Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Dåligt tryck i SP steg 1 9K

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    512

    Dåligt tryck i SP steg 1 9K

    satte i Speedparts steg 1 i bilen i augusti. Då gick bilen bättre än org men vet ej om den gick som den skulle.

    Nu laddar den 0.6 ibland bara 0.5
    Om jag kör på 5:an i 90 och trycker plattan i boten så laddar den ca 0.9 men vippar lite där. inget jämt tryck och sedan sjunker trycket sakta.
    GLT ligger på 0.4

    Har kollat vakumslangarna och bytt backventilen som läckte som som siter ovanför spjällhuset.

    Provat med en annan MV då maxa den trycket och gick ner sakta.

    Vad kan det vara för fel? boxen? eller kanske kass IC ?
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Börja med att byta till nya fräscha tändstift, hjälper inte det kan du ju prova att byta tändkassett. Kolla även slangar till och från IC, dumpventilen etc.

    Jag har svårt att tro att det skulle vara något med styrboxen om den fungerade från början? Men du kan ju prova att rycka battreikablarna och sen testa om det fungerar bättre.

    MVH

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158
    Har du gjort en ordentlig adaption, jag märker en väldig skillnad om jag har gjort det eller inte.... För att göra en ordentilg adaption ska man först bryta strömmen ca 15 min, gör sedan fyra accelerationer på fyran växel från 2000 till 4500rpm med fullgas.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    512
    Var inte länge sedan jag bytte tändstift. Föröker byta de var 1000 mil.

    Okej tändkasetten kan det ju vara, för har hört att om den är dålig så får man inte rätt tryck alltid. Det ställs högre krav på DI med trim och kanske funkar utmärkt till bilar utan trim.


    Alla små vakumslangar är grundligt kollade och utbytta.
    Däimot har jag inte tagit i sär anslutningarna till ic och kollat.
    Men eftersom den laddar bra när jag ryckte slangen så bör det väll inte vara något läck någonstans.

    Ska försöka få tag i någon med en DI som finns i närheten så man kan testa.

    ang adaptionen så gjorde jag en härom helgen då i uppförsbacke men dock inte till 4500 alla gånger. Får ta och göra om den.

    thx
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    magnetventilen tycker jag du ska kolla.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657

    Re: Dåligt tryck i SP steg 1 9K

    Citat Ursprungligen postat av arsson

    Provat med en annan MV då maxa den trycket och gick ner sakta.
    Kan du utveckla det där? Laddade den så mycket som den ska och sen sjönk trycket sakta? Det låter väl i så fall helt normalt? Antagligen MV det är fel på i så fall.

    MVH

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 243
    Jag lägger min röst på tryckklockan, ett vanligt fel enligt Fredrik på MapTun.

    Jag har själv haft det problemet på min 9000, hade även ett ganska ostabilt laddtryck
    men efter tryckklocks byte ligger trycket där det ska + ett stabilt laddtryck.

    Tryckklockan som jag andvänder är en förstärk orginal tryckklocka kostar ca 800:-

    Men innan du köper några delar kontrollera att alla slangar som går till magnetventilen
    sitter ordentligt och att de inte läcker.
    gör även en ny adaption så kanske det fungerara som det ska.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    fattade på dej att den funkade som den ska med den andra mv eller.
    om den sjunker sakta när du börjar varava ut så e de som de ska men om den börjarsjunka med en gång kan det vara tryckklockan till waistgaten.
    visserligen tycker jag att ditt grundladd e lite lågt bör vara närmre 0,45-0,5
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    512

    Re: Dåligt tryck i SP steg 1 9K

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Citat Ursprungligen postat av arsson

    Provat med en annan MV då maxa den trycket och gick ner sakta.
    Kan du utveckla det där? Laddade den så mycket som den ska och sen sjönk trycket sakta? Det låter väl i så fall helt normalt? Antagligen MV det är fel på i så fall.

    MVH

    Fredrik
    ¨
    Var hos SP, han testa att byta MV men enligt han så var den jag hade bättre för den höll trycket mycket jämnare men dock för lågt. Med den MV han hade så gick den fort upp strax över 1.1 (vet inte hur mycket) sedan ner under ca 1 bar (vet inte 100 % säkert) Han tyckte iaf att den jag hade var bäst.

    Sluta med att jag fick boka en ny tid som var längre för han han inte just då. Då vill han testa några olika styrboxar, för han misstänker att det har något att göra med att min kommer från italien?

    Efterssom detm är 3 veckor till tiden och jag tyckte det borde vara något annat fel så fråga jag här.

    MV var ny då jag köpte trimet i augusti, de bör väll hålla längre.
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    512
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Jag lägger min röst på tryckklockan, ett vanligt fel enligt Fredrik på MapTun.

    Jag har själv haft det problemet på min 9000, hade även ett ganska ostabilt laddtryck
    men efter tryckklocks byte ligger trycket där det ska + ett stabilt laddtryck.

    Tryckklockan som jag andvänder är en förstärk orginal tryckklocka kostar ca 800:-

    Men innan du köper några delar kontrollera att alla slangar som går till magnetventilen
    sitter ordentligt och att de inte läcker.
    gör även en ny adaption så kanske det fungerara som det ska.

    Är rätt så trångt att få dit en klämma på slang C (svart) som sitter på turbon vid insuget till MV.
    Vad har ni för klämma där? den som satt orignal var för liten för de slangar jag fick med.
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    512
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    fattade på dej att den funkade som den ska med den andra mv eller.
    om den sjunker sakta när du börjar varava ut så e de som de ska men om den börjarsjunka med en gång kan det vara tryckklockan till waistgaten.
    visserligen tycker jag att ditt grundladd e lite lågt bör vara närmre 0,45-0,5
    Är ju när jag segdrar på ex 5:an som den sjunker med tiden men når ju runt 0.8 (svajar lite där), ligger kvar en liten stund och sedan sakta ner.

    Gasar till ex på 2:an eller 3:an så relativt fort upp till 0.5 -0.6 och ligger där.

    Frågade en extra gång när jag var hos Speedparts om GLT var oki och det var det.

    Enligt SP ska GLT ligga på 0.43

    Ska föröka testa en annan DI i helgen.
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    512
    Har nu vart på Sp igen.
    Trycktesta bla IC, bytte MV men inget blev bättre. Han höjde GLT något till den övre gränsen. 0.43 antar jag.
    Testa med en annan DI Dock med en svart blev lite fundersam där. Varför sätter han i en svart det är ju inte bra.
    Inget blev direkt bättre iaf.
    Han bytte styrbox och då blev det myket bättre.

    Han sätter i en egen laddtrycksmätare och den visar något mera än min.

    Någon som har haft problem med sina Speedparts mätare?
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av arsson
    Har nu vart på Sp igen.
    Trycktesta bla IC, bytte MV men inget blev bättre. Han höjde GLT något till den övre gränsen. 0.43 antar jag.
    Testa med en annan DI Dock med en svart blev lite fundersam där. Varför sätter han i en svart det är ju inte bra.
    Inget blev direkt bättre iaf.
    Han bytte styrbox och då blev det myket bättre.

    Han sätter i en egen laddtrycksmätare och den visar något mera än min.

    Någon som har haft problem med sina Speedparts mätare?
    "Han bytte styrbox och då blev det myket bättre"
    >> Ska man tolka det som att ni löst problemet nu, att felet var boxen och en ny sådan gör att den går som den skall?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    512
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av arsson
    Har nu vart på Sp igen.
    Trycktesta bla IC, bytte MV men inget blev bättre. Han höjde GLT något till den övre gränsen. 0.43 antar jag.
    Testa med en annan DI Dock med en svart blev lite fundersam där. Varför sätter han i en svart det är ju inte bra.
    Inget blev direkt bättre iaf.
    Han bytte styrbox och då blev det myket bättre.

    Han sätter i en egen laddtrycksmätare och den visar något mera än min.

    Någon som har haft problem med sina Speedparts mätare?
    "Han bytte styrbox och då blev det myket bättre"
    >> Ska man tolka det som att ni löst problemet nu, att felet var boxen och en ny sådan gör att den går som den skall?
    Jo problemet är löst. Dock så visar min mätare för lite enligt den SP hade.
    Men vet dock inte om den har gått så här i från början och blivit sämre eller om den gåt lika dåligt hela tiden.
    För man tyckte att den gick väldigt bra i början efter trimningen från 150 HK för att man är van med 150.

    Någon annan som haft problem med SP ?
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Kör du 95 eller 98 oktan ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    512
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kör du 95 eller 98 oktan ?
    98
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    525
    Menar du att laddtrycksnålen lägger sig lite under 0:an?
    Isåna fall är detta vanligt på GIKs mätare oxå och andra billiga
    mätaren som autogauge!

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Vaddå laddtrycksnålen lägger sig "lite under 0:an"??

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    772
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Vaddå laddtrycksnålen lägger sig "lite under 0:an"??

    /jn
    Precis?!
    Ligger den under 0-strecket är det ju vakum, vilket väl är normalt vid tomgång?
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    525
    Citat Ursprungligen postat av arsson
    Har nu vart på Sp igen.
    Trycktesta bla IC, bytte MV men inget blev bättre. Han höjde GLT något till den övre gränsen. 0.43 antar jag.
    Testa med en annan DI Dock med en svart blev lite fundersam där. Varför sätter han i en svart det är ju inte bra.
    Inget blev direkt bättre iaf.
    Han bytte styrbox och då blev det myket bättre.

    Han sätter i en egen laddtrycksmätare och den visar något mera än min.

    Någon som har haft problem med sina Speedparts mätare?

Liknande ämnen

  1. Dåligt tryck på vattnet.vad fan är de??
    Av hauler87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 01:38
  2. Dåligt tryck vid accerelation..
    Av saab_original i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •