Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Jordfel?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Jordfel?

    Idag när jag var ute med bilen (9000 2,0t -97) så började laddningslampan att lysa, strax därpå tändes SRS, några sekunder senare dog hastighetsmätare & varvräknare och efter ytterligare några sekunder så dog temp & bränslemätare också. Enligt färddatorn så laddar inte generatorn (Man ser ju att volten sjunker) men laddningslampan lyser inte.

    Är det någon som kan tala om för mig ungefär vart aktuella jordpunkter sitter, eller har något annat tips att komma med?

    /Johan
    9-3 2,0t -01

  2. #2
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Jordfel?

    Citat Ursprungligen postat av /J
    Idag när jag var ute med bilen (9000 2,0t -97) så började laddningslampan att lysa, strax därpå tändes SRS, några sekunder senare dog hastighetsmätare & varvräknare och efter ytterligare några sekunder så dog temp & bränslemätare också. Enligt färddatorn så laddar inte generatorn (Man ser ju att volten sjunker) men laddningslampan lyser inte.

    Är det någon som kan tala om för mig ungefär vart aktuella jordpunkter sitter, eller har något annat tips att komma med?

    /Johan
    Det där lät bara lite motsägelsefullt.

    Nu har jag inte mycket att säga till om när det gäller 9000, men det ska väl sitta jordfläta mellan motor/vxllåda och chassi på dom med. Kolla upp den. Kolla kablarna till generatorn. Laddningregulatorn och kolen kan vara slut? Jag skulle kolla kolen först, innan jag börjar bråka med jordpunkter i resten av bilen.

    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Jordfel?

    Blev kanske lite dumt formulerat där men laddningslampan har alltså slutat lysa. Den slutade lysa när generatorn slutade ladda.

    Tidigare ägare ska ha bytt generator för några månader sedan.

    Hur jävligt är det att plocka loss generatorn? Bort med innerskärm och hopprepet(remmen)?
    9-3 2,0t -01

  4. #4
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Jordfel?

    Om du kan komma åt generatorns baksida någorlunda så behöver du inte plocka bort den. Regulatorn ska vara en vit plastbit med en rund svart platta på. Det sitter med 2 skruvar i generatorn.

    Han som bytte generatorn kanske bytte mot en begagnad utan att kolla kolen, och då kan dom ha varit på gränsen då. Det vet man ju inte.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

Liknande ämnen

  1. Jordfel?
    Av varaderon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 15:40
  2. Jordfel?
    Av Guzzie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •