagångssätt rekommenderar jag inte. Det behövs mycket bryta och bända. OCh man får inte vara försiktig med grejjerna. Tror att det är jobbigare också. Jag hatar dock att skruva i plast så därför gjorde jag såhär.
    Har säkert missat något i mina beskrivningar eftersom det var ett år sen jag gjorde det nu.

    Finns några bilder i min garagetlänk tror jag. Du kan ju kika där.
    Har kollat där. Tack för bilderna. Ska kolla lite i helgen hur det ser ut. Förstår att det är lite bökigt med FMIC men vill ju ändå att den ska synas. Om det är för svårt så får det bli originalplats.

Liknande ämnen

  1. Exakt vad behövs för att montera denna intercooler?(Og 9-3)
    Av Logical i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 19:15
  2. 9000 Intercooler
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 23:13
  3. montera 9-5Aero intercooler i og900 -92
    Av olkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •